Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Biverkningar av Risperdal.

4 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Hurricane sön feb 28 2016, 11:21

hallå


Senast ändrad av Hurricane den fre mar 24 2017, 13:00, ändrad totalt 1 gång
Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Onddruid sön feb 28 2016, 11:51

Det du beskriver låter som vanliga extrapyramidala biverkningar som många får av neuroleptika, det är konstigt att de har uppträtt efter du gick ner i dos för man brukar se dem som dosberoende men jag vet att ibland när man höjer så "maskeras" vissa biverkningar ett tag och uppträder först igen när man har tagit den högre dosen tillräckligt länge för att receptorerna ska ha hunnit anpassas efter den högre dosen.

Det kan vara något sådan som har hänt här - du har gått upp till 3 mg och inte haft så mycket problem och sedan gick du ner och då tappade du blockeringen av receptorer som blev överkänsliga och nu har du biverkningar.

Du kan ju alltid testa att gå upp till din vanliga dos igen men oavsett så bör du ta upp detta med din läkare, läkaren kan till exempel tycka att du ska ha en mindre dos eller vara kvar på den nuvarande dosen och lägga till ett annat läkemedel som kan motverka de här besvären.

Så länge du inte får allvarliga problem utan lite tics och rastlöshet så behöver du inte oroa dig så mycket, men skulle du till exempel få svårt att andas eller att dina problem blir väldigt allvarliga så att du känner dig riktigt handikappad så rekommenderar jag att du går till akuten eller ringer 1177 och frågar dem vad de tycker du ska göra.

Kort sagt: det du beskriver är vanligt och kommer troligtvis att gå över, ta upp detta med din läkare och om dina problem känns så akuta att du är väldigt orolig eller inte fungerar så bra i din vardag så sök akut alt. ring 1177 för rådgivning.

EDIT: det är sällan en bra ide att ta mindre av antipsykotisk medicin, återfallsrisken kan öka väldigt mycket om du skulle bestämma dig för att sluta ta medicinen utan att först diskutera det och komma överens om hur ni ska göra med din läkare. Så sluta nu inte ta medicinen helt tvärt utan se till att ha kontakt med din läkare om hur ni ska göra!
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Hurricane sön feb 28 2016, 21:59

hallå


Senast ändrad av Hurricane den fre mar 24 2017, 13:01, ändrad totalt 1 gång
Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Onddruid sön feb 28 2016, 22:08

Det låter som en bra plan! Hoppas dina biverkningar går över!
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Ma-ar mån feb 29 2016, 13:32

Jag har samma problem med ett annat antipsykotikum, abilify. När jag tar en högre dosering är det ganska lugnt, men när jag sänker doseringen är jag tvungen att röra mig hela tiden, antingen med små rörelser i fingrarna eller tårna eller stå upp och gå. Har tänkt på samma förklaring som Onddruid skriver. Och jag tror att det är vanligare än många tror.

Själv har jag nu försökt att sänka mycket långsamt (2,5 mg/tre veckor på abilify), och då såg jag att efter ca tre veckor blev den ökningen av biverkningarna mindre igen. Tyvärr klarade jag mig dock inte på en lägre dosering abilify (enligt min man, väntar på samtal från psyk).

Lycka till.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Onddruid mån feb 29 2016, 15:00

Abilify gav mig samma symtomreduktion på 15 mg som jag får på 2 mg risperdal så den är nog lite klenare tror jag, men fan vad problem jag hade med abilify Razz
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Butterflychaos mån feb 29 2016, 15:22

Vill verkligen lägga betoning på vikten av att läkaren vet vad man gör när man ändrar sin medicinering. Jag kan förstå tanken att vilja ändra på dosering själv, och det är självklart att det är individens beslut om man vill stå på en medicin och vid vilken dos, men det kan vara bra att i alla fall informera läkaren om vad man gör så att man också kan få bra hjälp om saker går åt skogen och tips om hur en nedtrappning bäst ska gå till för att slippa onödiga biverkningar och/eller allvarliga reaktioner. I vissa fall kan det vara rent ut sagt farligt att avsluta behandling för abrupt, och detta är något läkarna vet och har erfarenhet av. Sedan vet dom också ofta vilka symtom som beror på utsättning eller vad det nu annars kan tänkas vara och hur man bäst undviker eller behandlar dessa.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Hurricane tis mar 01 2016, 20:33

hjallå


Senast ändrad av Hurricane den fre mar 24 2017, 13:01, ändrad totalt 1 gång
Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Onddruid tis mar 01 2016, 20:36

Det är troligtvis inte permanent, precis som dina receptorer kan bli fler och mer känsliga så kan de bli färre om du tar mindre medicin under en längre tid, varför vill du inte ta akineton? Tyckte läkaren att du skulle fortsätta ta 3 mg? Sa du till läkaren att du inte ville ta akineton?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Butterflychaos tis mar 01 2016, 20:40

Det låter lite som dyskinesi, det kan vara rätt allvarligt. Prata igenom detta ordentligt med din läkare. Akineron kan vara en bra ide!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Hurricane tis mar 01 2016, 20:46

Läkaren sa att jag skulle ta 3 mg. Akineton fick jag välja själv om jag ville ta. Vill helst inte blanda in mer mediciner, mitt mål är att inte behöva ta någon medicin alls.

Fan om jag fått någon sådan permanent biverkning nu då.
Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Onddruid tis mar 01 2016, 20:48

Hur mycket symtomreduktion får du av risperdal och tar du den mer som ett stämningsstabiliserande eller mer mot psykos eller båda?

Som sagt ifall du har berättat om dina biverkningar för din läkare och hen inte har satt ut medicinen akut så är det troligtvis ingen risk för permanenta biverkningar!
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Hurricane tis mar 01 2016, 21:00

.....-.-.


Senast ändrad av Hurricane den fre mar 24 2017, 13:01, ändrad totalt 1 gång
Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Onddruid tis mar 01 2016, 21:05

Det är nog bra om du kontaktar din läkare och berättar om huvudet och käken främst - de två är kanske tecken på dyskinesi som butterflychaos säger och om du ändå inte tänker ta akineton så behöver du ju någon annan åtgärd förmodligen byta till annat läkemedel. Men du kanske kan prova med akineton bara så länge? Den gör att man känner sig lite trött och så men den kan verkligen hjälpa mot dessa biverkningar och kanske funkar den bara tills du har hittat en annan lösning?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Hurricane tis mar 01 2016, 21:24

-.-.-.-.


Senast ändrad av Hurricane den fre mar 24 2017, 13:01, ändrad totalt 1 gång
Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Onddruid ons mar 02 2016, 05:50

Hurricane skrev:
Kan dyskinesi förvärras på lång sikt om man använder Akineton?

Nej, akineton är ett "motgift" mot de interaktioner som orsakar extrapyramidala biverkningar och parkinsonism, det kommer om något att hjälpa till att skydda dig mot de biverkningarna.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Butterflychaos ons mar 02 2016, 09:29

Lite info om EPS:

Movement disorders are a relatively common problem with [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.], with estimates ranging around 10–20% of people who take them getting some form of Parkinson’s-like side effects, and possibly up to half experiencing akathisia to some degree. This time some of the first-generation [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] are more likely to cause you problems than the modern second- and third-generation [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]. While [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] as there are crazy meds, extrapyramidal symptoms (EPS) and tardive dyskinesia (TD) get most of the attention from prescribers and consumer-oriented sites[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.], mainly for being around since day one of antipsychotics[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.], with akathisia coming in third.


EPS, TD, and dystonia, also known as parkinsonism, are caused by [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] being a little too effective at preventing dopamine from reaching your dopamine D2 receptors, and possibly D3 with TD. Parkinson’s and Restless Leg Syndrome (RLS) drugs do the exact opposite, they enhance the effect of dopamine. Although considered to be a form of EPS, akathisia doesn’t respond to standard treatments like anticholinergics, and responds to things that don’t touch EPS ranging from beta blockers (not great, but better than nothing) to . TD used to be considered a form of EPS as well, so there you go.

It would probably help to describe the symptoms of various movement disorders caused by [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]. First the Parkinson’s-like ones.
EPS usually happens soon after you start taking a medication and essentially looks a lot like Parkinson’s, hence the terms parkinsonism and the outdated pseudo-Parkinson’s:

  • Tremors.
  • Rigid muscles.
  • Bradykinesia[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] - slow movement, stiff muscles, and trouble walking.

The “Tardive” in TD means late. The dyskinesia part can happen at any time, TD tends to be worse so it is a lot easier to notice. You may not be aware of a dyskinesia that happens soon after you start taking a drug, so a lot of TD is just plain old D that got progressively worse. The symptoms are basically a group of specific uncontrolled movements including:

  • Tongue movements
  • Lip smacking
  • Eye blinking
  • Finger wiggling
  • Some arm and leg movements

In other words, you could look like a real perv. When I had TD thanks to [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] I was constantly licking my lips and looked like an owl blinking Morse code.

EPS and TD-specific treatments:

  • You could just take an anticholinergic like Cogentin (benztropine mesylate). While not as effective as switching to [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] or Clozaril (clozapine), if you’re taking an AP with a relatively simple mechanism of action (e.g. [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] (chlorpromazine), Haldol (haloperidol), or even [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] and [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]) that has been working well for you, switching to a really broad-spectrum AP like [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] or Clozaril could do something like make your symptoms worse, or cause other side effects that would encourage you to stop taking your medication.
  • The D2 agonist bromocriptine is frequently used to treat EPS and TD. Like Cogentin it’s approved to treat Parkinson’s.





Källa: [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]
Sammanfattningsvis: Ja, Risperdal kan ge dyskinesi och tardiv dyskinesi. Akineton är ett antikolinergt läkemedel som kan användas för att behandla dyskinesi eller TD (och det är ändå rätt viktigt att börja behandla detta snabbt, eftersom om man väntar för länge kan EPS bli permanenta).
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Hurricane lör mar 05 2016, 00:31

-.-.-.-


Senast ändrad av Hurricane den fre mar 24 2017, 13:02, ändrad totalt 1 gång
Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Onddruid lör mar 05 2016, 11:15

Tror verkligen inte du inbillar dig Hurricane! Jag har också haft EPS och det var verkligen jättejobbigt. Men skönt att det har blivit lite mildare nu Smile
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Butterflychaos lör mar 05 2016, 12:25

Om jag kommr ihåg rätt så kan man få vissa EPS när man försöker minska dosen av ett neuroleptika, och att symtomen då minskar när man går upp i dos igen. Men är inte helt hundra på detta!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Onddruid lör mar 05 2016, 13:17

Jo men det har jag också läst Butterflychaos, teorin är väl att receptorerna blir hypersensitiviserade och när de inte blockeras av den högre dosen så kommer biverkningarna och även återfallsrisken på den lägre dosen att vara högre.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Hurricane lör mar 05 2016, 23:27

-.--.


Senast ändrad av Hurricane den fre mar 24 2017, 13:02, ändrad totalt 1 gång
Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Butterflychaos sön mar 06 2016, 07:56

EPS kan ju behandlas med Akineton, men prata med läkaren om detta, läkaren bör veta hur man ska göra.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Onddruid sön mar 06 2016, 19:12

Antikolinergika hjälper generellt mot EPS men inte lika bra mot just akatisi men det är inte helt säkert att de funkar sämre mot just det men som butterfly säger: din läkare borde lyssna på vad du vill i det här fallet och om du har bestämt dig för att du vill vara utan medicin så borde hen kunna hjälpa dig trappa ner eller byta medicin.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Ma-ar sön mar 06 2016, 20:45

Tycker det låter lite fel att säga att man kan behandla EPS med anticholinergica, såsom akineton. Det är ju bara något som man använder mot symptomen i stunden och som har i sin tur biverkningar och för människor som är känsliga för det även ett potentiellt beroendeframkallande effekt. Då kan det vara mycket bra hjälp, men EPS kommer inte att bli bättre av ett sådant medel. Håller helt med om det är viktigt att prata med läkaren och tillsammans hitta en lösning. Det finns antipsychotika som har mycket mindre risk på EPS än risperdal eller en mycket långsam dosminskning kan troligen på sikt minska eller avhjälpa symptomen om man klarar det för sjukdomen. Men bättre att inte göra det på egen hand.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Biverkningar av Risperdal. Empty Sv: Biverkningar av Risperdal.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet