Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



BO: Flickor med ADHD missgynnas

3 posters

Gå ner

BO: Flickor med ADHD missgynnas Empty BO: Flickor med ADHD missgynnas

Inlägg av chai tis mar 22 2016, 17:49

Barnombudsmannen:
BO har i sin årsrapport gått igenom ett flertal studier som tittat på skillnader mellan hur flickor och pojkar får diagnoser. Man har också talat med barn om hur de upplevt situationen.

– Sammanfattningsvis kan man se att omgivningens svårigheter att identifiera och förstå flickornas svårigheter leder till att stöd, anpassning och diagnos ofta kommer senare för flickor än för pojkar.

Nu kräver BO att högskoleförordningen görs om så att alla lärare får obligatorisk utbildning om barn med neuropsykiska funktionsnedsättningar och andra funktionsnedsättningar.

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]

Intervju med sextonåriga Joanna Stridh: "Lärare trodde jag var genuint ond"

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

BO: Flickor med ADHD missgynnas Empty Sv: BO: Flickor med ADHD missgynnas

Inlägg av Butterflychaos ons mar 23 2016, 07:49

Nu kräver BO att högskoleförordningen görs om så att alla lärare får obligatorisk utbildning om barn med neuropsykiska funktionsnedsättningar och andra funktionsnedsättningar.

Jag tycker det vore jättebra om detta införs (med förhoppningen att lärarna blir mer kunniga och kan erbjuda bättre stöd i utbildningen). Jag tror det har blivit bättre under senare år än vad det varit förr, men tror tyvärr många fortfarande ser på ADHD på ett väldigt skevt sätt (att barnen är egentligen bara är ouppfostrade, jobbiga etc istället för en faktisk sjukdom).
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

BO: Flickor med ADHD missgynnas Empty Sv: BO: Flickor med ADHD missgynnas

Inlägg av chai ons mar 23 2016, 11:32

Butterflychaos skrev:
Nu kräver BO att högskoleförordningen görs om så att alla lärare får obligatorisk utbildning om barn med neuropsykiska funktionsnedsättningar och andra funktionsnedsättningar.

Jag tycker det vore jättebra om detta införs (med förhoppningen att lärarna blir mer kunniga och kan erbjuda bättre stöd i utbildningen). Jag tror det har blivit bättre under senare år än vad det varit förr, men tror tyvärr många fortfarande ser på ADHD på ett väldigt skevt sätt (att barnen är egentligen bara är ouppfostrade, jobbiga etc istället för en faktisk sjukdom).

Eftersom jag mest minns idrotten i skolan som en enda pina så har jag missat programserien "Gympaläraren" på SVT, men halkade in på gårdagens avsnitt som tog upp just ADHD-problematik i sammanhanget. Åh så man kände med dessa ungar. Sevärd tycker jag.
[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

BO: Flickor med ADHD missgynnas Empty Sv: BO: Flickor med ADHD missgynnas

Inlägg av Ma-ar ons mar 23 2016, 22:35

Butterflychaos skrev:
Nu kräver BO att högskoleförordningen görs om så att alla lärare får obligatorisk utbildning om barn med neuropsykiska funktionsnedsättningar och andra funktionsnedsättningar.

Jag tycker det vore jättebra om detta införs (med förhoppningen att lärarna blir mer kunniga och kan erbjuda bättre stöd i utbildningen). Jag tror det har blivit bättre under senare år än vad det varit förr, men tror tyvärr många fortfarande ser på ADHD på ett väldigt skevt sätt (att barnen är egentligen bara är ouppfostrade, jobbiga etc istället för en faktisk sjukdom).

inte sjukdom tycker jag, utan funktionsnedsättning. Annars håller jag helt med!
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

BO: Flickor med ADHD missgynnas Empty Sv: BO: Flickor med ADHD missgynnas

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet