Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Är de någon som är

+3
Ma-ar
Onddruid
klick84
7 posters

Gå ner

Är de någon som är  Empty Är de någon som är

Inlägg av klick84 lör apr 09 2016, 10:27

Bipolär typ2 som tar litium??

Hur fungerar de för er och vad tycker ni om de???

klick84
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-03-04

Till överst på sidan Gå ner

Är de någon som är  Empty Sv: Är de någon som är

Inlägg av Onddruid lör apr 09 2016, 10:43

Har en vän med bipolär typ II som tar endast litium och hon verkar gilla det, hon saknar att bli riktigt uppåt och det verkar som att hon blir ganska mellow av den. Hon har fortfarande mycket ångest ibland men verkar vara ganska stabil. Lite krångligt med blodproven typ. Men litium är ju fortfarande den mest effektiva medicinen som finns, om man kan ta den är det nog alltid värt ett försök tror jag.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Är de någon som är  Empty Sv: Är de någon som är

Inlägg av Ma-ar lör apr 09 2016, 21:53

Egentligen vet jag inte exakt vilken typ jag har i min diagnos, min läkare har alldrig sagt något annars än "bipolär", men när jag diagnosticerar själv måste det vara typ ll. Har lithium sedan ca 2,5 år tillbaka. Jag var initialt mycket emot litium, men blev på något sätt tvungen att börja med det ändå. Måste säga att det det är inte så hemskt än vad jag fruktade. Egentligen är det ganska bra. Jag vet inte precis vad jag har för biverkningar. Jag har kognitiva problem, men kan lika väl vara orsakat av sjukdomen eller antipsykotikum. Ingen påverkan på sköldkörtel eller njurar hittils, lite ökad törst, lite mer toabesök, men det hindrar inte. Sover bättre sedan jag använder litium.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Är de någon som är  Empty Sv: Är de någon som är

Inlägg av Berguv sön apr 10 2016, 09:08

Jag har haft litium I 1,5 månad nu och den senaste månaden har varit den jämnaste på 2,5 år. Om det är en tillfällighet, placeboeffekt eller att det faktiskt fungerar återstår att se. Men det är klart positivt så här långt. Min sköterska pratade nu om att minska på mina andra mediciner.
Ångesten har minskat med. Jag får väl återkomma när det gått mer tid.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Är de någon som är  Empty Sv: Är de någon som är

Inlägg av klick84 sön apr 10 2016, 09:13

Tack för era svar har ni fått några biverkningar!!??

klick84
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-03-04

Till överst på sidan Gå ner

Är de någon som är  Empty Sv: Är de någon som är

Inlägg av Berguv sön apr 10 2016, 10:56

De enda biverkningar jag fått så här långt är ryckningar under ena ögat 1-4 gr per dag som avtagit nu, verkar försvinna. Jag fick också några ryckningar i en lårmuskeln de första dagarna.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Är de någon som är  Empty Sv: Är de någon som är

Inlägg av chai sön apr 10 2016, 11:43

Har tagit litium i ca 7 år nu. Enda biverkningen jag känner av är att jag måste dricka lite mer vatten, men det vande jag mig snabbt vid. Däremot har jag fått påverkan på sköldkörteln så jag måste ta lite extra sköldkörtelhormon som ersättning, men det är inget jag själv känner av utan det syns bara på blodproven.

Vissa personer får magproblem eller acne, men det har jag inte märkt något alls av.

Märkte ganska snart efter att jag börjat med litium att självmordstankar och självskadande minskade, vilket varit stora problem för mig.

Tyvärr räcker det inte med enbart litium som medicin för min del, så jag får ta lite annat också som komplement. Jag har hört att med litium så fungerar det bra för en tredjedel av patienterna, halvbra för en tredjedel och inte alls för en tredjedel. Det kanske låter dystert, men utifrån min erfarenhet av att testa många mediciner så är är 33 procents chans att det ska funka bra och 66 procents chans att det ska funka bra eller halvbra ganska goda odds jämfört med vissa andra piller.

Hoppas det löser sig för dig oavsett vilken medicin det blir.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Är de någon som är  Empty Sv: Är de någon som är

Inlägg av klick84 sön apr 10 2016, 12:17

Jag har provat en uppsjö av medeciner och har voxra insatt nu med erganyl! ! Känner idags läget ett kryp i kroppen/klåda och väldigt ostabil i humöret känns som att jag sprängs när som helst... uppvarvad men låg!!

klick84
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-03-04

Till överst på sidan Gå ner

Är de någon som är  Empty Sv: Är de någon som är

Inlägg av klick84 sön apr 10 2016, 12:20

Funderar på litium men vet inte om de hjälper mot depressiva sov!!?

klick84
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-03-04

Till överst på sidan Gå ner

Är de någon som är  Empty Sv: Är de någon som är

Inlägg av Butterflychaos sön apr 10 2016, 13:07

klick84 skrev:Funderar på litium men vet inte om de hjälper mot depressiva sov!!?
Jo, litium ska hjälpa mot depressiva skov också (även om den fungerar bäst mot manier).
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Är de någon som är  Empty Sv: Är de någon som är

Inlägg av Crazy Cat Lady sön apr 10 2016, 18:53

klick84 skrev:Jag har provat en uppsjö av medeciner och har voxra insatt nu med erganyl! ! Känner idags läget ett kryp i kroppen/klåda och väldigt ostabil i humöret känns som att jag sprängs när som helst... uppvarvad men låg!!

För mig var det precis tvärtom. Jag hade tidigare Voxra men fick sätta ut dem pga att de gjorde mig för uppåt. Har dock haft "problem med huvudsakligen hypomanier, är typ II.

Har dessutom minskat ner Ergenyl radikalt från 1500 mg till 600 mg och ska ikväll avbryta helt men ska istället sätta in Pregabalin (samma som Lyrica) men inte mot bipolära utan för att minska kronisk smärta. Hoppas verkligen det ska gå bra och att man ÄNTLIGEN ska kunna få en natt god sömn...

Jag har faktiskt inte haft några direkta biverkningar av litium mer än att jag oftare blir kissnödig och då blir det väldigt akut. Men går man till toa regelbundet som en normal människa gör är det inget problem. Det är jag som tidigare "glömt" bort det... så egentligen är det kanske en bra biverkning.

Ergenyl däremot gjorde tappar lite extra hårstrån fast jag har tjockt hår så har varit överkomligt det också. Försöker väga allt mot nyttan.

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Är de någon som är  Empty Sv: Är de någon som är

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet