Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Hur upplevde ni höjning från 100 mg (till?) lamotrigin? (och en voxra-fråga)

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Hur upplevde ni höjning från 100 mg (till?) lamotrigin? (och en voxra-fråga)

Inlägg av - Pax - i tor apr 21 2016, 20:34

Jag har ätit 100 mg lamotrigin i ett år nu och 150 mg voxra i 1,5 år. När jag träffade en ny läkare häromdagen tyckte han att det var märkligt låg dos lamotrigin och ville höja. Jag svarade instinktivt nej på det eftersom jag blir så dåsig av den men funderar om jag ska tänka om, med tanke på att den är förebyggande.

Vilken skillnad märkte ni vid en höjning från 100 mg?

Sen voxra-funderingen, hur stor skillnad var det för er att höja från 150 till 300? Jag är mycket piggare av voxran men fortfarande väldigt trött. Det har hänt att jag råkat ta den tillsammans med lamotriginet på kvällen men jag har inte märkt någon skillnad med sömnen dessa nätter.. Enda gången jag har svårt att sova är vid hypomanier.

Som sagt, hur har ni upplevt höjningarna? Stor skillnad/liten skillnad?

Och hej! Det här är ju mitt första inlägg här :-)

/Pax

- Pax -
Bubblare
Bubblare

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Hur upplevde ni höjning från 100 mg (till?) lamotrigin? (och en voxra-fråga)

Inlägg av Onddruid i fre apr 22 2016, 07:09

Hej och välkommen Pax! När jag höjde lamotrigin så märkte jag knappt någonting, blev lite yr i en eller två dagar men inget annat. Tror jag tog så mycket som 400 mg innan jag slutade men utan att märka av det alls.

Voxra har jag dock aldrig testat, men det finns det nog ett gäng här som har Wink

Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

http://bipolar.swedishforum.se

Sv: Hur upplevde ni höjning från 100 mg (till?) lamotrigin? (och en voxra-fråga)

Inlägg av Ma-ar i fre apr 22 2016, 09:21

Hej och välkommen, Pax.
(finnt namn)

Jag kan inte heller komma ihåg hur det var att höja från 100 mg, jag har i alla fall direkt gått vidare till minst 200 mg bara i upptrappningen, utan att utvärdera 100 mg i sig.

Om du upplever att du blir dåsig av lamotrigin är det kanske bra att veta att man evt kan ta hela doseringen på kvällen, då sover man kanske bort dåsigheten.

Jag har inte heller testat voxra.

Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Butterflychaos i fre apr 22 2016, 12:35

Märkte ingen skillnad på Lamotriginet alls (oavsett dos eller justering av dos), och tog upp till 300 mg. Så har inte så mycket att säga om det, för jag fick ju ingen effekt. Vet att det finns många som tycker Voxra funkar bra, tyvärr var jag en av dom som reagerar sämre (blandepisod). Du kan bli uppvarvad av en högre dos, så det är något att hålla uppsikt på. Kommer inte ihåg om jag ens höjde dosen av Voxra eller om allt gick tokigt direkt, men mer biverkningar är att vänta.

Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av skinkan i fre apr 22 2016, 13:12

Jag tar lamotrigin och voxra i smyg. (fick det utskrivet för länge sen och i brist på respons från psykiatrin har jag testat ta dem)

Jag kan nämna att jag är känslig för medicinerna, när jag gick från 25mg till 50mg lamotrigin blev det helt galet.
Nu ligger jag på 100mg, börjar sakta trappa upp till 125. Men jag känner klar skillnad från innan jag tog lamotrigin, som sagt, jag kände det redan på 25-50mg och det har bara blivit bättre eftersom.

Jag har inte märkt av någon dåsighet av lamotrigin, snarare tvärtom. Känns som att jag får energi av lamotrigin och av voxra mår bättre psykiskt.

skinkan
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Berguv i fre apr 22 2016, 13:24

Hej Pax! Jag vet inte hur det var just när jag hade 100mg. Men det blev en tydlig skillnad mot Voxra och Venlafaxin som jag hade innan (inte båda samtidigt). Jag har 200mg lamotrigin nu. Den långvariga depressionen försvann med lamotrigin, men kortare depression kunde komma. Mitt snabbpendlande minskade inte. Men nu med litium verkar det mer stabilt.
Jag tror inte jag märkte något vid höjningarna, men jag var lite illamående både när jag startade Voxra och Lamotrigin. När jag började med Voxra hade jag också lite problem med att accomodera synen, dvs ställa om från närseende till att se på långt håll. Det gick snabbt över. När jag bara hade Voxra var jag mer irriterad och hade mer ångest. Slutade med den sen.
Jag tycker jag nästan blev för pigg av Voxran. Jag brukar också piggna till när jag tar lamotriginet på morgonen. För mig skulle det aldrig funka att ta det på kvällen, då skulle jag inte kunna sova.

Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av - Pax - i fre apr 22 2016, 14:26

Tack för era svar! Vad olika det kan vara. Jag märker stor skillnad innan lamotriginet så 100 mg gör ju en hel del ändå. Jag både får energi iom bättre mående och blir dåsigare. Tillfreds och dåsig Very Happy När jag tog den på morgonen somnade jag stående i kapprummet på barnens skola.

@skrikan, På vilket sätt blev det galet när du gick från 25 till 50?

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] FÖR pigg, är det lika med sömnsvårigheter (och/)eller hypomani? Jag har troligtvis ad(h)d och äter voxran i väntan på utredning.

Får du svårt att sova om du tar lamotriginet på kvällen, eller menade du voxra?

- Pax -
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Berguv i fre apr 22 2016, 15:35

När jag har tagit morgondosen av lamotrigin har jag ofta svårt att sova på förmiddagen även om jag sovit för lite på natten. Med för pigg med Voxran menade jag att den fick mig att känna mig pigg fast jag var trött. Den liksom pressade upp mig så jag blev mer stressad och nervös och mer pendlande (tror jag om jag minns rätt).

Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av - Pax - i fre apr 22 2016, 19:23

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:När jag har tagit morgondosen av lamotrigin har jag ofta svårt att sova på förmiddagen även om jag sovit för lite på natten. Med för pigg med Voxran menade jag att den fick mig att känna mig pigg fast jag var trött. Den liksom pressade upp mig så jag blev mer stressad och nervös och mer pendlande (tror jag om jag minns rätt).
Då hänger jag med! Jag förstår att det var obehagligt.

- Pax -
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Sponsored content Idag på 01:07

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet