Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Vilka är dina tankefällor?

+7
Yoga
barasandra
Berguv
chai
zandra85
Butterflychaos
Onddruid
11 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Vilka är dina tankefällor? - Sida 2 Empty Sv: Vilka är dina tankefällor?

Inlägg av Fallen sön aug 14 2016, 11:22

Stigmat som oxå är ett självstigma, en del av detta är väldigt stereotypiskt.

En del är att vissa egenskaper ses som mindre önskvärda och ska rättas till. Då egenskaper som är helt okej och ses som normala om personen inte hade en psykisk sjukdom.

Hur mycket vi själva stjälper oss själva i vårt mående pga av ett stigma, att det inte alltid är samhället utan när vi riktar stigmat mot oss själv är det självstigma.

Ja, så många av våra tankefällor är stigman, fördomar och annan skit. Dessa går inte uppfylla hur mycket man än försöker.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Vilka är dina tankefällor? - Sida 2 Empty Sv: Vilka är dina tankefällor?

Inlägg av chai sön aug 14 2016, 18:59

Många bra tankar Fallen. Och det kanske är klokt att minnas att självstigma kommer någonstans ifrån. Inget barn föds fullt med självkritik, utan man plockar upp tankarna, medvetet eller omedvetet, från omvärlden, kanske när man är väldigt ung.

En sak jag kom på är att jag kan fastna i något lite tvärtom, när mitt liv faktiskt är rätt okej men jag ändå inte är helt stabil, då kan jag börja leta fel i var jag bor, mina relationer, mitt utseende o.s.v. istället för att inse att jag faktiskt har en sjukdom i hjärnan som påverkar min bedömning av situationen och att det bara är att gilla läget och kämpa för att vara så objektiv jag kan.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Vilka är dina tankefällor? - Sida 2 Empty Sv: Vilka är dina tankefällor?

Inlägg av Fallen mån aug 15 2016, 09:36

Något som är en tankefälla eller vad jag ska se det hela som.

Jag har talat med jurister och andra kring detta.

När det mycket blir som om jag vore en rättshaverist, söker svar och något att ta på. Många i min omgivning säger att jag ska lägga ner allt för att så kan det ändå inte vara, mer förstora upp något som inte alls har skett, etc...

Det är då jag har fått uppleva diskriminering. Ibland öppen, direkt eller dold. Svåraste är att det inte finns så mycket rättsligt och annat gå på när det kommer till psykisk sjukdom - för det leder sällan till någon dom etc... För mycket avskrivs pga psykisk sjukdom. Så ytterligare diskriminering.

Så svårt att ta på det hela. Det är detta som jag oftast fastnar i en sorts tankeloop.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Vilka är dina tankefällor? - Sida 2 Empty Sv: Vilka är dina tankefällor?

Inlägg av Berguv tor aug 18 2016, 18:59

En tankefälla kan också vara att man måste och borde så mycket och inte kunna släppa ångesten för det. Ex. borde jag jobba mer än jag gör?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Vilka är dina tankefällor? - Sida 2 Empty Sv: Vilka är dina tankefällor?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet