Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Olika sorters hypomanier

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Olika sorters hypomanier

Inlägg av Berguv i mån jul 11 2016, 19:29

Jag tror jag har hypomanier rätt ofta men se är rätt beskedliga, inga stora toppar.
Men jag tror ändå det är hypomanier när jag snöar in på något, blir för engagerad och är betydligt mer social och skojig än i vanliga fall. Gillar min spegelbild.

Som nu - har shoppat för mycket: för många (fynd) smycken på Tradera, smink, kläder och hobbymaterial för nu vill jag pröva en ny hobby -Kumihimo flätning. Ca 3000kr. Vill fortsätta söka fynd på Tradera söker fortfarande flera gånger per dag där.
Tur att det är semester så inte jobbet tar över(jobbar för länge, för intensivt, för mycket, missar pauser) vilket är det mest typiska för mig.
Men i övrigt känner jag mest att jag mår bra, ingen stress, ingen ångest tack vare semestern, eller pga medicinen.
Skojar med barnen. Längtar till Gröna Lund.

Hur är era hypomanier?

Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Olika sorters hypomanier

Inlägg av Ma-ar i mån jul 11 2016, 21:44

Jag har nästan aldrig hypomanier. När jag blir hypoman sover jag mycket mindre, är aktiv, stort behov av sex, måste röra mig (springa), kan bli mer kreativ. De tydligaste hypomanierna har jag haft efter förlossningar och då är det mer märkligt och skadligt att man 1 vecka efter förlossningen måste ut och springa och ha sex.
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av gadas i tis jul 12 2016, 01:46

Jag har åtminstone två väldigt olika symptom vid olika tillfällen som båda kan vara hypomani. Dels kan jag bli väldigt aktiv och rastlös, inte så skönt men ljusår bättre än depression och så blir man ju rätt produktiv. Dels kan jag bli väldigt lugn och lycklig, frågan är bara om det inte snarare är ett hos bipolära sällsynt normaltillstånd, när man äntligen slipper det bipolära.

gadas
Bubblare
Bubblare

Inlägg av chai i tis jul 12 2016, 07:31

Mina hypomanier är inte så långa, sällan mer än en vecka. Först sover jag en tredjedel så mycket som vanligt och har en fantastisk lyckokänsla ända ner i tårna, är helt ångestfri. Världen ser vacker ut och färgerna strålar. Jag får idéer som inte behöver vara så märkvärdiga, det är mest att jag känner att jag måste utföra dem på en gång om så mitt i natten. Starkt sug efter shopping, även på kredit, och vill gärna dricka alkohol vilket jag inte gör i så stora mängder annars. Tror inte att jag babblar så mycket, men jag skrattar åt det mesta och är mer självsäker. Har så fantastiskt mycket mer mental ork än annars, kan gå på ett kalas med massor av folk i fem timmar eller vandra runt på ett shoppingcenter i tre.

Efter några dagar börjar tankarna kännas allt mer snurriga och okontrollerade och det blir mer stressande. Kan bli lite irritabel även om jag oftast lyckas dölja det, men jag kan tänka nedlåtande tankar om andra människor på ett sätt jag inte riktigt gör normalt.
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Fallen i tis jul 12 2016, 20:12

Min hypomanier är väldigt intensiva och korta. De är aldrig längre än ett par timmar eller max ett dygn.

Intensiva på så sätt jag äger typ världen, har massor av idéer, så mycket som jag ska göra just nu, etc...

De är så pass intensiva att de snuddar mot mani och jag vet inte riktigt om det är bu eller bä.

När jag blir för uppåt så vet jag att det kan vara ett tecken på att jag är på väg in i en blandepisod, men sällan att jag går in i en djup depression efteråt, utan mer lika mycket rakt ner lika intensivt och kort.

Detta har gjort det så svårt att diagnostisera mig för att jag är snabbsvängande att jag inte riktigt uppfyller de kriterium som finns. Snabbsvängande på sätt att jag uppfyller rubbet för ultra ultrarapid.

Värsta är nog att jag kan svänga mellan av och på, rätt intensivt ganska länge och jag svänger mer bara snabbare och snabbare tills det hela slår över i en blandepisod, med psykotiska inslag, etc...
Fallen
Veteran
Veteran

Inlägg av Butterflychaos i ons sep 21 2016, 20:01

Är dom riktigt bra så mår jag toppen, sover mindre, har lust och spenderar pengar fortare än jag får dem. Är det lite värre så är jag irritabel, allt går i hundraåttio och sömnen är ännu värre. Blir det värre än så så kan jag nästan bli nojjig och gränspsykotisk (men det har bara hänt på vissa mediciner och/eller när det drar sig åt det mixade hållet).
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos i fre okt 14 2016, 11:42

Det känns som att mina hypomanier skiljer sig från andras. Kanske för att jag aldrig blir så euforisk som många beskriver det. Jag blir jätteglad och energisk och så, men kanske inte på den nivån. Visst, många saker stämmer in - shoppingmanin, ökad lust, ökad energi, egoboost, impulskontrollen försvinner och minskat sömnbehov... Men jag har en känsla av att ju mer hypoman desto mer blir jag irritabel, rastlös och ångestfylld. Kanske är det mer att jag mer tenderar att slå över till blandepisoder/dysforisk hypomani än att klättra mot en mer typisk mani. Det blir lite att man tvivlar i efterhand om det verkligen var hypomanier. Dessutom är jag inte hypoman särskilt ofta. Den ständiga frågan gnager - "överdriver jag bara?".
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet