Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

3 posters

Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Onddruid mån feb 22 2016, 20:06

OBS: du som läser detta ska inte tolka den här studiens resultat som positiva till att använda LSD för att behandla personer med psykisk sjukdom, studien tittar på hur serotonin påverkar vårt sätt att tänka och känna oss. LSD kommer troligtvis aldrig att vara en terapeutisk medicin eftersom den har en ganska stor risk att utlösa psykoser och eftersom även när man inte får en drogutlöst psykos så är "bieffekterna" starka störningar i ens förmåga att ta in och reflektera kring verkligheten.

Abstract
Background
Lysergic acid diethylamide (LSD) is a potent serotonergic hallucinogen or psychedelic that modulates consciousness in a marked and novel way. This study sought to examine the acute and mid-term psychological effects of LSD in a controlled study.

Method
A total of 20 healthy volunteers participated in this within-subjects study. Participants received LSD (75 µg, intravenously) on one occasion and placebo (saline, intravenously) on another, in a balanced order, with at least 2 weeks separating sessions. Acute subjective effects were measured using the Altered States of Consciousness questionnaire and the Psychotomimetic States Inventory (PSI). A measure of optimism (the Revised Life Orientation Test), the Revised NEO Personality Inventory, and the Peter's Delusions Inventory were issued at baseline and 2 weeks after each session.

Results
LSD produced robust psychological effects; including heightened mood but also high scores on the PSI, an index of psychosis-like symptoms. Increased optimism and trait openness were observed 2 weeks after LSD (and not placebo) and there were no changes in delusional thinking.

Conclusions
The present findings reinforce the view that psychedelics elicit psychosis-like symptoms acutely yet improve psychological wellbeing in the mid to long term. It is proposed that acute alterations in mood are secondary to a more fundamental modulation in the quality of cognition, and that increased cognitive flexibility subsequent to serotonin 2A receptor (5-HT2AR) stimulation promotes emotional lability during intoxication and leaves a residue of ‘loosened cognition’ in the mid to long term that is conducive to improved psychological wellbeing.

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=10177674

#studie #medicin #läkemedel #LSD #serotonin #psykos #stämningsläge


Senast ändrad av Onddruid den mån feb 22 2016, 21:34, ändrad totalt 1 gång
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Butterflychaos mån feb 22 2016, 20:26

Tycker vi ska vara väldigt försiktiga med att dela artiklar som kan anses promota användandet av olagliga substanser...
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Onddruid mån feb 22 2016, 20:31

Hmm tänkte inte ens på det, det står ju i abstractet att LSD gjorde att deltagarna fick högre resultat på psykostest (vanföreställningar) och det är ju inte något man vill uppnå. Det intressanta här är väl hur serotonin kan få paradoxala effekter tycker jag, å ena sidan så är serotonin associerat med välbefinnande men samtidigt kan ett preparat som LSD även orsaka psykosliknande symtom vilket också ger en bättre förståelse av hur det kan gå till när SSRI ger en manic switch... Tolkar du den på ett annorlunda sätt?

EDIT: dessutom, blir det inte konstigt om vi följer vissa ämnen som testas men inte andra, ketamin är ju också ett narkotikaklassat preparat som missbrukas rätt friskt, vem ska göra den bedömningen liksom?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Butterflychaos mån feb 22 2016, 21:27

Jag tänker bara att man får tänka på att vissa gärna vill läsa att droger är bra för att på något sätt validera (miss)bruket och ignorerar resten. För min del gäller detta alla olagliga substanser, hade inte koll på just ketamin.

Edit: serotonin-delen är dock väldigt intressant!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Onddruid mån feb 22 2016, 21:30

Ok men om jag lägger till en disclaimer, blir det bättre då?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Butterflychaos mån feb 22 2016, 21:35

Kanske bra, bara för säkerhets skull?
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Onddruid mån feb 22 2016, 21:36

Done Wink
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Onddruid mån feb 22 2016, 21:46

Tycker även det är intressant när man oftast pratar om dopamin i samband med psykos men flera neuroleptika blockerar ju även grupper av serotoninreceptorer i olika system. Både dopamin och serotonin är ju transmittorsubstanser som är associerade med välbefinnande, men serotonin är mer med lycka och välbefinnande medan dopamin är mer med kortsiktig tillfredställelse. Och detta är så klart väldigt grova förenklingar. Ska bli spännande att se om vi får en unifierad transmittorsubstansteori under vår livstid Smile
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Butterflychaos tis feb 23 2016, 07:49

Jättebra!
Ja, jag är mest bekant med dopamin och psykoser, inte serotonin. SSRI ger ju dock inte en switch hos alla, och alla som får en switch blir inte full-blown manic med psykos. Intressant tanke dock. Får kolla vidare på vad mer LSD påverkar i hjärnan, tror jag.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Onddruid tis feb 23 2016, 08:00

Här är du inne på något intressant, hur ser du på psykos?

Jag tänker nämligen att psykos är något som ligger på en sorts skala som har att göra med vilken benägenhet en människa har att utveckla psykosliknande "symtom" alltså symtom som är sub-kliniska.

Till exempel så kanske en person är benägen att tänka ologiskt, diskuterade en gång med en polare varför växter just absorberar blått ljus som är det mest högenergetiska och rött ljus som är det lägst energetiska men reflekterar grönt ljus som är mittimellan.

Hon svarade att "ja men det är ju klart; blått och rött blir ju grönt!". Det var ju ologiskt tänkande som för henne kändes självklart, det var dock inte psykos - när vi skrattade om det sen och diskuterade att först så blir ju inte blått och rött grönt utan lila och för det andra så absorberades ju de frekvenserna, de reflekterades ju inte - så gick hon ju med på det.

Eller när man tänker väldigt långt i förväg... Det finns många exempel på tankestörningar som kan vara sub-kliniska och aldrig blir psykotiska hos en person och jag tänker att det finns en ganska suddig gräns mellan vad som är psykos och inte och att för en person med bipolär sjukdom till exempel där psykos främst är en del av skov så börjar man närma sig psykos så fort man blir lite hög, även om man stannar i en hypomani eller får en ickepsykotisk mani så är man närmre psykos än om man hade varit normal i stämningsläget, vilket kan understrykas av att man till exempel pratar snabbt, hoppar mellan ämnen, får ideer som kanske inte är helt realistiska och får upplevelser som normala människor aldrig har.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Butterflychaos tis feb 23 2016, 08:19

Jag tänker psykos på ett mer kliniskt sätt antar jag.

Definition: Påtagligt defekt upplevande av verkligheten. Oftast utan sjukdomsinsikt.

För mig, ditt exempel om färger känns inte psykotiskt utan snarare att hon missuppfattat/tänkt fel. Man kan vara stensäker och ha fel, helt enkelt, det betyder inte att man har en tankestörning eller i närheten av tillräckligt många symtom för att ha en psykos. När jag säger psykos menar jag att personen har psykotiska symtom, inte sub-kliniska (dessa hade inte lett till en psykotisk diagnos).
I debatten om (hypo)manic switch känns det viktigt att skilja mellan gränspsykotiska och psykotiska symptom, då det kan vara skillnaden mellan en hypoman eller manisk diagnos. Men absolut, det känns rätt självklart att vi är olika benägna att utveckla psykoser som individer.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Onddruid tis feb 23 2016, 08:21

Ja alltså jag gillar också att kategorisera och tänka diagnostiskt - som du ser är jag rätt bra på att skilja vad som skulle anses vara psykotiskt kliniskt och inte, men det jag pratar om är inte diagnostik utan om etiologin, vad är det som orsakar psykosen? Diagnosen orsakar inte psykos, det är bara ett sätt för oss att bestämma när vi ska behandla och hur vi ska behandla en patient. Är du med?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Butterflychaos tis feb 23 2016, 08:40

Ja, det håller jag med om. Mitt tänkande här är väl som sådant: alla bipolära får inte en switch av SSRI. Alla switchar är inte heller maniska, och alla blir inte psykotiska. De mediciner som är effektiva mot psykoser reglerar dopamin. Serotonin kan ha en roll i psykoser, men frågan är ju hur. Ja, en del blir maniska av SSRI, och i sina maniska skov blir psykotiska - men är psykosen beroende av SSRI eller av manin i sig själv? Många som blir maniska blir ju ändå psykotiska utan att stå på serotonerga läkemedel. Förstår du hur jag tänker nu?
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Onddruid tis feb 23 2016, 08:45

Japp jag är med! Ja dopamin och serotonin är ju bara två pusselbitar i förklaringen. Det finns ju dessutom en massa genetiska faktorer och miljöfaktorer som ökar "känsligheten". Sen är det ju lite som han pekade på i det där öppna brevet till Stephen Fry, att miljöfaktorer och psykologiska modeller för psykos har blivit lite omoderna. Alla pratar om sjukdomarnas neurobiologi men min gissning är nog att vi aldrig kommer kunna förklara en persons verklighetsuppfattning med hjälp av enbart transmittorsubstanser i olika nervsystem.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Butterflychaos tis feb 23 2016, 08:56

Håller helt med! (Sånt här får mig att vilja forska :p )
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Onddruid tis feb 23 2016, 08:59

Mig med XD
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Butterflychaos tis feb 23 2016, 09:29

Får hålla tummarna att jag kommer in på Masterprogrammet i medicinsk forskning Cool
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Butterflychaos tis mar 08 2016, 13:31

Onddruid skrev:Hmm tänkte inte ens på det, det står ju i abstractet att LSD gjorde att deltagarna fick högre resultat på psykostest (vanföreställningar) och det är ju inte något man vill uppnå. Det intressanta här är väl hur serotonin kan få paradoxala effekter tycker jag, å ena sidan så är serotonin associerat med välbefinnande men samtidigt kan ett preparat som LSD även orsaka psykosliknande symtom vilket också ger en bättre förståelse av hur det kan gå till när SSRI ger en manic switch... Tolkar du den på ett annorlunda sätt?

EDIT: dessutom, blir det inte konstigt om vi följer vissa ämnen som testas men inte andra, ketamin är ju också ett narkotikaklassat preparat som missbrukas rätt friskt, vem ska göra den bedömningen liksom?

På tal om serotonin och psykos! (kom på det här när jag läste om läkemedelsanalyser)
I min bok "Klinisk kimi i praktisk medicin" står det som följande:


De nyare "atypiska" antipsykotiska medlen binder inte i samma utsträckning till D2-receptorerna, men i mer eller mindre grad till serotoninreceptorer (5HT2A) och andra receptorer.

Och i boken Successful Psychopharmacology (S. Sobel) hittar jag följande:

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Ipz7ma

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget 2yobwaf
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Onddruid tis mar 08 2016, 16:35

Riktigt intressant butterfly!
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av chai ons mar 09 2016, 18:09

I den populärvetenskapliga tidningen Modern Psykologis (modernpsykologi.se) senaste nummer skriver Åsa Nilsonne (psykiater, professor, författare) om förändrade medvetandetillstånd ur ett psykiatri-, andlighets- och drogperspektiv, hur samma upplevelse hos en person skulle kunna tolkas helt olika. Där omnämns också några studier på LSD och psilocybin ("magiska svampar"). Tyvärr ligger inte artikeln på nätet om man inte betalar, men här är ett smakprov:

Det råder numera inget tvivel om att vår varseblivning, våra känslor och våra upplevelser uppstår i hjärnan. Det råder inte heller något tvivel om att människor spontant kan uppleva dramatiska andliga/religiösa tillstånd som förändrar deras syn på sig själva och världen - ibland på ett så genomgripande sätt att deras livsbana styrs om - och att liknande upplevelser kan induceras på farmakologisk väg.

Utmaningen för psykiatrin blir att ta till sig föreställningen om att det kan finnas medvetandeförändringar som befrämjar utveckling och känslomässig mognad, och att lära sig differentiera dem från medvetandeförändringar som på sikt begränsar vår förmåga att fungera i vår värld och vår miljö.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Onddruid tor mar 10 2016, 07:56

Ja Huxley skrev ju väldigt mycket åt det hållet också. Det är åtminstone ett synsätt som är värt att överväga. Jag tänker dock mer på mdma alltså ecstasy och ptsd. Men psilocybin ska jutydligen vara bra vid engångs behandling mot migrän också. Lagen är ju en politisk konstruktion och borde nog ibland tas med mer än en nypa salt.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

stämningsläge - LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget Empty Sv: LSD framkallar akut psykosliknande symtom men förbättrar i längden stämningsläget

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet