Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Vad gör egentligen D2-receptorer?

2 posters

Gå ner

läkemedel - Vad gör egentligen D2-receptorer? Empty Vad gör egentligen D2-receptorer?

Inlägg av Onddruid sön feb 28 2016, 13:22

Hittade en väldigt rolig text som använder en studie på möss för att förklara lite av the basics om gruppen D2-receptorer. Väldigt läsvärt och kanske förklarar för en del av er kunskapstörstande till exempel varför man kan bli så hungrig av antipsykotisk medicin i början av behandlingen.

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

läkemedel - Vad gör egentligen D2-receptorer? Empty Sv: Vad gör egentligen D2-receptorer?

Inlägg av chai sön feb 28 2016, 14:17

Onddruid skrev:Hittade en väldigt rolig text som använder en studie på möss för att förklara lite av the basics om gruppen D2-receptorer. Väldigt läsvärt och kanske förklarar för en del av er kunskapstörstande till exempel varför man kan bli så hungrig av antipsykotisk medicin i början av behandlingen.

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]

Riktigt pedagogisk! Smile

(Fast vad är definitionen på "i början av behandlingen", jag har fortfarande alltid ätit som en häst efter upp till tio veckor på Zyprexa?)

Jag läste i någon tidning häromdagen om en stackare som plötsligt, från att inte ha spelat alls, spelat bort två miljoner efter att ha satt på Parkinsons-medicinen pramipexol (Sifrol) som är en dopaminagonist. Det stod att det fanns fler fall beskrivna. I bipacksedeln för Abilify varnas också specifikt för spelberoende. Det kan nog hända lite allt möjligt när man leker med dopamin. (Samtidigt kan man dö av Panodil så jag tar det med ro.)
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

läkemedel - Vad gör egentligen D2-receptorer? Empty Sv: Vad gör egentligen D2-receptorer?

Inlägg av Onddruid sön feb 28 2016, 14:32

haha ja zyprexa är ju ett specialfall, för mig tyckte jag att hungern kom ungefär samtidigt som tröttheten, sen är ju olanzapin ett av de bredare atypiska och ger sig ju på till exempel både histamin och muskarinsystemen. Så det är nog inte bara dopamin D2 som är boven i det dramat Wink
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

läkemedel - Vad gör egentligen D2-receptorer? Empty Sv: Vad gör egentligen D2-receptorer?

Inlägg av chai sön feb 28 2016, 14:40

Onddruid skrev:haha ja zyprexa är ju ett specialfall, för mig tyckte jag att hungern kom ungefär samtidigt som tröttheten, sen är ju olanzapin ett av de bredare atypiska och ger sig ju på till exempel både histamin och muskarinsystemen. Så det är nog inte bara dopamin D2 som är boven i det dramat Wink

Nä, hunger är nog krångligt till sin natur. Jag blev lika superhungrig av Lyrica som i grunden är en epilepsimedicin (binder till kalciumkanaler enligt Fass).
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

läkemedel - Vad gör egentligen D2-receptorer? Empty Sv: Vad gör egentligen D2-receptorer?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet