Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

3 posters

Gå ner

Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani? Empty Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

Inlägg av - Pax - mån okt 10 2016, 18:43

Jag höll upp med Voxra under en månad i somras och i samma veva blev jag hypoman. Om jag minns rätt var jag nog lite på väg upp (till det normala från atypisk depression) redan innan jag tog sista tabletten, men sen gick det undan. Tre veckor och -8 kg senare (och ganska nervarvad mot vad jag hade varit) satt jag vid min psykolog och var enligt honom uppenbart (hypo?)manisk, pratade oavbrutet och osammanhängande. Han kände inte igen mig och hade mycket svårt att tänka sig att det enbart var obehandlad ADHD som tittat fram där, vilket jag ju såklart hävdade att det var.

Några dagar efter detta började jag med Voxra igen och då varvade jag ganska snart ner till normalläge, och efter ytterligare någon vecka däckade jag. Nu har jag varit fullständigt energilös i en månad ungefär.

Förmodligen hade jag skenat iväg och ramlat ner även utan Voxra, men samtidigt är jag nyfiken på hur det fungerar egentligen.

Vad tror ni, skulle ADHD-symtom kunna trigga en mani mer än Voxra? Eller hade manin blivit ännu värre med Voxra, kanske?

Kan nämna att jag under hela den här tiden ätit 100 mg Lamotrigin/dag.
- Pax -
- Pax -
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-04-19

Till överst på sidan Gå ner

Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani? Empty Sv: Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

Inlägg av Butterflychaos mån okt 10 2016, 18:49

Det är svårt att säga. Voxran i sig är en mer trolig bov. Lamotriginet har i många fall inte så stor effekt på att hindra manier
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani? Empty Sv: Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

Inlägg av - Pax - mån okt 10 2016, 18:59

Butterflychaos skrev:Det är svårt att säga. Voxran i sig är en mer trolig bov. Lamotriginet har i många fall inte så stor effekt på att hindra manier
Ja, det omvända är ju mer sannolikt. Hm.

När det gäller manier märker jag ingen förbättring med Lamotrigin, det känns som att jag måste vara på min vakt lika mycket som innan jag åt den. Men tydligen är det himla viktigt att jag äter den när jag äter Voxra.. Very Happy
- Pax -
- Pax -
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-04-19

Till överst på sidan Gå ner

Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani? Empty Sv: Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

Inlägg av Butterflychaos mån okt 10 2016, 19:05

Tja du, det vore mer logiskt om det vore litium eller valproat istället för lamotriginet.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani? Empty Sv: Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

Inlägg av Onddruid mån okt 10 2016, 19:13

Jag vet att bupropion ibland används off label mest som tillägg vid behandling av ADHD i USA. Den är en lite egen version av antidepressivt men jag vet att till exempel Stahls försiktigt skriver typ att "det kan finnas risk för aktivering av bipolär sjukdom, men det är möjligt att denna risk är mindre än för andra antidepressiva".

Sen känner jag nog att det är viktigt att tänka på två saker - det första är att komorbiditeten ADHD/Bipolär sjukdom är knepig eftersom många symptom går ihop. "Är jag hyperaktiv eller hypoman?" Jättesvårt att svara på. Samma sak med depression och koncentrationssvårigheter. Visst, diagnostiskt så kan man skilja dem åt lite grann, men egentligen så är de så lika att utan en mer grundläggande förståelse av vad som orsakar dessa olika sjukdomar så är det svårt att skilja dem från varann.

Det andra jag började tänka på är att många med bipolär sjukdom är känsliga för förändringar. Många kan hitta utlösande faktorer för stämningsepisoder, andra tycker att det händer från ingenstans. Varför det är så är fortfarande mest spekulationer. Intressant, eller krångligt, nog så är förändringar ibland ett problem om man har ADHD med, eftersom många av de strategier man använder (ofta) bygger på att ha fasta rutiner. Även en liten förändring kan störa ens rutiner och ifall man har svårt med rutiner så kan det fort bli kaos.

Nu vet jag inte hur det är i ditt fall, men detta kanske kan sätta det lite i perspektiv.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani? Empty Sv: Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

Inlägg av Onddruid mån okt 10 2016, 19:21

Sen när jag tänker på det så kan det ju verkligen vara så att Voxra kanske hjälper mot ADHD genom att ge bättre koncentration och att du kanske får svårare att koncentrera dig utan och det i sin tur triggar hypomani... Bara en tanke.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani? Empty Sv: Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

Inlägg av - Pax - mån okt 10 2016, 19:49

Onddruid skrev:Sen när jag tänker på det så kan det ju verkligen vara så att Voxra kanske hjälper mot ADHD genom att ge bättre koncentration och att du kanske får svårare att koncentrera dig utan och det i sin tur triggar hypomani... Bara en tanke.
Det var så jag tänkte. Jag har ju fått det i väntan på ADHD-utredning och nu när den är klar är det tänkt att jag ska byta ut den mot Concerta.. Rolling Eyes

- Pax -
- Pax -
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-04-19

Till överst på sidan Gå ner

Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani? Empty Sv: Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

Inlägg av Butterflychaos mån okt 10 2016, 20:01

Sen kan vi ju lägga till att man säkert kan trigga igång ett skov för att man ändrar mediciner. Det blir ju en del fysisk påverkan och stress.

När det gäller ADHD / bipolär sjukdom så måste man tänka på att i många fall är svängningar i humör är mer långdragna hos den bipolära jämfört med ADHD (förutom möjligtvis då vid ultraradian rapid cycling, men det är ett specialfall). Det finns en del skillnader som din läkare säkert kan berätta mer om. Det finns dessutom en viss komorbiditet mellan AD(H)D och bipolär sjukdom, så det behöver inte vara antingen eller.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani? Empty Sv: Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

Inlägg av - Pax - mån okt 10 2016, 20:09

Onddruid skrev:Jag vet att bupropion ibland används off label mest som tillägg vid behandling av ADHD i USA. Den är en lite egen version av antidepressivt men jag vet att till exempel Stahls försiktigt skriver typ att "det kan finnas risk för aktivering av bipolär sjukdom, men det är möjligt att denna risk är mindre än för andra antidepressiva".

Sen känner jag nog att det är viktigt att tänka på två saker - det första är att komorbiditeten ADHD/Bipolär sjukdom är knepig eftersom många symptom går ihop. "Är jag hyperaktiv eller hypoman?" Jättesvårt att svara på. Samma sak med depression och koncentrationssvårigheter. Visst, diagnostiskt så kan man skilja dem åt lite grann, men egentligen så är de så lika att utan en mer grundläggande förståelse av vad som orsakar dessa olika sjukdomar så är det svårt att skilja dem från varann.

Det andra jag började tänka på är att många med bipolär sjukdom är känsliga för förändringar. Många kan hitta utlösande faktorer för stämningsepisoder, andra tycker att det händer från ingenstans. Varför det är så är fortfarande mest spekulationer. Intressant, eller krångligt, nog så är förändringar ibland ett problem om man har ADHD med, eftersom många av de strategier man använder (ofta) bygger på att ha fasta rutiner. Även en liten förändring kan störa ens rutiner och ifall man har svårt med rutiner så kan det fort bli kaos.

Nu vet jag inte hur det är i ditt fall, men detta kanske kan sätta det lite i perspektiv.
Det här behövde jag läsa känner jag, så ja, det satte det lite i perspektiv. Har funderat massor på vad som ligger bakom och hur man skiljer dem åt. Jag har fokuserat mycket på orsaker då jag tycker mig se att alla mina skov haft triggers, och därför tänkt att jag har ADHD och inte bipolär sjukdom. Samtidigt inser jag att mina triggers är så små att de för en del andra nog skulle gå obemärkta förbi. De skulle nog anse att skoven kom från ingenstans.

Förutom att jag slutade med Voxra (och hade många påfrestningar) så tänkte jag ju även att jag inte var bipolär egentligen, och släppte taget. Annars har jag ju alltid beredskap på och bromsar in när jag känner att jag lättar lite. Allt det tillsammans blev nog för mycket.
- Pax -
- Pax -
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-04-19

Till överst på sidan Gå ner

Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani? Empty Sv: Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

Inlägg av - Pax - mån okt 10 2016, 20:38

Butterflychaos skrev:Sen kan vi ju lägga till att man säkert kan trigga igång ett skov för att man ändrar mediciner. Det blir ju en del fysisk påverkan och stress.

När det gäller ADHD / bipolär sjukdom så måste man tänka på att i många fall är svängningar i humör är mer långdragna hos den bipolära jämfört med ADHD (förutom möjligtvis då vid ultraradian rapid cycling, men det är ett specialfall). Det finns en del skillnader som din läkare säkert kan berätta mer om. Det finns dessutom en viss komorbiditet mellan AD(H)D och bipolär sjukdom, så det behöver inte vara antingen eller.
Mjo.. det jag tänkte på i somras var att jag alltid är energilös annars och jag tänkte där att jag med hjälp av ökad aktivitet (som jag tvingades till) drogs upp till normal nivå och att jag på den normala nivån har många fler ADHD-symtom. Att depressionen bara dämpat dessa.

Men nu känner jag att det måste vara både och, det i somras var alldeles för mycket. Och om jag tänker tillbaka har jag varit ännu värre än så, kanske t.o.m. manisk.
- Pax -
- Pax -
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-04-19

Till överst på sidan Gå ner

Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani? Empty Sv: Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

Inlägg av Onddruid ons okt 12 2016, 14:25

- Pax - skrev:
Onddruid skrev:Jag vet att bupropion ibland används off label mest som tillägg vid behandling av ADHD i USA. Den är en lite egen version av antidepressivt men jag vet att till exempel Stahls försiktigt skriver typ att "det kan finnas risk för aktivering av bipolär sjukdom, men det är möjligt att denna risk är mindre än för andra antidepressiva".

Sen känner jag nog att det är viktigt att tänka på två saker - det första är att komorbiditeten ADHD/Bipolär sjukdom är knepig eftersom många symptom går ihop. "Är jag hyperaktiv eller hypoman?" Jättesvårt att svara på. Samma sak med depression och koncentrationssvårigheter. Visst, diagnostiskt så kan man skilja dem åt lite grann, men egentligen så är de så lika att utan en mer grundläggande förståelse av vad som orsakar dessa olika sjukdomar så är det svårt att skilja dem från varann.

Det andra jag började tänka på är att många med bipolär sjukdom är känsliga för förändringar. Många kan hitta utlösande faktorer för stämningsepisoder, andra tycker att det händer från ingenstans. Varför det är så är fortfarande mest spekulationer. Intressant, eller krångligt, nog så är förändringar ibland ett problem om man har ADHD med, eftersom många av de strategier man använder (ofta) bygger på att ha fasta rutiner. Även en liten förändring kan störa ens rutiner och ifall man har svårt med rutiner så kan det fort bli kaos.

Nu vet jag inte hur det är i ditt fall, men detta kanske kan sätta det lite i perspektiv.
Det här behövde jag läsa känner jag, så ja, det satte det lite i perspektiv. Har funderat massor på vad som ligger bakom och hur man skiljer dem åt. Jag har fokuserat mycket på orsaker då jag tycker mig se att alla mina skov haft triggers, och därför tänkt att jag har ADHD och inte bipolär sjukdom. Samtidigt inser jag att mina triggers är så små att de för en del andra nog skulle gå obemärkta förbi. De skulle nog anse att skoven kom från ingenstans.

Förutom att jag slutade med Voxra (och hade många påfrestningar) så tänkte jag ju även att jag inte var bipolär egentligen, och släppte taget. Annars har jag ju alltid beredskap på och bromsar in när jag känner att jag lättar lite. Allt det tillsammans blev nog för mycket.

Vad bra att du kände att det fanns något där Smile Jag tror att det är bra att du tänker på allt detta, så länge du inte mår dåligt för att du blir osäker på vad som är vad. Man lär sig så länge man lever och oavsett vad vi ska kalla ett symptom eller en sjukdom så har du ju sett något som verkar lovande här - voxra verkar ju hjälpa dig.

Om du ska byta till en annan stimulant så kanske det blir ännu bättre - men om det inte fungerar så kan du ju alltid säga att du vill tillbaka till voxra. Sen kan ju ingen vara helt säker på att det faktiskt var voxra som fungerade och så vidare, men det är bra att alltid ha en plan B, och C... och typ Z Wink
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani? Empty Sv: Kan frånvaro av NDRI (och ökade ADHD-symtom) trigga mani?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet