Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Hålla koll på medicinerna-app

2 posters

Gå ner

Hålla koll på medicinerna-app Empty Hålla koll på medicinerna-app

Inlägg av chai tis nov 15 2016, 11:07

Har hittat en riktigt användbar liten app

Kronans Apotek (men bli inte avskräckt av namnet, går lika bra att ha som minneslista om man vill handla på något annat apotek). Finns för Android och Iphone.

Du loggar in med mobilt bank-Id. Det första som kommer upp är aktuella påminnelser som "beställ medicin X" (kommer upp ca två veckor innan medicinen beräknas ta slut, baserat på när du senast hämtade ut den och dygnsdosen), "nytt recept behövs", "nytt recept har kommit in", ska också varna när högkostnadsskyddet tar slut. Namnet på läkaren som skrivit ut receptet finns med. Har du fullmakt att handla för någon annan, kanske någon i familjen, kommer den/de personernas påminnelser också upp.

På nästa sida finns en lista på alla giltiga recept. Klickar du på en medicin får du upp information som storlek på förpackningen och styrka, dosering med mera. Under listan finns en länk till gamla utgångna recept.

Uppe till höger finns en liten ikon som liknar en sköld, där hittar du var du ligger på högkostnadsskyddet.

Längst upp i mitten finns en telefon-ikon, där finns ett nummer att ringa för läkemedelsupplysning.

Längst uppe till höger finns "läkemedelspåsen" där man kan handla från Kronans Apotek om man vill det, antingen förbeställa och hämta på apoteket, eller få hemskickat. (Själv brukar jag handla på olika apotek beroende på vad som är praktiskt och lär fortsätta med det)

Har hittat en mycket konstig sak: ingen knäpp för att logga ut! Visserligen stänger den ner sig själv en stund efter att man gått ur, men det är ingen smidig lösning. Appen är ny så förhoppningsvis kommer de att finjustera den.

Slut på dagens reklamfilm! Wink
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Hålla koll på medicinerna-app Empty Sv: Hålla koll på medicinerna-app

Inlägg av Fallen ons nov 16 2016, 10:53

Den appen har även Apoteket och jag har haft den länge. Gör det jätte enkelt när en sitter hos läkaren, för de är ju bara öppna appen så ser en vad en har och inte har.

När jag kommer ihåg det men det är svårt att tex få lamotrogin av rätt tillverkare om en beställer via appen, men de andra som inte är så noga med vilket tillverkare så funkar det utmärkt.

Lamotrogin är ett av de som inte får bytas ut mot det billigaste just då utan en måste hålla och använda samma tillverkare hela tiden, för även apotekspersonalen (iaf där jag går) vet att olika tillverkare kan ha olika effekt. De går efter det som är satt för de med EP även för de med bipolär sjukdom. På så sätt måste jag ta mig till apoteket göra beställningen om det inte är så att läkaren har kommit ihåg att kryssa rutan att medicinen inte får bytas ut.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Hålla koll på medicinerna-app Empty Sv: Hålla koll på medicinerna-app

Inlägg av chai ons nov 16 2016, 13:04

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] - tack för fler tips. Jag laddade ner Apotekets app också för att jämföra. Allt beror förstås på vilka behov man har. Jag gillar fortfarande Kronans bättre eftersom jag enkelt ser inte bara vilka recept jag har utan även blir påmind om att förnya recept och hämta nytt på de recept jag har. Det är nog vad jag behöver mest. Däremot saknar jag kanske funktionen att kunna se på recepten när jag tidigast kan handla för att det ska räknas på högkostnadsskyddet. Jag hittade till slut utloggningen, den sitter under telefonluren! Ologiskt, kanske borde maila dem.

När det gäller sådant som lamotriginet tror jag tyvärr att det är allmänt svårt att handla på nätet, oavsett apotek, om läkaren inte kryssat i och man inte vill betala mellanskillnaden själv. Ibland behöver man ett gammalt hederligt irl-apotek!
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Hålla koll på medicinerna-app Empty Sv: Hålla koll på medicinerna-app

Inlägg av chai ons nov 16 2016, 13:16

Rättelse: ser nu att på Kronans app kan man visst se om det går att köpa på högkostnadsskyddet, det kommer upp i röd text när man klickar på receptet om det inte går ännu.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Hålla koll på medicinerna-app Empty Sv: Hålla koll på medicinerna-app

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet