Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Tankestörningar, dissociativ?

5 posters

Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av Yoga tor mar 10 2016, 13:45

Har svårt med dissociationer, tankestörningar, gränspsykos. Vad är vad? Vet att jag kanske kan läsa om det någonstans. Men jag frågar lite kort här. Om jag utgår från mig själv. Det som jag tycker är märkligt, och som jag inte vågar berätta om, och nästan inte kan förklara, är tankar i depression, ibland annars men då är det andra tankar.

Jag tänker att jag flyter som utanför allting annat. Jag har ingen koppling till den här världen. Ibland ser jag mig själv lite som utifrån. Jag ser mig själv, men jag är inte hon. Tänker nästan i 3:e person. Jag fastnar i det, och sen försöker jag skaka av mig det, nästan som att när man blinkar för man ser något overkligt. Jag vet inget om det här. Kan inte förklara det. Märkligt är det.
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Sv: Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av Butterflychaos tor mar 10 2016, 13:51

Det låter verkligen som en dissociation, tycker jag. Men ingen här är läkare och kan ställa diagnos. Just det här med att känna att man är utanför världen och att se sig själv lite utifrån känner jag igen. För mig kan även saker kännas "långt borta", ljud blir bara brus tillsammans med att man är lite utanför sig själv. Dissociation kan bero på ångest och PTSD, har inte helt koll på hur det förhåller sig till gräns/psykos. Tankestörningar har jag väl för mig hänger ihop mest med psykoser. Har du pratat med någon läkare/terapeut om det här?
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Sv: Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av skinkan tor mar 10 2016, 15:02

Jag känner också igen vad du talar om.
Jag har haft lindrigare upplevelser av detta många gånger. Men när jag var som du beskriver senast, var jag på väg in i en psykos och hade ingen aning om det själv.
Jag tycker helt klart att du ska prata med någon om det innan det spårar ur helt och hållet.
skinkan
skinkan
Bubblare
Bubblare

Posts : 69
Join date : 16-02-07
Location : norrland

Till överst på sidan Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Sv: Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av Onddruid tor mar 10 2016, 16:53

Jag brukar göra så här när jag tänker på det: dissociation är när man tvivlar på verkligheten, psykos är när man är helt säker på verkligheten men det i slutändan visar sig att det inte var på riktigt.

Tankestörningar hör ihop med psykos - psykos är en tankestörning av typen "innehållsstörning" den andra stora gruppen av tankestörningar är "formella tankestörningar" som egentligen är mer som talstörningar.

För någon som är manisk så kan formell tankestörning vara att man känner sig pressad att fortsätta prata, att man hoppar mellan olika ämnen, att man uppfinner nya ord för saker eller att man rimmar eller allitererar sina meningar.

Det kan även vara en formell tankestörning att resonera ologiskt eller att använda väldigt mycket typ ordskämt eller att använda ett ordskämt för att resonera.

Ju mer formella tankestörningar man har desto närmare det psykotiska är man men formella tankestörningar kan dyka upp fast man inte är psykotisk och det är bara när "graden" av tankestörning når en viss nivå som det är en sjukdom.

Om du vill veta när du själv är psykotisk, dissocierar eller har tankestörningar så kan du lite grovt resonera att om du dissocierar så tvivlar du på att din upplevelse är verklig, om du har tankestörningar så får andra svårt att förstå vad du säger och du kanske känner dig frustrerad för att andra är så långsamma i huvudet att de inte hänger med eller för att det känns som att det du uttrycker helt enkelt inte går fram, spela då in din egen röst när du pratar om något, särskilt om något som påverkar dig känslomässigt så borde du kunna höra tankestörningen, om du har psykos så vet du inte att du har psykos, det är nog väldigt sällan man är orolig för att bli galen till exempel när man har psykos, oroar du dig för att bli galen har du nog ångest och eller dissociation.

Så här tänker jag iaf, det är inte flawless, jag måste använda mig av andra människor för att veta om jag har tankestörningar/psykos, utom hallucinationer då, fast det gäller bara de hallucinationer som läkare och psykolog förklarat för mig att det är hallucinationer, jag gick runt jättelänge och trodde det var helt normalt att lukten kan falla bort eller att jag kan råka lukta saker som inte finns där, som en brand och bli övertygad om att det brinner, eller att en människa luktar "sjuk" och trodde att det var en normal upplevelse.

Psykos behöver man någon som är duktig som man vågar lita lite på för att reda ut, Du skulle till exempel kunna ha dissociation för att din psykos är så obehaglig och få svårt att beskriva din situation på grund av dina tankestörningar. Så de är inte alltid helt separata heller Wink

Edit: jag tänker också att normal upplevelse - gränspsykos - psykos ligger på ett spektrum eftersom vi egentligen lever mer "i våra huvuden" än i verklgheten hela tiden. När du har normala upplevelser kan du komma överens med utomstående om att upplevelsen är normal, när du närmar dig psykos så blir det svårare.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Sv: Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av Yoga fre mar 11 2016, 08:54

Butterflychaos skrev:Det låter verkligen som en dissociation, tycker jag. Men ingen här är läkare och kan ställa diagnos. Just det här med att känna att man är utanför världen och att se sig själv lite utifrån känner jag igen. För mig kan även saker kännas "långt borta", ljud blir bara brus tillsammans med att man är lite utanför sig själv. Dissociation kan bero på ångest och PTSD, har inte helt koll på hur det förhåller sig till gräns/psykos. Tankestörningar har jag väl för mig hänger ihop mest med psykoser. Har du pratat med någon läkare/terapeut om det här?

Nej, nej...!
Har aldrig vetat vad det är. Kanske inte heller upplevt det så ofta. Skulle knappt våga säga det till någon som sagt. Är liksom inte redo att erkänna mina konstigheter för andra, knappt heller för mig själv.
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Sv: Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av chai fre mar 11 2016, 09:05

Yoga skrev:
Butterflychaos skrev:Det låter verkligen som en dissociation, tycker jag. Men ingen här är läkare och kan ställa diagnos. Just det här med att känna att man är utanför världen och att se sig själv lite utifrån känner jag igen. För mig kan även saker kännas "långt borta", ljud blir bara brus tillsammans med att man är lite utanför sig själv. Dissociation kan bero på ångest och PTSD, har inte helt koll på hur det förhåller sig till gräns/psykos. Tankestörningar har jag väl för mig hänger ihop mest med psykoser. Har du pratat med någon läkare/terapeut om det här?

Nej, nej...!
Har aldrig vetat vad det är. Kanske inte heller upplevt det så ofta. Skulle knappt våga säga det till någon som sagt. Är liksom inte redo att erkänna mina konstigheter för andra, knappt heller för mig själv.

Skulle påstå att sådana här upplevelser verkar vara rätt vanliga i samband med ångest t.ex. Jag har haft ännu "konstigare" saker i liknande stil för mig i samband med extrem ångest, men det har i princip försvunnit med åren när jag kunnat bearbeta jobbiga händelser. Så särskilt konstig är du nog inte. I love you
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Sv: Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av Yoga fre mar 11 2016, 09:14

Nämen, nu försvann ett inlägg som jag gjorde som svar på Onddruid.

Tror det försvann för Chai hann lägga in ett emellan....?

Orkar jag svara igen... Det var långt Shocked
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Sv: Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av Yoga fre mar 11 2016, 09:15

Onddruid skrev:Jag brukar göra så här när jag tänker på det: dissociation är när man tvivlar på verkligheten, psykos är när man är helt säker på verkligheten men det i slutändan visar sig att det inte var på riktigt.

Tankestörningar hör ihop med psykos - psykos är en tankestörning av typen "innehållsstörning" den andra stora gruppen av tankestörningar är "formella tankestörningar" som egentligen är mer som talstörningar.

För någon som är manisk så kan formell tankestörning vara att man känner sig pressad att fortsätta prata, att man hoppar mellan olika ämnen, att man uppfinner nya ord för saker eller att man rimmar eller allitererar sina meningar.

Det kan även vara en formell tankestörning att resonera ologiskt eller att använda väldigt mycket typ ordskämt eller att använda ett ordskämt för att resonera.

Ju mer formella tankestörningar man har desto närmare det psykotiska är man men formella tankestörningar kan dyka upp fast man inte är psykotisk och det är bara när "graden" av tankestörning når en viss nivå som det är en sjukdom.

Om du vill veta när du själv är psykotisk, dissocierar eller har tankestörningar så kan du lite grovt resonera att om du dissocierar så tvivlar du på att din upplevelse är verklig, om du har tankestörningar så får andra svårt att förstå vad du säger och du kanske känner dig frustrerad för att andra är så långsamma i huvudet att de inte hänger med eller för att det känns som att det du uttrycker helt enkelt inte går fram, spela då in din egen röst när du pratar om något, särskilt om något som påverkar dig känslomässigt så borde du kunna höra tankestörningen, om du har psykos så vet du inte att du har psykos, det är nog väldigt sällan man är orolig för att bli galen till exempel när man har psykos, oroar du dig för att bli galen har du nog ångest och eller dissociation.

Så här tänker jag iaf, det är inte flawless, jag måste använda mig av andra människor för att veta om jag har tankestörningar/psykos, utom hallucinationer då, fast det gäller bara de hallucinationer som läkare och psykolog förklarat för mig att det är hallucinationer, jag gick runt jättelänge och trodde det var helt normalt att lukten kan falla bort eller att jag kan råka lukta saker som inte finns där, som en brand och bli övertygad om att det brinner, eller att en människa luktar "sjuk" och trodde att det var en normal upplevelse.

Psykos behöver man någon som är duktig som man vågar lita lite på för att reda ut, Du skulle till exempel kunna ha dissociation för att din psykos är så obehaglig och få svårt att beskriva din situation på grund av dina tankestörningar. Så de är inte alltid helt separata heller Wink

Edit: jag tänker också att normal upplevelse - gränspsykos - psykos ligger på ett spektrum eftersom vi egentligen lever mer "i våra huvuden" än i verklgheten hela tiden. När du har normala upplevelser kan du komma överens med utomstående om att upplevelsen är normal, när du närmar dig psykos så blir det svårare.

Hade ett långt svar... Tack i alla fall för svaret!
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Sv: Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av chai fre mar 11 2016, 09:22

Yoga skrev:Nämen, nu försvann ett inlägg som jag gjorde som svar på Onddruid.

Tror det försvann för Chai hann lägga in ett emellan....?

Orkar jag svara igen... Det var långt Shocked

Jag tycker att om det går borde vi ta bort den där funktionen som verkar krångla till det när någon annan skriver ett inlägg emellan...

Under tiden: om man skriver ett långt inlägg kan ett tips vara att innan man gör något annat markerar man hela inlägget (högerklicka > kopiera eller ctrl+a och ctrl+c) och om det krånglar kan du klistra in det igen. Alternativt, skriv ditt inlägg i t.ex. wordpad eller notepad eller word och klistra in.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Sv: Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av Onddruid fre mar 11 2016, 09:34

Till alla som har problem med att meddelanden försvinner - jag vet inte riktigt vad det beror på, det borde iaf inte vara sidan som ställer till det men ett tips är att installera tillägget "lazarus" i er browser. Det är en plugin som kommer ihåg all text ni har satt i en ruta och så får ni en liten symbol uppe i högra hörnet där ni kan välja mellan alla senaste texter ni har stoppat in i en ruta. Det är ett väldigt bra instick för formulär som krånglar online också, jag använder det till chrome men det finns nog till firefox också Wink
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Sv: Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av chai fre mar 11 2016, 09:37

Onddruid skrev:Till alla som har problem med att meddelanden försvinner - jag vet inte riktigt vad det beror på, det borde iaf inte vara sidan som ställer till det men ett tips är att installera tillägget "lazarus" i er browser. Det är en plugin som kommer ihåg all text ni har satt i en ruta och så får ni en liten symbol uppe i högra hörnet där ni kan välja mellan alla senaste texter ni har stoppat in i en ruta. Det är ett väldigt bra instick för formulär som krånglar online också, jag använder det till chrome men det finns nog till firefox också Wink

Tack för tips! Very Happy
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Sv: Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av Yoga fre mar 11 2016, 09:41

skinkan skrev:Jag känner också igen vad du talar om.
Jag har haft lindrigare upplevelser av detta många gånger. Men när jag var som du beskriver senast, var jag på väg in i en psykos och hade ingen aning om det själv.
Jag tycker helt klart att du ska prata med någon om det innan det spårar ur helt och hållet.

Jag skulle kanske göra det. Men jag har så svårt att förklara det här. Dessutom är jag så dålig på att blotta mig för läkare. Hatar att prata om mitt inre.

Tråkigt att du känner igen dig. Har du upplevt det som jobbigt/svårt?
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

Tankestörningar, dissociativ? Empty Sv: Tankestörningar, dissociativ?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet