Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Tror jag har Bipolär typ 2

2 posters

Gå ner

Tror jag har Bipolär typ 2 Empty Tror jag har Bipolär typ 2

Inlägg av Jibi sön maj 15 2016, 21:01

Hej

Jag har en period av depression, panikattacker, oro, nedsatt förmåga att få saker gjorda, ältar, är gråtmild etc. Länkar det till en del stress på jobbet.

Har besökt företagsläkaren som bara konstaterade att det verkar vara stressrelaterat.
Fick Escitalopram och Atarax utskrivet och ska få tid hos deras psykolog.

I fredags när jag kom hem från jobbet kände jag hur en panikattack började dyka upp, men lyckades mota bort den genom djup andning och en "just bring it"-attityd som verkade funka oväntat bra.

Efter det här blev jag så ovanligt uppstämd och energisk. Jag planerade för att göra en ögonlaserbehandling, kom på att jag borde ha ett optikerrecept liggande sen jag skaffade glasögon sist. Sökandet efter det ledde till att jag sorterade igenom och slängde en hög gamla papper jag haft liggande i flera år. Kom på två affärsidéer. Hittade två gamla bekanta på facebook jag kom på att jag inte pratat på länge med. Tänkte att jag borde kunna avboka psykologtiden eftersom jag mår så bra. La undan medicinerna jag inte hunnit börja med för förvaring. "De här kommer jag inte behöva, jag mår ju så bra. Förstår inte hur jag kunnat vara så nere, livet är ju underbart"

Nästa dag var jag på en mer normal nivå igen, inte riktigt deppad, men kände oro av och till.

För två år sen upplevde jag en sådan euforisk period som kanske höll i sig en timme eller så. Dagen efter kände jag mig deprimerad men det försvann också oväntat fort.

Året innan det hade jag en kort euforisk period också. Det var första gången jag upplevt det och jag blev orolig eftersom jag trodde jag fått i mig nån sorts drog.

Det här verkar vara knutet till våren. De två tidigare gångerna har jag inte varit utsatt för någon stress så då har i alla fall depressionen inte dykt upp på samma sätt.

När jag ser tillbaka har jag haft depressioner då och då för 8-10 år sedan. De har fått mig att säga upp mig från två jobb och funderat på självmord ett antal gånger. Ingen hypomani-liknande episod dock, men den kan ju möjligtvis ha varit mildare så jag inte lagt märke till den på samma sätt. De senaste sex åren har varit riktigt lugna dock, jag gick en utbildning och fick tag på ett jobb jag verkligen trivts med. För snart ett år sen gick jag upp i ansvar, och det är väl senaste månaderna det börjat krascha.

Vad tror ni, verkar jag ha gissat rätt att det rör sig om bipolär typ 2 eller finns det andra diagnoser som känns rimliga? Ser fram mot att få träffa psykolog och förhoppningsvis få klarhet i det här, men vill ta reda på så mycket jag kan själv först.

Jibi
Nyinitierad
Nyinitierad

Posts : 2
Join date : 16-05-15

Till överst på sidan Gå ner

Tror jag har Bipolär typ 2 Empty Sv: Tror jag har Bipolär typ 2

Inlägg av Onddruid mån maj 16 2016, 15:04

Hej och välkommen hit!

Bipolär sjukdom är inte den enda episodiska sjukdomen. Många som är deprimerade får depressiva skov som återkommer, som vid bipolär sjukdom, men utan maniska episoder. Det som avgör om man har bipolär sjukdom eller inte är det maniska skovet och graden på det.

För att man ska diagnosticeras med ett euforiskt, hypomant skov så måste ens grundstämning vara påverkat så att en utomstående kan se det i minst fyra dagar. Dessutom så är det oftast inte bara så att man känner sig väldigt uppåt, man känner ofta att tankarna rusar fram så att andra får svårt att hänga med, andra brukar se att man då pratar väldigt fort eller verkar känna sig pressad att prata. Impulskontrollen kan bli sämre och man kan få ett stärkt självförtroende. Sömnen brukar också vara påverkad, man sover mycket mindre än man brukar och känner sig utvilad ändå. Och ofta sätter man igång med en massa projekt.

Långt ifrån alla får dock euforiska hypomanier, jag vet att många här har väldigt mycket ångest och problem i sina uppåttillstånd. Ibland kallar man ett sånt tillstånd "dysforisk mani" eller "blandtillstånd", där blandtillstånd är ett speciellt tillstånd där man har både depressiva och maniska symtom.

Titta gärna lite i vår information, där har vi många länkar till allmän information om bipolär sjukdom. I nyhetsforumet lägger vi upp aktuella studier som på olika sätt har med bipolär sjukdom att göra och det finns ett system där med taggar så att du kan klicka på en tagg i ett inlägg för att få en snabb överblick över alla relaterade inlägg.

Och har du några frågor så gör vi vårt bästa för att svara Smile
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Tror jag har Bipolär typ 2 Empty Sv: Tror jag har Bipolär typ 2

Inlägg av Jibi mån maj 16 2016, 21:35

Tack för svaret. Som du säger är det jag upplevt inte av samma styrka som ett hypomant skov och det är jag tacksam för.

Som det är i dagsläget utgör inte den delen ett egentligt problem för mig, mer än att jag vill ta reda på orsaken och om möjligt förhindra det att utvecklas vidare.

Ni som har hypomana skov, minns ni hur det var från början? Var det full effekt direkt, eller smög det igång med kortare snällare skov och förvärrades efter tiden?

Jibi
Nyinitierad
Nyinitierad

Posts : 2
Join date : 16-05-15

Till överst på sidan Gå ner

Tror jag har Bipolär typ 2 Empty Sv: Tror jag har Bipolär typ 2

Inlägg av Onddruid mån maj 16 2016, 21:44

Jag tycker det är bra att du håller dig förberedd, oavsett vad är det alltid bra att ha koll när man träffar psykologer och läkare, kan göra att man får ut mer av kontakten.

Om något var nog mina hypomanier värre förr, mest för att jag inte alls visste vad det var som hände och inte hade någon koll på farorna. Nuförtiden vet jag oftast när jag har en uppåtperiod och ser då till att hålla hårt i pengar och arbetar på att inte ta impulsiva och riskfyllda beslut.

Mediciner - stämningsstabiliserare tar också bort hypomanier och manier ganska effektivt så för mig är depressionerna egentligen det största problemet för mig.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Tror jag har Bipolär typ 2 Empty Sv: Tror jag har Bipolär typ 2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet