Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Nikotin som ett psykofarmaka?

2 posters

Gå ner

läkemedel - Nikotin som ett psykofarmaka? Empty Nikotin som ett psykofarmaka?

Inlägg av Onddruid lör feb 06 2016, 11:28

Jag hatar nikotinberoende, jag började själv röka när jag gick i gymnasiet och har slutat flera gånger, nu har jag gått över till att använda e-cigaretter som troligtvis är mindre skadliga men samtidigt innehåller an massa tillsatser som kan vara ohälsosamma. Det är dock svårt att hitta något som är lika ohälsosamt som en cigarett. Men det som gör dessa saker ohälsosamma är främst tillsatser och skador på grund av att man andas in varm rök (edit: tydligen är detta inte på grund av den varma röken utan på grund av kemikalier i röken) som gör att man får ärr i sina lungor och bränner bort hår i halsen som är viktiga för att transportera slem och andra immunrelaterade saker.

När jag var 21 slutade jag röka och var helt nikotinfri i tre år sedan blev jag deprimerad och började röka för att det kändes som att jag mådde bättre, jag kände mig vaknare och kunde fokusera mer.

För några år sedan läste jag en artikel som hade undersökt förhållandet mellan rökning och mental ohälsa, 60% procent av de med någon form av mental ohälsa rökte också regelbundet.

När man läser om vad som kan hålla kvar en i beroendet av nikotin så handlar det ofta om att nikotin inledningsvis hjälper mot stress och koncentrationsproblem medan nikotin förvärrar dessa saker så fort man får abstinens vilket kan vara ganska snart. Vissa uppskattar ett rökare spenderar den mesta tiden med abstinens. Detta är för att nikotin elimineras ganska fort i kroppen.

Så konsensus har länge varit att nikotin är mer dåligt än bra för oss, trots att substansen sades vara bra för en massa saker under tidigt och fram till ungefär halva nittonhundratalet. Men kan det vara så att nikotin faktiskt har fördelar som hjälper många med stress, vakenhet och koncentrationsproblem och att det är därför personer med psykisk sjukdom så ofta röker? Skulle det inte då vara mycket bättre om nikotin som levereras i en konstant koncentration användes och att det faktiskt klassas som ett läkemedel?

Här är en artikel som undersöker vilka medicinska egenskaper nikotin kan ha och om det är möjligt att använda den med minimala negativa hälsoeffekter: http://discovermagazine.com/2014/march/13-nicotine-fix

#artikel #nikotin #tobak #beroende #somnolens #uppmärksamhet #vakenhet #medicin #behandling #läkemedel


Senast ändrad av Onddruid den mån feb 22 2016, 18:50, ändrad totalt 4 gånger
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

läkemedel - Nikotin som ett psykofarmaka? Empty Sv: Nikotin som ett psykofarmaka?

Inlägg av Butterflychaos lör feb 06 2016, 11:48

Lite fakta om rökning:
Det är inte den varma röken som gör att cilierna i försvinner, utan det är toxiska ämnen (benspyren) som förlamar och förstör cilierna. Inte heller är det den varma röken som ger ärrbildning. Dessutom sker det en omvandling från normalt epitel i lungan (dysplasi).

Här har du en bra sida om just dysplasi och KOL: KI

Hittade en annan sida om rökning som är lite mindre ackrediterad, men från vad jag kan se korrekt information: länk

Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

läkemedel - Nikotin som ett psykofarmaka? Empty Sv: Nikotin som ett psykofarmaka?

Inlägg av Onddruid lör feb 06 2016, 13:04

Tack för informationen, man lär sig nått nytt varje dag Smile
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

läkemedel - Nikotin som ett psykofarmaka? Empty Sv: Nikotin som ett psykofarmaka?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet