Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Intervjuer i utbildningssyfte

3 posters

Gå ner

Intervjuer i utbildningssyfte Empty Intervjuer i utbildningssyfte

Inlägg av Onddruid lör feb 06 2016, 10:28

Jag råkade snubbla över de här videorna som jag tycker är väldigt intressanta, de visar en skådespelare som låtsas presentera med några symtom i en första intervju med en terapeut, de tar verkligen ut svängarna så att det ska bli riktigt tydligt hur det kan vara när någon presenterar med dessa symtom men vad som kanske är ännu mer intressant är hur terapeuten agerar i de olika intervjuerna, jag tycker att det visar bra vilket bemötande man borde vänta sig.

Jag tänker att det skulle vara kul både att diskutera det här med er (till exempel om vad ni tycker om skådespeleriet och om hur terapeuten agerar) men om någon bläddrar förbi som inte har tagit kontakt med vården än så kan de också titta på videorna för att få en uppfattning om hur det är att prata med en terapeut första gången.

Jag tänker alltså på om man är rädd att bli dömd eller inlåst eller inte tagen på allvar om man tar kontakt med vården. Det här är bra exempel på hur det kan se ut om alla symtom verkligen är på max liksom - de flesta är inte så här extrema men det kan vara bra att veta att även om man upplever väldigt mycket symtom så utbildas terapeuter till att respektera och lyssna till den som söker vård först och främst.


Mani -   (den här videon brer ju verkligen på, men säger ändå en hel del intressant och undersöker hur man bör bemöta någon som kanske inte lyssnar så mycket och gärna flyger iväg i sin egen värld och som kanske är lättirriterad)


Depression - (det här skulle jag säga är en skådespelare som simulerar melankolisk depression vilket på många sätt kan vara väldigt annorlunda från någon som till exempel är mer anhedonisk, till exempel så kanske någon med egentlig eller atypisk depression inte lika gärna pratar om problemen eller ens beskriver dem som problem)


Psykos - (det här var den videon jag gillade bäst, jag tror att terapeuten är lite stressad men annars är det mycket som är bra)


Ångest


EDIT: självskadande/borderline (EIPS) courtesy of chai Wink

Jag tänkte att utöver att diskutera det här materialet så skulle det vara intressant att se fler exempel på hur en människa med psykisk sjukdom kan agera i sjukdomen. Jag tror det som inspirerade mig lite var det här med tankestörningar - hur något som märks relativt lite inifrån kan märkas väldigt tydligt utifrån. Det gör inget om inspelningar är lite överdrivna tycker jag för de kan nog förmedla en del saker som är svåra att sätta i text eller bara en bild. Så har ni några bidrag så bara lägg upp dem!


Senast ändrad av Onddruid den sön feb 07 2016, 19:35, ändrad totalt 1 gång
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Intervjuer i utbildningssyfte Empty Sv: Intervjuer i utbildningssyfte

Inlägg av Berguv sön feb 07 2016, 13:55

Jätteintressant! Tack för att du lade ut dom!
Det klart man undrar mycket över hur man själv är i relation till andra.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Intervjuer i utbildningssyfte Empty Sv: Intervjuer i utbildningssyfte

Inlägg av chai sön feb 07 2016, 19:31

Tack för dessa, riktigt intressant! Tycker att de lyckades hyfsat med framställningarna, även om de som du sa är lite i överkant ibland men det behövs nog för tydlighetens skull.

(Sedan skulle jag önska att alla läkare hade den nivån av empati.)

Möjligen vill jag tillägga att "självskadande" borde heta "självskadande/borderline (EIPS)" eftersom det var den diagnosen som fiskades efter.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Intervjuer i utbildningssyfte Empty Sv: Intervjuer i utbildningssyfte

Inlägg av Onddruid sön feb 07 2016, 19:33

Ah ok, ska fixa det då Smile vad kul att ni också tyckte om videorna och ja läkare borde verkligen färska upp sitt minne ibland tror jag. Det jag tycker att man märker i videorna är att hon verkligen är engagerad, hon känner in och försöker notera allt och ställer tydliga och noggranna följdfrågor, så brukar det inte alltid vara men det är ju så det ska vara egentligen.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Intervjuer i utbildningssyfte Empty Sv: Intervjuer i utbildningssyfte

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet