Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Missuppfattningar?

+12
Crazy Cat Lady
Cerise
Berguv
chai
LindenDream
gadas
zandra85
Yoga
Fallen
Onddruid
Ma-ar
Butterflychaos
16 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av chai ons mar 16 2016, 20:09

LindenDream skrev:
chai skrev:"Jamen du som ser så ung OCR pigg ut"... Ehh, hört talas om smink? Rolling Eyes

Du har nog intressanta sminktips geek

Grunden är nog bra gener. Jag har inte så jättemycket rynkor trots att jag är 50+ Sedan är ledordet för smink "lagom" Wink
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Berguv fre mar 18 2016, 20:55

En företagspsykolog skulle förklara om bipolär sjukdom för chefen och börjar berätta om ökad sexlust etc. Pinsamt för det gäller inte mig. Eftersom det var vad han började prata om vid något annat möte undrar jag om det inte är något som fastnat särskilt i psykologens hjärna. Alla behöver ju inte ha det.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Yoga ons mar 30 2016, 15:18

Som någon annan skrev - att sjukskrivning är semester. Det här då:

När man hör "åh, jag skulle aldrig KLARA AV att vara sjukskriven"

-Nej du, det är mycket man inte klarar av här i livet. Jag till exempel, klarar inte av att leva. Sjukskriven är nog något av det lättare jag har att göra här i livet, om man jämför.

och "Vad GÖR du hela dagarna?" "hur kan du bara GÅ hemma?"

-Ja, alltså, på dagarna brukar jag roa mig med att försöka komma upp ur sängen, eller ta en dusch, kanske äta ett ägg om jag lyckas steka det utan att bränna pannan på spisen - inte fan GÅR jag omkring. Men vissa dagar är jag jävligt aktiv med att försöka försöka försöka försöka sluta tänka på att jag ska ta livet av mig. Så då har jag rätt mycket att göra. Möjligen går jag nog ibland, när jag tänker efter - i pyjamas och flottigt, fett hår hela dagarna....

eller "jag skulle bli NIPPRIG av att bara va hemma"

- Du, jag själv blir förbannat nipprig av att VARA på jobbet, eller lite mer än nipprig om man säger så. Typ panikångest och ångest och ångest och svårt att andas, eller svårt att ta en sak i taget och vila en stund då och då, och prata i hundrasjuttio, och tänka så hjärnan nästan ger elektriska stötar, eller svårt gå hem från jobbet över huvud taget. Har du förstått att människor är olika varelser?


Senast ändrad av Yoga den ons mar 30 2016, 15:27, ändrad totalt 1 gång
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Yoga ons mar 30 2016, 15:25

Eller:

"Men vi som inte har märkt något", "du ser ut, och är, som vanligt".

Nä, synd, men panikångest tar man oftast själv på toaletten och ångest syns inte på utsidan som det gör när man brutit armen mer än att blicken fladdrar ibland och att man går för snabbt, och andas så det hörs, men så är det för vem som helst som är "stressad". Och ett falskt leende vid depression, ja, det jobbar man upp med några års effektiv träning. Och sömnproblemen, ja, de döljer jag med concealer. Och ja, man kan inte spilla ut hjärnan och skvätta sina absurda, felvrängda negativa tankar och sin ångest till varenda kotte, var och varannan dag - det skulle bli jävligt jobbigt att torka upp för er andra.
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Yoga ons mar 30 2016, 15:28

Berguv skrev:En företagspsykolog skulle förklara om bipolär sjukdom för chefen och börjar berätta om ökad sexlust etc. Pinsamt för det gäller inte mig. Eftersom det var vad han började prata om vid något annat möte undrar jag om det inte är något som fastnat särskilt i psykologens hjärna. Alla behöver ju inte ha det.

Konstigt och irrelevant symtom att nämna vid möte på en arbetsplats Shocked Det finns ju så många andra symtom, menar jag...
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av LindenDream ons mar 30 2016, 15:56

Min psykolog är egentligen jättebra men förra gången när hon frågade hur jag mådde och jag svarade att jag är deprimerad, sa hon att jag inte såg deprimerad ut (gör jag aldrig, mina journaler är fulla av anteckningar om min vårdade och färggrann klädsel). Och när jag sa att det var en jättedum tanke att koppla ihop utseende och depression, så bytte hon ämne.... Fast jag antar att jag ibland tydligen ser deprimerad ut, borde komma ihåg att fråga.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av zandra85 ons mar 30 2016, 16:36

det här med utseendet och ens mående verkar alla lägga för mycket vikt vid. jag ser tex aldrig så vårdad och snygg ut som när jag är deprimerad. jag kan gå igenom gamla bilder på mig själv och jag vet exakt när jag varit deprimerad just pga detta. så när man träffar någon som frågar hur man mår och man säger att man mår jättedåligt rent psykiskt så får man som oftast reaktionen att "det kan väl inte stämma, du som ser så pigg och fräsch ut".

en annan sak är att folk blandar ihop bipolär sjukdom med borderline hela tiden. och därför blir det lite missuppfattningar för det är ju inte samma sak.

en annan sak är att det ofta kommer upp att man är konstnärlig om man lider av bipolär sjukdom. antalet personer med bipolär sjukdom är väl överrepresenterade inom kreativa yrken, speciellt om man jämför genomsnitten bland "normala", men ändå. jag har haft psykiater som totalt har snöat in sig om detta och det är fruktansvärt frustrerande med tanke på att mitt målande faktiskt har triggat igång skov. så när personer tycker man borde skärpa till sig och göra något vettigt av sin gåva så blir jag bara arg och trött.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av gadas ons mar 30 2016, 18:53

Man anstränger sig till max och så vågar man till sist ta steget att berätta att man har en sjukdom. Vad har man för det? Folk fattar ju inte att de ska använda den informationen. Någon svarar kanske att "Jag respekterar dig ändå!" Jaha, tack.

gadas
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-03-07

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Berguv ons mar 30 2016, 19:39

Jag brukar nog också klä mig lite tvärtemot hur jag mår, för att balansera upp det lite. Är jag för hypo och stressad hinner jag oftast inte sminka mig och glömmer kanske borsta håret.

Under påskhelgen fick jag två gånger höra olika personer prata om någon känd person som varit inlagd på "mentalsjukhus", det lät som att de inte kunde se att personerna också är normala personer också, att de inte är sjuka jämt - nog en vanlig missuppfattning. Jagville inte ge mig in i debatten även om jag kanske borde.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Fallen tor mar 31 2016, 10:15

Gillar detta engelska uttryck men det är så svårt att översätt till svenskan.

"skin deep".

Många gånger behöver inte ett "jag mår bra" vara djupare än så.

Just detta att det är ju att folk går inte efter insidan utan utsidan, detta "skin deep".

En stor missuppfattning, att man säger att man är deprimerad och så kan man skratta... Folk har en generell bild över att man inte skrattar och ler om man är deprimerad.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Crazy Cat Lady sön apr 03 2016, 23:14

KOmmentarer... för trött för klippa klistra--- sorry,

Har inte de flesta vid det här laget läst eller lyssnat på kändisbipolära Ann Heberlein? Hon borde väl ha cred bland både normala och vårdmänniskor?
Hon trycker ju på hur hon aldrig är så snygg och har så rött läppstift som när hon varit suicidal...

klädsel, vårdat, snyggt utseende behöver inte ha ett skit med inre status att göra. Själv har jag över 10 år i hotellbranschen med mig, man sätter automatiskt på ett glatt tillmötesgående ansikte utan att ens vara medveten om det. Efter personen gått kan det skifta på en minut. Över huvud taget yrken där man har extremt mycket kundkontakter kan det nog vara så.
För mig hänger det i långt långt långt efter jag bytt bransch.

Jo man KAN skratta och ändå ha depression. Denna idiotiska missuppfattning gjorde att jag inte fick hjälp med min åkomma för jag trodde ju själv det var så. Jag skrattar ju ibland. jag var ju glad igår. då kan det inte vara det...

Fallen...vilken snygg kattbild du har Very Happy underbar!!


Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av chai mån apr 04 2016, 11:05

Crazy Cat Lady skrev:
klädsel, vårdat, snyggt utseende behöver inte ha ett skit med inre status att göra.

Jag brukar skratta när jag läser min journal, nästan alltid står det "välvårdad" även om det är klockan tre på natten på akutpsyk. Möjligen med skillnaden att jag kanske väljer färgstarkare kläder och större smycken när jag är uppåt. Fast en gång stod det "tämligen välvårdad", om jag minns rätt så satt jag i sjukhuskläder i en säng med håret åt alla håll efter en överdos.  Laughing

Crazy Cat Lady skrev:Fallen...vilken snygg kattbild du har  Very Happy underbar!!

Håller med!
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Crazy Cat Lady mån apr 04 2016, 23:20

Chai skrev:
" Fast en gång stod det "tämligen välvårdad", om jag minns rätt så satt jag i sjukhuskläder i en säng med håret åt alla håll efter en överdos. "
(har som sagt inte fattat var citatgrejen är i detta forumet)

HAHAHA! Du är så sjukt kul Chai! Laughing
Till och med när du är ett galet ras lyckas du framstå som snygg och välvårdad!
Det är minsann en bedrift.

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av chai mån apr 04 2016, 23:39

Haha, tack Crazy Cat Lady och kram på dig!

Citat hittar du precis till höger om den gröna överskriften till ett inlägg, en röd knapp som heter "QUOTE" . Till höger om den hittar du "EDIT" som du kan använda om du vill ändra i ditt eget inlägg i efterhand.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Crazy Cat Lady mån apr 04 2016, 23:51

Haha, Chai, lyckades få till det sen utan att jag är supersäker hur jag gjorde men det ger väl sig... man ska bara vänja sig vid de nya tekniska funktionerna här och jag är ju såååååå bra på just tekniska beskrivningar, allmänna bruksanvisningar (not) men å andra sidan var jag lika ny i första forumet en gång så det är bara att skriva på så lossnar det väl sen. Sen är man inte djungelslug när man är extraseg i huvudet och egentligen borde gått och lagt sig...  cyclops BORDE vara trött, vet att jag EGENTLIGEN (nog) är det men får förlita mig till den kära sömntabletten igen.
Imorse glömde jag dessutom ta mina mediciner och insåg nu att jag inte tagit mina kvällsmediciner heller. Det klassiska "ska bara".. slog till... ooops!

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av chai tis apr 05 2016, 12:12

Crazy Cat Lady skrev:
Imorse glömde jag dessutom ta mina mediciner och insåg nu att jag inte tagit mina kvällsmediciner heller. Det klassiska "ska bara".. slog till... ooops!

Har du något som minneshjälp, ex. larm i mobilen? Eller klickar du bort det och skjuter upp att ta medicinerna ändå?

Jag använder både det vanliga larmet plus en medicinapp med snoozefunktion och det är minimum för att jag ska ha koll... Embarassed
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av chai tis apr 05 2016, 12:29

gadas skrev:Man anstränger sig till max och så vågar man till sist ta steget att berätta att man har en sjukdom. Vad har man för det? Folk fattar ju inte att de ska använda den informationen. Någon svarar kanske att "Jag respekterar dig ändå!" Jaha, tack.

Så himla snällt av dem då. Rolling Eyes Man får hoppas att de respekterar folk med njursten också...
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Crazy Cat Lady tis apr 05 2016, 16:26

Jag försöker koppla till aktivitet och för det mesta funkar det men kanske hade alarm funkat.
Eller inte med tanke på att jag somnade med mobilen i sängen inatt, vakna mitt i natten att jag låg med ljuset tänt, lägger från mig mobilen... har knappat in alarmtid kl 7 för alla dagar i veckan så inte ska bli nån miss nu när jag har barn de ska till skolan...
vaknar kl 8.30! Mobilen svart. Va? har den laddat ur?? nej, mitt i natten när jag är sådär yr har jag på nåt vis lyckats stänga av den när jaglägger den bredvid på byrån... suck!
värsta slarvmamman!! Fy mig!
Bara för jag brukar spela på mobilen liten stund så blir trött... jo tack, det funkar VÄLDIGT bra! FÖR bra ibland... var visst lite tröttare än jag trodde.

icke barnveckor lägger jag fram morgon/kvällsdosett vid badrumsskåp, då ser jag o kommer ihåg...
men jag är ovanligt yr just nu! men kan bara bli bättre (eller...?!)

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av LindenDream ons apr 06 2016, 11:41

Nu när jag har läst i tråden, så började jag fundera om det där att se till att man ser snygg och välvårdad ut när man är deprimerad är nåt som är typiskt bipolärt. Atypiska depressionstecken? Ny diagnoskriterium, patienten är deprimerad trots att hen inte ser ut så...
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Crazy Cat Lady ons apr 06 2016, 13:58

LindenDream skrev:Nu när jag har läst i tråden, så började jag fundera om det där att se till att man ser snygg och välvårdad ut när man är deprimerad är nåt som är typiskt bipolärt. Atypiska depressionstecken?  Ny diagnoskriterium, patienten är deprimerad trots att hen inte ser ut så...

Haha, ju snyggare klädd och sminkad man är desto mer sannolikt man är bipolär Laughing
Jag har en märklig förmåga att alltid skärpa till mig när det är nån omkring, sen kan jag bli ett ras och jättenere igen eller som ett tomt skal.
men jag har tänkt det beror på att jag är som en svamp, utan filter, tar till mig den andres energi i stunden, andas reserv-eller låneluft från den andre, kan skoja lite, hämtar liksom energi i dom, men strax efter vi skilts åt är det bara min "egen" kvar, dvs ingen alls...

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Crazy Cat Lady ons apr 06 2016, 14:02

DEt gör ju att ytterst få personer fattar hur jag egentligen mår och många gånger såg man inte det i psykiatrin heller eftersom jag kanske till och med då glömde bort hur jag mådde, för just då var det ju bra... (snacka om mindfulness här och nu, fast det var kanske inte så det var tänkt funka ...)

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av chai ons apr 06 2016, 14:17

Crazy Cat Lady skrev:
LindenDream skrev:Nu när jag har läst i tråden, så började jag fundera om det där att se till att man ser snygg och välvårdad ut när man är deprimerad är nåt som är typiskt bipolärt. Atypiska depressionstecken?  Ny diagnoskriterium, patienten är deprimerad trots att hen inte ser ut så...

Haha, ju snyggare klädd och sminkad man är desto mer sannolikt man är bipolär Laughing
Jag har en märklig förmåga att alltid skärpa till mig när det är nån omkring, sen kan jag bli ett ras och jättenere igen eller som ett tomt skal.
men jag har tänkt det beror på att jag är som en svamp, utan filter, tar till mig den andres energi i stunden, andas reserv-eller låneluft från den andre, kan skoja lite, hämtar liksom energi i dom, men strax efter vi skilts åt är det bara min "egen" kvar, dvs ingen alls...

Man talar ofta om olika huvudtyper av depression, egentlig depression, melankoli och atypisk ("icke-typisk" men den är rätt vanlig). Citerar
[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]
(min fetstil)

* Atypisk depression: karaktäriseras av under minst de senaste två veckorna unipolär eller bipolär bild där man har kvar förmågan till känslomässig reaktion (ex v blir glad av positiva händelser) samt minst två av:
– Betydande aptit-/viktökning
– Sover för mycket (men ändå trött)
– Tung känsla i armar och ben (”blykänsla”)
– Långvarigt mönster av kritikkänslighet med känsla av att ha varit avvisad av andra socialt eller i arbetet.
Ofta ses även stressintolerans, snabb uttröttbarhet, nedreglerar belöningssystem med sötsug och ökad aptit. Agitation, irritabilitet, aggressivitet ingår ofta.
Många av de med Atypisk Depression har en bipolär sjk i botten.

Det kan alltså faktiskt vara som så att det många gånger är "normalt" för oss bipolära att vara tjusiga, leende vrak.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Berguv ons apr 06 2016, 14:53

Ann Heberlein skrev ju också i sin bok att hon aldrig har så röda läppar (läppstift) som när hon är som mest deprimerad.

Till en helt annan sak: Någon skrev ovan "jag ska bara..." - Jag är också väldigt bra på "jag ska bara..." Tror ni det hör till det hypomana? Känner ni igen er? Det kanske blev lite off topic för den här tråden, men jag fick idén här.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Cerise ons apr 06 2016, 17:43

Butterflychaos skrev:

Det här med att vilja få diagnosen ADHD - är det för att få medicinerna eller? Man kan ju undra. Så jäkla mycket fördelar får man inte i min mening (och dom gör ju drogtester innan man får centralstimulantia, så alla kan ju inte vara missbrukare direkt).
Jag har inte behövt lämna drogtest - om de inte testat mitt blod utan min vetskap förstås.
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Posts : 20
Join date : 16-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Crazy Cat Lady ons apr 06 2016, 20:41

Jag har nog huvudsakligen haft atypiska depressioner och har inte fattat det faktiskt varit depression eftersom jag snabbt kunnat skifta till positiv. Tänk om detta blev lite mer allmänt känt så hade kanske en del lidande blivit mindre långvarigt.

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? - Sida 2 Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet