Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Okända symptom.

5 posters

Gå ner

Okända symptom. Empty Okända symptom.

Inlägg av Hurricane sön maj 29 2016, 01:10

Hade tidigare under dagen fått skyhög puls och svårt att andas och det varade kanske 30 minuter. Cyklade i långsamt tempo.

Fick andningssvårigheter senare under dagen igen och besökte jourvårdcentralen. Tog EKG och läkaren kollade mig lite men inga fel på någonting, men hade ändå svårt att andas djupt.

Nu ligger jag här med milda lyckorus och mår allmänt bra. Men har svårigheter att andas djupt.

Kan kroppsliga ångestsymptom uppstå utan att jag upplever ångest? Läkaren tror det är ångest och symptomen stämmer väl överens med generellt ångestsyndrom som jag har. Men jag mår ju bra Neutral

Började med andningssvårigheter förra veckan när jag dygnat och nu kommer det tillbaka titt som tätt.

ALLA JAG PRATAR MED INOM VÅRDEN TIPPAR PÅ ÅNGEST, MEN JAG UPPLEVER INGEN ÅNGEST! JAG ÄR GLAD OCH MÅR BRA NU. VA FAN?


Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Okända symptom. Empty Sv: Okända symptom.

Inlägg av chai sön maj 29 2016, 02:50

Har ju ingen aning om vad du upplever, alltid svårt att ställa diagnos på avstånd. Men jag kan få ångestliknande symptom som är mer fysiska än psykiska om jag på något sätt är stressad eller t.o.m. upprymd. Tror kroppen tycker att stress som stress. Bra att du kollat upp dig medicinskt.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Okända symptom. Empty Sv: Okända symptom.

Inlägg av Berguv sön maj 29 2016, 09:32

När jag upplevt ångestattacker har det också varit som en blixt från en klar himmel. Det finns ett annat inlägg jag skrivit om det. Jag tror det beskriver är något liknande.
Oro och stress har jag nog haft i samband med det, men det har varit så otydligt då jag snarare känt mig uppvarvad och glad när det hänt.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Okända symptom. Empty Sv: Okända symptom.

Inlägg av gadas sön maj 29 2016, 13:47

Allt som de inte begriper kallar de för ångest. För det är svårt att motbevisa.

Det första man måste begripa är att ångest ofta orsakas av kroppsliga symptom - i synnerhet om man inte uppfattar dem som kroppsliga - men i stället tjatar man om det omvända.

Så det verkar nästan som att du är bra på att släppa anspänningen och må bra trots de kroppsliga besvären - eller helt enkelt bra på att uppfatta besvären som kroppsliga!

gadas
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-03-07

Till överst på sidan Gå ner

Okända symptom. Empty Sv: Okända symptom.

Inlägg av Hurricane sön jul 03 2016, 02:12

Kan meddela här nu att det var riktiga kroppsliga besvär. Har kontakt med kardiologin och dom har hittat lite fel som orsakar hjärtklappning m.m.

Att leva med generellt ångestsyndrom samtidigt som läkare talar om för en via telefon att det är fel på kopplingar till hjärtat är inte lätt att hantera.

Det här triggar igång min GAD.
Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Okända symptom. Empty Sv: Okända symptom.

Inlägg av Berguv sön jul 03 2016, 09:04

Hurricane, jag hoppas att vetskapen om vad det är och att de har koll på det kan lugna dig så småningom. Kanske skönt att få bekräftelse på att det inte var inbillning?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Okända symptom. Empty Sv: Okända symptom.

Inlägg av chai sön jul 03 2016, 15:57

Tråkigt att du fått ett negativt besked, men ändå väldigt bra att du stod på dig och blev undersökt. Kanske är det något sånt där som går att behandla eller åtminstone ha under uppsikt? Förstår (tror jag) att det är svårt att låta bli att ängslas, men du gör vad du kan.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Okända symptom. Empty Sv: Okända symptom.

Inlägg av Fallen sön jul 03 2016, 18:21

Det blir lättare att ta när allt har lagt sig än leva med att "det är bara ångest"

Jag fick veta runt 2009/10 att jag har ett hjärtfel. Även fick lägga om hela min bipolära medicinering pga det.

Idag lever jag med det psyk, husläkare, tar detta seriöst, etc. Jag måste anpassa mitt liv kring detta och det är svårt och jag lär mig nya saker hela tiden. Tex jag pallar inte när temp ute blir högre än 37, måste hela tiden i värme att jag inte får saltbrist, etc

Det som är, att hjärtat ska slå ungefär 70-100 slag i minuten men mitt slår 140 och när detta överstiger 180 så stannar mitt hjärta och startar om. Jag tuppar av ox rasar ihop.

Handlar inte om lågt eller högt blod - tryck utan jag har ett mycket lågt ortasiskt blodtryck och hjärtat måste då jobba hårdare och slå oftare för att hålla det uppe.

Jag hoppas att det blir lite som du är inte ensam ❤
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Okända symptom. Empty Sv: Okända symptom.

Inlägg av Hurricane sön jul 03 2016, 23:37

Tack för era svar =) Kommer meddela när jag får en fastställd diagnos.
Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Okända symptom. Empty Sv: Okända symptom.

Inlägg av Fallen mån jul 04 2016, 02:08

Det jag har har en förkortning- POTS och är mycket ovanlig.

Ta hand om dig ❤
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Okända symptom. Empty Sv: Okända symptom.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet