Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Litiumhöjning igen, vad kan hända?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Sv: Litiumhöjning igen, vad kan hända?

Inlägg av chai i fre aug 11 2017, 22:32

Hmm, försöker förstå att gränsen kanske inte alltid är absolut skarp.

Det är verkligen en salig blandning av patienter här. Jag brukar vara rätt tolerant men för stunden tycker jag att alla borde skärpa till sig och gå hem. Typ. Pinsamt eftersom det inte ingår i min vanliga självbild men det är så jag känner ändå.

Tankar på något annat som skulle kunna stabilisera? (Har kanske redan funderat på/testat det mesta men förslag är alltid mycket välkomna.) Läkaren här har redan tre gånger i rad frågat som första förslag ifall jag tidigare fått elbehandling (ect) vilket jag har och inte är aktuellt igen. För övrigt försökte han då ge mig Zyprexa (olanzapin) vilket verkar vara en väldigt vanlig medicin här på avdelningen. Nä, mitt förtroende är inte i topp, men snart är jag väl förhoppningsvis tillbaka i öppenvården.
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Butterflychaos i lör aug 12 2017, 14:47

Tjadu, det är svårt. När det gäller dämpade mediciner så kanske de gamla antipsykotiska läkemedlen? Typ...Just nu snurrar det i huvudet på mig av alla mediciner, kommer inte ihåg vilka som gör vad. Finns ju fler antiepileptika men du har väl testat dom flesta. Typ... Zonesamid kanske, men evidensen är inte särskilt hög. Lurasidon? Klozapin?
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Ma-ar i tis aug 15 2017, 21:34

Hur är det med dig Chai?
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av chai i ons aug 16 2017, 03:45

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] - tack! Ja just det, lurasidon har släppts till slut. Skulle vara det då. Någon gång träffar jag väl en läkare.

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] - tack, det är väl blandat på något sätt. Har varit rätt uppåt, sovit för lite. Så har jag haft hempermission i två dagar nu, och slocknat i timmar på eftermiddagarna - underbart med sin egen säng och lugn miljö. Men humöret blir snurrigt. Ska tillbaka till sjukhuset nu på morgonen, kanske blir jag utskriven, kanske inte.
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos i fre aug 18 2017, 18:13

Det är därför jag är här (:
Jo. Fast är osäker på om den är mest effektiv mot depressioner och därmed inte superbra på hypo/manier. Är som sagt något förrvirrad på senaste tiden. Men kan ju vara värt att testa i alla fall.

På tal om ingenting så läste jag rekommendationer idag om läkemedelsbehandling för bipolär sjukdom idag, och så stod det att abilify är bättre på att förebygga manier än depressioner?! jag som pendlade som en jojo och fick mer grandiosa hypomanier än tidigare. Jaha. Men är ju lite bakvänd när det kommer till vissa mediciner. Eller så kommer jag ihåg fel. Jag hoppas vi båda hittar bra mediciner...
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av chai i fre aug 18 2017, 21:01

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] - Smile Fast jag har just nu litium 0,8 och Ergenyl Retard höjt till 2000 mg, och så just nu 2 mg Risperdal - jag menar hur är det ens möjligt att jag blir hypoman (eller kliver ur sängen på morgonen)?

Men det är ju som du skriver att man reagerar individuellt ibland. Har ett vagt minne av att också bli lite speedad av Abilify i högre doser, för att inte tala om hur blandad jag blev nu senast av snälla lilla lamotrigin...

Kraschade så jag är fortsatt inlagd, men fick dygnspermission idag (försökte skriva ut mig själv). Hatar det där stället.
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos i fre aug 18 2017, 21:11

Ja, det är ju inte lite mediciner (men det visste du ju redan). Sedan är ju alltid frågan med hur bra medicinerna faktiskt hjälper. Förstår inte riktigt hur du inte har hemska biverkningar. Fast kanske är det jag som är känslig. Tror jag bara tog 1200mg ergenyl, skakade och minnet var borta. Iofs hjälpte inte överdosen. Hm. Hoppas du kommer något bra.
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Lyckot Igår på 10:05

Jag låg på 0.10 i några veckor men kände ingenting. Däremot måste ju din läkare se till att du tar prover strax efter höjningen! Det kan ju gå riktigt illa om det vill sig.

Lyckot
Nyinitierad
Nyinitierad

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet