Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



När nöja sig

2 posters

Gå ner

När nöja sig Empty När nöja sig

Inlägg av Liliacleavesss tis jan 10 2017, 08:10

Hej hej, jag har inte varit inne här på ett tag men kollat igenom alla era trådar och vill bara säga att ni är fantastiska alla kämpar här inne.

Jag har medicinerats för bipolär i 5 år ca, med bättte och sämre läkare vid rodret (vissa år räknar jag knappt eftersom det varit så kaotiskt och dåligt skött)

Men ordentligt medicinerad kanske 3 år. Och ja.. jag mår inte bra. Eller såhär, en tredjedel av tiden mår jag bra, en tredjedel dåligt och en tredjedel oklart, förmodligen lite lätt depressiv eller håglös eller lätt ångest.

Jag klarar skola och jobb, jag har vänner och en inläggning är väldigt långt bort. Väldigt sällan självmordstankar.

Men jag vill må bra. Jag vill tycka om att leva, att vakna på morgonen och känna att en ny dag är välkommen, som något annat än ett ta-sig-igenom-den-projekt.

Jag tar 4 mediciner: litium lamictal seroquel och fluoxetin. Innan jag började medicinera så var allt en blandning av absolut kaos och färgstark intensitet. Det är borta nu. Livet är lugnt. Hypomaniska tendenserna utraderade men depressionen.. så svår att komma åt!

Jag har testat 2 ssri, 1 snri samt voxra. Antidepressiva hjälper helt klart för mig. Men ingen av dem tillräckligt i långa loppet.

Jag har flyttat och fått en remiss till psykiatrin i Sthlm. En ny läkare och kanske nya idéer och nya sätt att se på saker?

Det jag funderar på är helt enkelt när man ska nöja sig. Finns det en plattform högre upp där man får lov att sitta? Finns ett preparat eller medicinkombination där ute som får mig att må bättre än såhär ? Mindre deprimerad.

Ska man fortsätta testa och byta tills det klaffar? Kommer det någonsin klaffa?

Ett lite virrigt inlägg såhär på morgonen. Hoppas ni får en ok dag.

Kram! /Isabelle









Liliacleavesss
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

När nöja sig Empty Sv: När nöja sig

Inlägg av skinkan tis jan 10 2017, 08:56

Jag vet inte vad jag ska säga. Har nog mindre erfarenhet än dig. Jag har hittat lamotrigin som funkat bra för att minska svängningarna, men depressionen. Jag vet inte. Kan man bli "frisk" av medicin bara?

Tidigare gick jag i terapi regelbunder, tog inga mediciner, jag hade mina svängar men att återkoppla en gång i veckan och få feedback gjorde att jag inte behövde ta något. Det var innan jag fick diagnosen. Men livet fungerade väldigt bra då.
kan hända att jag inte gått med sjukdomen lika länge då. Men jag tror inte det var det.
skinkan
skinkan
Bubblare
Bubblare

Posts : 69
Join date : 16-02-07
Location : norrland

Till överst på sidan Gå ner

När nöja sig Empty Sv: När nöja sig

Inlägg av chai tis jan 10 2017, 09:40

Vill mest hälsa dig välkommen tillbaka! Har inget riktigt svar. Jag har medicinerat med allt möjligt, mot bipolariteten i ca 9 år. Gått i regelbunden terapi i totalt ca 12 år. Den senaste terapiomgången hjälpte till slut på kort tid jättemycket mot den del av mina problem som hängde ihop med gamla jobbiga upplevelser, men det bipolära finns ju kvar. Har hittills fått välja mellan kaos eller tristess, men fortsätter hoppas. Jag gissar att vad som hjälper mest kan variera från person till person.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

När nöja sig Empty Sv: När nöja sig

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet