Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Depression är inte "bara" en mental sjukdom

3 posters

Gå ner

etiologi - Depression är inte "bara" en mental sjukdom Empty Depression är inte "bara" en mental sjukdom

Inlägg av Onddruid sön mar 13 2016, 13:40

This research is a meta analysis of 29 previous studies which comprise 3961 people, and it is the first detailed work of its kind about what happens in the organism of people suffering from depression. It studies the imbalance between the individual increase of various oxidative stress parameters (especially malondialdehyde, a biomarker to measure the oxidative deterioration of the cell membrane) and the decrease in antioxidant substances (such as uric acid, zinc, and the superoxide dismutase enzyme).

The researchers have managed to prove that, after receiving the usual treatment against depression, the patients' malondialdehyde levels are significantly reduced, to the point that they are indistinguishable from healthy individuals. At the same time, zinc and uric acid levels increase until reaching normal levels (something that does not occur in the case of the superoxide dismutase enzyme).

http://www.neuroscientistnews.com/clinical-updates/depression-more-mental-disorder-it-affects-whole-organism

#artikel #depression #etiologi #diagnostik
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

etiologi - Depression är inte "bara" en mental sjukdom Empty Sv: Depression är inte "bara" en mental sjukdom

Inlägg av LindenDream mån mar 14 2016, 14:00

Finns det några sjukdomar öht som är "bara" mentala...?
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

etiologi - Depression är inte "bara" en mental sjukdom Empty Sv: Depression är inte "bara" en mental sjukdom

Inlägg av chai mån mar 14 2016, 14:04

LindenDream skrev:Finns det några sjukdomar öht som är "bara" mentala...?

Det måste väl bero på hur man definierar "mental". Anser man att dessa sjukdomar uppstår i hjärnan som är ett organ i kroppen blir det svårt att se att något inte skulle ha med resten av kroppen att göra också, tänker jag.

Tror man istället på att mentala sjukdomar sitter i en odödlig själ kan svaret väl bli lite vad som helst.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

etiologi - Depression är inte "bara" en mental sjukdom Empty Sv: Depression är inte "bara" en mental sjukdom

Inlägg av LindenDream mån mar 14 2016, 14:12

chai skrev:

Tror man istället på att mentala sjukdomar sitter i en odödlig själ kan svaret väl bli lite vad som helst.

Men då är det inte längre läkare och vetenskap vi pratar om, så Smile Börjar man prata om själ så associerar jag det nog snarare "andlig" än "mental".
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

etiologi - Depression är inte "bara" en mental sjukdom Empty Sv: Depression är inte "bara" en mental sjukdom

Inlägg av Onddruid mån mar 14 2016, 14:47

Fast jag tycker ändå man stöter på sådana människor hela tiden, många människor vill tro att det finns en själ och många gör fortfarande skillnad mellan kropp och medvetande, till och med inom medicin, varför kallar vi sjukvården för psykiatri (från psyche som är grekiska för själ) och sjukdomarna för psykiska sjukdomar eller mentalsjukdomar? Och varför antar sjukvårdare, inklusive läkare automatiskt att efter en person har fått en psykiatrisk diagnos så är alla symptom som uppkommer efter det troligtivs "psykiska" och inte "somatiska"? Jag tror att uppdelningen i det som traditionellt anses vara "kropp" och "själ" fortfarande orsakar massor av problem idag.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

etiologi - Depression är inte "bara" en mental sjukdom Empty Sv: Depression är inte "bara" en mental sjukdom

Inlägg av LindenDream mån mar 14 2016, 15:05

Onddruid skrev: Och varför antar sjukvårdare, inklusive läkare automatiskt att efter en person har fått en psykiatrisk diagnos så är alla symptom som uppkommer efter det troligtivs "psykiska" och inte "somatiska"? Jag tror att uppdelningen i det som traditionellt anses vara "kropp" och "själ" fortfarande orsakar massor av problem idag.

Min ex-psykolog blev helt ifrån sig när hon fick reda på att min vårdcentral vet ungefär allt om mina psykiska problem, hon tyckte att man skulle vara väldigt försiktig med vad man delade med den vanliga vården.

Fast jag har ju haft tur med VC, och blivit ibland bättre bemött där med mina psykiska bekymmer än hos psykiatrin. Sen är jag också lagt åt det hypokondriska hållet när det gäller somatiska besvär och det måste dom ha fattat men de har alltid varit schyssta.

Fast ibland känns det att man hamnar mellan stolarna, t ex kan psyket tycka att alla kroppsliga biverkningar tillhör primärvården som hänvisar tillbaka till psyket eftersom dom inte sköter psykmedicineringen.

Och ibland misstänker jag, att om jag halkar och bryter benen kommer det att viftas bort som självskadebeteende...
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

etiologi - Depression är inte "bara" en mental sjukdom Empty Sv: Depression är inte "bara" en mental sjukdom

Inlägg av Onddruid mån mar 14 2016, 15:32

Ja jag tillhör också en av de som har haft jättetur i vården Smile Blir alltid ledsen när jag ser att andra har så mycket problem.

"Och ibland misstänker jag, att om jag halkar och bryter benen kommer det att viftas bort som självskadebeteende..."

Haha! Funny because its true!
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

etiologi - Depression är inte "bara" en mental sjukdom Empty Sv: Depression är inte "bara" en mental sjukdom

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet