Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Antipsykotisk medicin: för och nackdelar

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Sv: Antipsykotisk medicin: för och nackdelar

Inlägg av Onddruid i tor feb 25 2016, 09:36

Jag ser det nog lite mer som att antipsykotisk medicin har en sorts bra-mot-lite-allt-möjligt stämpel, de kan minska ångest och vara lugnande, de kan jämna ut stämningsläget, de kan hjälpa vid depressiva symtom osv. Antiepileptisk medicin tror jag fungerar för att de också behöver stabilisera nervcellers kommunikation och påverkar excitabiliteten hos nervceller i olika system. Antipsykotika är helt enkelt väldigt breda, även om vi beskriver dem som "dopaminblockerare" så gör de en väldigt massa olika saker.

Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

http://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Butterflychaos i tor feb 25 2016, 10:11

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:Jag oroar mig aningen över att ta quetiapin (seroquel) som stämningsstabiliserande och för sömnen. Det är ju en antipsykotisk medicin om jag fattat det rätt, fast jag är ju inte psykotisk.

Jag har precis börjat med litium och hoppas kunna minska/skuta med quetiapinet. Nu tycker jag den känns lurigare än litium och lamotrigin. Fast å andra sidan, lamotrigin utvecklades ju för epilepsi och det har jag ju inte heller. Just det där att en medicin utvecklats för något annat än det den används till känns knepigt. Jag skulle gärna vilja veta mer om hur de fungerar och vilket samband det är som gör att de funkar på olika sjukdomstillstånd.

Just Seroquel är ju lite av en allt-i-ett-medicin. Den fungerar för depressioner, sömnproblem, till viss del ångest, psykoser och manier samt är stämningsstabiliserande - och kan skrivas ut för alla möjliga psykiska besvär. Det som är bra med vissa antipsykosmediciner är just att istället för att kanske behöva ta två-tre mediciner, så kan man ta en som hjälper till med flera saker samtidigt (det är just bredspektrumneuroleptika som Seroquel som kan ha den här effekten). Och en medicin ger oftast färre biverkningar än två eller tre mediciner i kombinationsbehandling. Wink

Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Ma-ar i tor feb 25 2016, 18:48

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:"alltid rött, alltid rätt" tänker jag Wink
Jag får inga hjärtor när jag lägger i något, eller är det bara jag som inte ser dem?

Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Onddruid i tor feb 25 2016, 18:51

Nu fick du ett Wink (det verkar som att man ofta inte kan se sina egna hjärtan så det är möjligt att det är därför du inte ser något, dock kan du titta under din profilbild i ett inlägg så syns hur många ryktespoäng du har fått totalt, innan jag gav dig en hjärta nu så hade du 4)

Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Berguv i fre feb 26 2016, 16:48

Tack för era svar.
Egentligen skulle jag nog vilja veta exakt hur medicinerna påverkar hjärnan och receptorer. Men så fort någon börjar förklara blir det så komplicerat med nya begrepp att jag slutar lyssna.
Några av er här har nog koll på det i alla fall.

Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Ma-ar i fre feb 26 2016, 21:05

Du har lite övertro angående vetenskapens möjligheter beträffande neurovetenskap, kanske. Om du känner någon som förklarar för dig, kan du likaväl sluta lyssna, eftersom ingen vet exact vad som händer i hjärnan med våra mediciner. Tråkigt men sannt.

Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Onddruid i fre feb 26 2016, 21:27

Jag förstår din inställning Ma-ar, men det låter lite väl bistert att kalla det för övertro, det finns ganska mycket som vi vet och när det gäller vad vi inte vet så finns det ganska många olika förklaringar och vilken som helst skulle kunna vara riktig eller så är förklaringen en helt annan. Jag försöker alltid uppmuntra andras strävan att lära sig för att för mig så ger kunskap hopp. Det känns hela tiden som att bättre behandlingar och en djupare förståelse väntar precis runt hörnet tycker jag. Sedan måste man nog acceptera att bollen aldrig riktigt slutar rulla när det gäller vetenskap, vi kan bara närma oss sanningen, vi kan aldrig uppnå den. Om man gör det och släpper taget om behovet att "veta vad som är helt rätt" lite grann så kan man få ut mycket av vetenskap Wink

Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Ma-ar i fre feb 26 2016, 21:33

Håller självklart med dig, Ondruid. Det är väldigt mycket på gång, som du säger. Men jag är lite irriterat på människor som lovar att berätta allt om medicinerna, och tar fram en väldigt förenklad icke stämmande version.

Så det är bara det. Självklart är det mycket viktigt och bra när någon vill lära sig nytt!

Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Onddruid i fre feb 26 2016, 21:41

Ja jag gillar heller inte överförenklingar, håller nu på att korr-läsa en självhjälpsbok i depression och har skrivit några sidor argument om varför jag tycker att man inte borde säga att depression beror på brist av serotonin och noradrenalin. Jag tycker man kan säga att depression beror på i nuläget okända orsaker men vi vet att serotonin, noradrenalin, dopamin och kortisol-systemen är viktiga i att förstå sjukdomens neurobiologi, så långt tycker jag ändå vi har kommit, det blir dock fel när man försöker säga exakt vad det är med de systemen som är knas för det finns ingen som har visat på ett övertygande sätt.

Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos i lör feb 27 2016, 08:42

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:Du har lite övertro angående vetenskapens möjligheter beträffande neurovetenskap, kanske. Om du känner någon som förklarar för dig, kan du likaväl sluta lyssna, eftersom ingen vet exact vad som händer i hjärnan med våra mediciner. Tråkigt men sannt.

Ja, det finns en del saker vi inte vet. Men det finns också mycket vi faktiskt vet också. En bok som tydligen ska vara väldigt bra är Stahl's Essential Psychopharmacology. Har inte haft möjlighet att köpa och läsa i den själv, men hört att den ska vara bra och används rätt ofta som referensbok. Har du möjlighet så rekommenderar jag väl att i alla fall bläddra igenom den!

Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Sponsored content Idag på 01:08

Sponsored content

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet