Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Snurrigt värre

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Snurrigt värre

Inlägg av agster i ons mar 09 2016, 14:42

Hej,

Har varit borta härifrån ett tag (eller om det var det gamla forumet). Jag blir helt snurrig på allting. "Du har bipolär sjukdom, du har borderline, du har inte bipolär sjukdom, du har adhd, du har inte adhd, du har bipolär sjukdom. Du har kanske pmds." Ja sådär hålls det på inom psykiatrin. Just nu är jag så förbannat trött på allt samtidigt som jag vill veta vad f-n det är för fel på mig. Suck....  Nu ska jag göra stämnings och menscykeldagbok fram till början av maj... Ville bara skriva av mig lite.

agster
Bubblare
Bubblare

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Snurrigt värre

Inlägg av Butterflychaos i ons mar 09 2016, 15:23

Ja, det kan vara krångligt. Dessutom så överlappar ju många symtom för ADHD, bipoläritet och Borderline varandra. En stämningsdagbok låter som en alldeles utmärkt idé, tillsammans med en dagbok kan det vara ännu bättre (för att se ifall humörförändringarna har med yttre grejer att göra eller inte). Vet att det är jättejobbigt att inte få svar och gå och grubbla på det här under en längre tid. Jag hoppas du hittar svaren och får en bra behandling till slut!

(välkommen hit, förresten!)

Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av agster i ons mar 09 2016, 15:31

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:Ja, det kan vara krångligt. Dessutom så överlappar ju många symtom för ADHD, bipoläritet och Borderline varandra. En stämningsdagbok låter som en alldeles utmärkt idé, tillsammans med en dagbok kan det vara ännu bättre (för att se ifall humörförändringarna har med yttre grejer att göra eller inte). Vet att det är jättejobbigt att inte få svar och gå och grubbla på det här under en längre tid. Jag hoppas du hittar svaren och får en bra behandling till slut!

(välkommen hit, förresten!)

Ja det verkar vara snurrigt även för experterna. Nu idag sa psykologen att det nog ändå är bipolär sjukdom eftersom jag blev typ manisk på Sertralin och det borde jag inte bli annars. Kan det vara så tror du/ni att man är så "van" vid sina toppar och dalar att man inte riktigt ser dem på nåt sätt? Jag har ju alltid varit såhär.

agster
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Butterflychaos i ons mar 09 2016, 15:44

Ja, manier förekommer ju inte direkt utanför bipolär-spektrumet, så då låter ju en bipolärdiagnos vettig.

Om man kan vara van vid dem? Det är nog väldigt individuellt. Jag tänker att man ofta förbiser topparna som att det bara är en "bra period" och inte att det är en del av sjukdomen. Man mår ju så bra, hur kan man då vara sjuk? Och jag kan tänka mig att om manin är läkemedelsutlöst och man inte haft det innan kan det kanske vara svårt att se det som att man är sjuk. Depressioner kan ju vem som helst få, och det kan vara svårt att säga att det just är en bipolär depression. Vissa tänker kanske också att det bara är "sån man är" - att man normalt är lite nedstämd. Det problematiska precis som du säger kan vara att man känner att man alltid har varit på det här sättet och kanske ser det mer som ett personlighetsdrag än som en sjukdom. Hur ska man veta vad som är normala svängningar om man så länge man minns alltid legat lite bortom det normala? Där kan det hjälpa att kolla i dagböcker eller liknande och kolla på diagnoskriterierna. Ibland kan det ge lite förståelse i vad som inte kanske är så normalt som man tror... Hoppas du förstår vad jag menar, annars är det bara att fråga vidare (tentaplugg gör en lite trött i huvudet)!

Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av agster i ons mar 09 2016, 16:58

Tack! Ja vi får se om kombinerad stämningsdagbok/mensdagbok kan göra skillnad. Hoppas att jag kan se ett mönster på något sätt. Hänger här så länge Smile

agster
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Sponsored content Idag på 18:21

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet