Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Vilka är dina tankefällor?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Vilka är dina tankefällor?

Inlägg av Onddruid i tis feb 09 2016, 11:42

Vilka tankemönster fastnar ni lätt i?
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

http://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Vilka är dina tankefällor?

Inlägg av Butterflychaos i tis feb 09 2016, 11:54

Den största och jobbigaste att bryta är "misslyckande -> värdelös". Inte för att andra tycker att man är värdelös för att man misslyckas med något, utan för att man är så strikt mot sig själv. Oavsett hur mycket jag än försöker, kommer jag sällan över att sjukskrivning inte innebär att jag misslyckats och att en därmed är värdelös. Kanske därför jag blir extra deprimerad när jag inte längre klarar av studierna och så. Jag förstår logiskt att sjukskrivning kan vara nödvändigt, och att det ju faktiskt är en sjukdom som gör att man inte klarar av studierna - inte att jag är en dålig person o.s.v. o.s.v. Känslor och tankefällor är ju dock svåra att bryta även om man "vet bättre"...
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Onddruid i tis feb 09 2016, 12:19

Ja den delar jag tyvärr också med dig, varje gång jag har sjukskrivit mig har det varit så jävla traumatiskt för att jag måste acceptera att trots att jag normalt sett klarar mig bättre än andra så gör jag inte det när jag blir sjuk. Precis innan jag sökte hjälp första gången så kommer jag ihåg hur konstigt jag tyckte det var att mina resultat gick från 90-100% ner till under 60% på samma tid som det tog de som började plugga med mig att fatta hur de skulle använda bra studieteknik och börja få bättre resultat. Jag förstod inte hur jag kunde bli sämre medan alla andra blev bättre. Och det är väldigt svårt att inte ta det personligt liksom.
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av zandra85 i tis feb 09 2016, 13:46

Jag hamnar också ofta i tankefällor när jag mår dåligt som går ut på att jag är värdelös. jag har nog väldigt lätt för att jämföra mig med andra människor och har väldigt svårt för kritik. har växt upp i en dysfunktionell familj där allt skylldes på mig oavsett om något var mitt fel eller ej. så när jag mår dåligt så blir det en sjuhelsikes dålig tankespiral där jag kan komma på att vädret ute också är mitt fel typ. Pga all rädsla att göra fel och känna mig misslyckad så är får jag dock aldrig så bra studieresultat eller fint hem som då jag mår dåligt. när jag mår bättre så tar jag saker mer med en klackspark, då är allt inte så noga och kommer en dålig tanke kan jag lätt avfärda det. pga mitt annorlunda sätt att vara så blir det svårare att få hjälp. alla tror att jag mår bättre när jag egentligen mår sämre...

zandra85
Bubblare
Bubblare

Inlägg av chai i tis feb 09 2016, 16:26

Jag har också rätt svårt att inte mäta mitt människovärde i prestation. Numera är det så mycket jag inte klarar vare sig jag vill eller inte, att anstränga sig räcker inte. Men jag kan fortfarande skämmas t.ex. över att jag inte har någon akademisk examen. Att jag inte är rik eller fotomodellvacker gör mig inte så mycket, men att jag inte klarar att resa skäms jag också för.

Förut brukade jag ofta kasta mig ut och göra saker som var utmanande, tanken var att jag alltid kunde mer än jag trodde. Där har jag fått backa. (Det går väl lite emot det där med positivt tänkande.)
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Berguv i ons feb 10 2016, 11:05

Känslan av misslyckande vid sjukskrivning är klockren tankefälla för mig med.
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Yoga i ons mar 02 2016, 15:11

Inget arbete passar mig, och kommer aldrig att göra det.
Jag är värdelös, misslyckad.
Jag är ful och tjock.
Det är ingen idé att sminka mig.
Ingen idé att träffa någon.
Världen är hård, kall och orättvis.
Hur kan folk vara så normala när världen går under av all konsumtion, icke-ekologiska handlingar och alla orättvisor som fattigdom, svält, våld och krig?
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Onddruid i ons mar 02 2016, 15:16

Hur kan folk vara så normala när världen går under av all konsumtion, icke-ekologiska handlingar och alla orättvisor som fattigdom, svält, våld och krig?

Hög igenkänning!
Men skulle vilja ändra:
"Hur kan folk vara så normala..."
till "Hur kan folk tro att allt är så normalt och stabilt när..."
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Berguv i lör mar 05 2016, 17:01

Att jag bara är lat.
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av chai i lör mar 05 2016, 18:16

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:Att jag bara är lat.

Världens lättaste etikett att sätta på sig själv... Rolling Eyes Det finns ju alltid något mer man skulle kunnat göra. Sitter i soffan när jag skulle kunnat diska, eller ringt en sjuk moster, eller jobbat ett 12-timmarspass, eller sprungit maraton, eller hittat lösningen på den globala uppvärmningen...
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos i lör mar 05 2016, 19:18

Ännu en som är otroligt svår att bryta och som är extra jobbigt just nu:
Att saker inte blir bättre eller till och med har försämrats, och att det bara blir färre och färre möjligheter kvar.
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Berguv i sön mar 06 2016, 16:46

En annan tankefälla jag märkt både hos mig och andra är då man borde bromsa men ser det som en omöjlighet att bli sjukskriven just då på grund av att man behövs på jobbet och att kollegorna inte fixar det annars. Så man drar ut på det och kraschar hårdare.
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av barasandra i sön mar 06 2016, 21:24

Jag skriver under på allt ni sagt ovan.
Ser det som ett extremt nederlag att bli sjukskriven i högre omfattning än jag är nu, även om jag teoretiskt ibland undrar vad jag gör där öht. Kan hålla ihop mig själv, men sitter likväl fast i ångest och skakningar hela arbetsdagen. Fastnar för det mesta i allt eller inget tänkande. Minsta lilla konflikt kan leda till att jag känner mig totalt värdelös och att allt som händer verkligen är mitt fel och har orsakats av mig för att jag är som jag är. Tänker också att jag är fast, snarast sämre än för ett par månader sen och att det aldrig kommer bli bättre- även om jag vet att det är för att jag rusar o nu får betala smällen. Att känna misslyckande för att jag inte längre kan... när jag alltid tidigare kunnat.

barasandra
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Yoga i mån mar 07 2016, 11:55

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:

Hög igenkänning!
Men skulle vilja ändra:
"Hur kan folk vara så normala..."
till "Hur kan folk tro att allt är så normalt och stabilt när..."

Det ligger nog mycket i din formulering! Hur kan folk TRO... Det är nog dock lite det jag menar. De lever på utan ångest, tankesnurr, negativitet, och bara rycker på axlarna, och utbrister en lätt klagan då och då...Sen är allt som vanligt igen. En acceptans av omständigheter som man inte funderar mer på.
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Yoga i mån mar 07 2016, 11:58

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:Ännu en som är otroligt svår att bryta och som är extra jobbigt just nu:
Att saker inte blir bättre eller till och med har försämrats, och att det bara blir färre och färre möjligheter kvar.

Japp, skriver definitivt under på den. Många många gånger de tankarna har dykt upp - "nu är det verkligen illa", "nu är jag snart galen", "nu är det så dåligt med mig att jag snart inte går att rädda" etc. En riktigt jobbig tankefälla.
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av gadas i mån mar 07 2016, 12:47

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:Men jag kan fortfarande skämmas t.ex. över att jag inte har någon akademisk examen.

Ha-Ha - har ingen akademisk examen! Inte jag heller... Och det kommer upp ständigt så fort man ska skriva eller göra något. 'Men titta på hur andra gör' - de tar en akademisk examen... Så visst skäms jag - men inser samtidigt att jag bör vara stolt över att göra de här sakerna utan en akademisk examen! Varför ska tidningar alltid sätta ut skribentens titel? Trodde vi la av med det för hundra år sedan. Det är som ett kvalitetsmärke, 'eftersom han skriver så så är det så', icke-akademiker göre sig icke besvär.

Att jag inte är rik eller fotomodellvacker gör mig inte så mycket, men att jag inte klarar att resa skäms jag också för.

Jag hankar mig iväg någon gång vart tionde år, för att kunna säga (till mig själv!) att jag i alla fall har gjort det. Mest blir det jäkt och ensamhet. Tror jag kommit på varför jag älskade att resa som barn - det fanns en trygghet och man var aldrig ensam.

Att jag inte är rik är okej, så länge jag inte blir fattigare - inga lottköp här alltså. Och hellre vacker än fotomodell.

Så - klockrent samma här!

gadas
Bubblare
Bubblare

Inlägg av gadas i mån mar 07 2016, 13:02

Den viktigaste tankefällan, inte minst vid depression, är att sätta likhetstecken mellan att kunna och att lyckas. Jag har hört så många säga att jag kan verkligen inte, när de som det visar sig menar att de försökt så många gånger att de gett upp. Eller så har de någon ogrundad förklaring till varför just de inte kan. Kanske eftersom detta att kunna men inte lyckas för en del bara kan betyda en sak: Man är lat.

Okej, de har misslyckats, det har jag inga problem att förstå, men det finns ingen logik i att tolka det som att de inte kan. De kanske har gjort på fel sätt? Deras självförtroende kanske är utraderat efter alla försök? Orken och förmågan är sällan något problem, men tilliten till förmågan är förödande dålig.

gadas
Bubblare
Bubblare

Inlägg av chai i mån mar 07 2016, 16:20

Att jag inte är rik eller fotomodellvacker gör mig inte så mycket, men att jag inte klarar att resa skäms jag också för.

Jag hankar mig iväg någon gång vart tionde år, för att kunna säga (till mig själv!) att jag i alla fall har gjort det. Mest blir det jäkt och ensamhet. Tror jag kommit på varför jag älskade att resa som barn - det fanns en trygghet och man var aldrig ensam.

Jag har iofs människor att resa tillsammans med idag om jag skulle vilja, men har kommit fram till att det inte är värt det. Ett par dagar någonstans i Sverige kan funka, mer än så får mig att krascha. Fast egentligen är det inte så att jag längtar efter att resa, har ju gjort det en del när jag var yngre och kan leva på minnen, utan jag känner mig konstig i samhället som inte drömmer om tropiska stränder.
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Maria i tor apr 14 2016, 09:41

Att jag inte orkar - men ofta orkar jag inte heller. Ligger nog på rätt bra för det mesta men städningen.....den städningen......lätt att 7nte orka.
Maria
Bubblare
Bubblare

https://amandasgardiner.wordpress.com

Inlägg av Vallmo i fre aug 05 2016, 15:25

- Att jag är värdelös som är arbetslös och inte har någon a-kassa vilket gör att min mans inkomst är den enda inkomsten vi har och ska räcka till 2 vuxna och två tonåringar.

- Inget arbete passar mig, och kommer aldrig att göra det för jag är så klumpig, har dåligt minne, oroar mig för mycket, faller in i mina tankar när andra pratar, svårt att koncentrera mig, glömmer tider mm.

- Att jag är lat, för eftersom min man jobbar och barnen går i skolan och jag inte bidrar med något så borde jag sköta all disk, all matlagning, all tvätt, all städning, hålla koll på allt som har med barnen att göra, betala räkningarna mm, men det gör jag inte för jag är helt jävla hopplös på att komma ihåg detta och jag vill inte sätta upp lappar för att komma ihåg saker. Fast man kan ju ha en lapp i fickan...

- Livet vore bättre för min man och mina barn om jag inte fanns

Vallmo
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Fallen i lör aug 06 2016, 09:33

Jag har massor av tankefällor, men det som är att jag delat upp mycket detta är det som är jag, detta är vad jag vill och allt detta andra är min hjärna som bråkar.

Så släpper jag och skiter i allt lyssna för det är ju bara min hjärna och inte det jag vill. En hel del går inte att släppa och gå vidare men då vet jag att det inte är min hjärna som bråkar, utan att det är reellt.

På så sätt ser jag det som om att min hjärna är både min bästa vän som min värsta fiende.
Fallen
Veteran
Veteran

Inlägg av Berguv i ons aug 10 2016, 10:56

Det där att man tänker att andra skulle klara sig bättre om jag inte fanns tror jag är den mest klassiska tankefälla som deprimerad. Den känner jag igen.

Nu är jag inte där, är inte deprimerad.
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Fallen i ons aug 10 2016, 18:37

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:Det där att man tänker att andra skulle klara sig bättre om jag inte fanns tror jag är den mest klassiska tankefälla som deprimerad. Den känner jag igen.

Nu är jag inte där, är inte deprimerad.

Oj, den är klassisk... Eller att man mer ska bara lägga ner allt, för man är ju bara....
Fallen
Veteran
Veteran

Inlägg av Butterflychaos i lör aug 13 2016, 16:01

En annan tankefälla är väl att man börjar oroa sig över att det har gått bra för länge, att man börjar oroa sig för nästa krasch innan den ens är på kartan för det har ju inte varit så här bra så här länge förr, då måste ju något gå snett snart. Rolling Eyes
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Fallen i sön aug 14 2016, 11:15

Eller detta att lägga märke till tankefällan. Något som skedde mig när jag var i staterna och då när så mycket som skedde. Visst vara upprörd, visst var livet en enda stor bergochdalbana.

När jag och min kille pratade om allt detta, så visade det sig att mycket allt detta jag upplevde var något som även han upplevde.

Det som blev - så pass stabil som jag är idag har jag nog aldrig varit innan.

Så man kan svänga bergochdalbana utan att det är av och på bipolärt. Man kan få vara väldigt upprörd utan att det är det bipolära. Vi dömer nog oss väldigt lätt för att vi jämför oss mot andra omkring oss och dömer våra känslor som om de vore något bipolärt. Bipolärt är då något som är fel och ska rättas till.

På så sätt dömer vi och värderar vi oss efter stigmat, alltså lyfter olika egenskaper som om det är bara bipolärt och inte "normalt". Inte det ser det som är. En helt vanlig och förklarlig sammanhang, där vi kanske får något större och kraftigare känsloreaktion, utan att det är något fel i det.
Fallen
Veteran
Veteran

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet