Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Klåda och torra ögon

4 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream fre jan 13 2017, 15:11

Nja, det har handlar nog inte direkt mediciner & behandling och är nog inte psykrelaterad heller, men hälsorelaterad, så jag valde att skriva i den här avdelningen.

Jag har haft så hemskt klåda sen början av höstet, minst 5 månader.

Tänkte förs att det kan ha nåt med allergin att göra, eftersom jag ahr haft liknande besvär på våren ibland, dock inte lika intensivt och inte i samma utsträcknine, och så hade jag även mer besvär än vanligt i år, även under sommaren oc hösten, vilket var nytt. Men min vanliga antihistamin (desloratadin) hjälpte inte, och till slut dog alla växter också, men besvären bara fortsatte.

Jag höll på att bli galen av all kliande, det är precis överallt i hela kroppen, och det varierar var det känns och när. Men det är hårbotten, ansikte, rygg, mage, armar, ben, händer, fötter. Ibland är det mer smärta än klåda. Men det syns aldrig något i huden, den ser helt normalt ut verkar inte vara torr heller.Och det verkar inte hjälpa att jag smörjer mig, tvärtom irriterar det mer en stund direkt efteråt (verkar inte spela nån roll med vad jag smörjer mig med, det är väl mer det att jag rör vid huden och att klä på och av mig är en pina också, irriterar huden jättemycket)

Och så har jag haft otroligt mycket problem med ögonen, har varit hos ögonläkare 3 ggr under hösten och har fått avstå från kontaktliser helt också. Tydligen beror mycket på det att jag har använt antihistaminer tillsammans med kontaktlinser, ögonläkaren var helt chockerad, jag hade ingen aning om att det var en dålig kombination.

Kontaktade till slut vårdcentralen, dom tyckte att jag skulle behöva gå till astma och allergimottagningen, eftersom jag har varit där tidigare, men där sa dom att jag behövde en ny remiss från vårdcentralen. Jag gick till slut tid där i början av december. Inga tester gjordes, men jag fik även remiss för hudmottagningen också (pga klådan, och till astma och allergi dörför att mina allergibesvär har ökat). Och så fick jag en ny antihistamin, Tavgeyl, läkaren tyckte att det skulle kunna hjälpa mot klåda, speciellt tillsamman men montelukast som jag redan har. Han sa att jag skulle ta det morgon och kväll, och fördubbla dosen vid behov.

Och det hjälpte viist, men gjorde mig otroligt trött och torkade ut ögonen annu mer. Klarade av att ta bara en tablet på kvällen, men även det hjälpte mot klådan. Tyvärr blev problemen med torra ögin helt ohållbara till slut, inget hjälpte mot den smärtan, och just nu har jag alla tänkbara salvor för ögonen. Så jag blev tvungen att sluta med, och nu kliar det så förjävligt...

Vet inte vad jag ska göra, om jag borde kontakta vårdcentralen igen. Jag fick ett brev från hudmottagningen där dom säger att det är minst ett års väntetid. Ha ha... Men jag har fått tid för astma & allergi i början av februari. Jag vet inte om jag borde vänta på det innan jag kontaktar VC igen. Men jag har ingen aning alls om dom kan hjälpa mig med detta, om det är deras område eller inte... Suck. Crying or Very sad

LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av Fallen fre jan 13 2017, 22:55

När jag får reaktioner så räcker det oftast inte med en antihistamin utan jag har två olika. Atarax står jag på som en del av bipolära medicinering så har jag även desloratadin, som du. Ja, jag har aldrig fått hjälp av antihistaminer tills en hudläkare satte mig på två olika.

Det blev lite - Äntligen

Något som oftast inte tänks på är urtikaria. Det ger vansinnig klåda och det som är det går inte alltid att spåra typ allergi utan mer, man får reaktion ena gång men inte andra. Det kan sitta kvar i evigheter efteråt, klådan fast utslagen har lagt sig. Det finns olika former, som fysisk, psykisk, etc... när det kommer till urtikaria.

Jag har det och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som jag kan reagera över för det är många olika faktorer som spelar in och det som är för mig som jag kan sätta fingret på si så där är - konserveringsmedel.

Så läs på om urtikaria, typ idopatisk.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream sön jan 15 2017, 12:50

Tack fallen!

Kan man ha urtikaria utan utslag? För jag har aldrig några, huden ser helt normalt ut. Misstänker att det kan göra det svårare för att bli tagen på allvar, speciellt med min historia med psykiska besvär, kommer säkert att få höra att det sitter mellan öronen... Jag skulle bara vilja ha nåt hjälp med det här. Kanske bäst att vänta tills jag ska till astma & allergi och se vad dom säger?
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream sön jan 15 2017, 12:53

Och Atarax kan jag ju inte använda eftersom jag somnar av den och är bakis dagen efter. Den enda gången den funkade som tänk var tillsammans med lamotrigin och antagligen därför att den sistnämnda var rejält uppiggande för mig.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av Fallen sön jan 15 2017, 19:04

Ja, man kan ha urtikaria utan utslag, för utslagen kan försvinna med klådan och allt detta andra kan finnas kvar.

Annars är det atopisk dermatit eller Sjögrens syndrom.

Enda jag kan säga är smörja och återigen smörj med mjukgörande.

Jag har som sagt, atopisk dermatit, urtikaria, etc... Så min hud kliar ständigt men den är fnössel torr och om jag smörjer mig så får jag eksem.

Ett under att de inom psykiatrin vågade överhuvudtaget sätta mig på Lamtrogin.

Jag känner inte av Atarax alls, blir inte trött av den etc... Enda som sker att jag blir mer svängig i det bipolära om jag slutar att ta den. Så ja, för mig är det en viktig meds.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream mån jan 16 2017, 12:48

Suck. Klåda skulle ju kunna vara en mindra vanlig biverkning av Ramipril eller Montelukast. Jag har haft båda dessa ganska länge, men vissa biverkningar kanske visar sig förs efter en längre tid?
Vet varken ut eller in, men har en känsla att de läkare jag har träffat verkar inte riktigt tro på såna här saker.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av Fallen mån jan 16 2017, 17:59

Ja, just detta mer ovanliga biverkningarna är som sagt ganska svåra att få gehör kring. Mött så många som sagt att det är nog inte den biverkningen utan något annat...

En meds som jag har haft har jag fått biverkningar som är så pass ovanliga att de inte ens tas upp bland biverkningarna... *Suck*
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av Butterflychaos tis jan 17 2017, 14:26

LindenDream skrev:Suck. Klåda skulle ju kunna vara en mindra vanlig biverkning av Ramipril eller Montelukast. Jag har haft båda dessa ganska länge, men vissa biverkningar kanske visar sig förs efter en längre tid?
Vet varken ut eller in, men har en känsla att de läkare jag har träffat verkar inte riktigt tro på såna här saker.

Vad mer tar du? Kan var att medlen tillsammans ger mer biverkningar.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream tis jan 17 2017, 16:51

Förutom dom två tar jag bara Bufomix för astma. Och lite Omega-3 eller fiskleverolja när jag råkar komma ihåg. Fattar inte att jag helt plötsligt har så lite mediciner och inget psykofarmaka alls.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av Butterflychaos ons jan 18 2017, 12:06

Hoppas dom på astma&allergi har bättre svar... Kan vara att det är biverkningar som kommer efter hand eller så är det något annat. Inga svar här, tyvärr.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream fre feb 03 2017, 14:06

Nu har jag varit hos astma & allergi.

Läkarten där var övertygad om att klådan inte har nåt med allergin att göra, men att det är bra att använda antihistaminer, eftersom dom hjälper, och eftersom det tydligen utsöndras histamin i huden ändå när det kliar.

När det gäller mina allergiproblem, tyckte hon att det enda som kan hjälpa är vaccinationen, eftersom jag har testat typ allt annat i marknaden, och mina symtom gör mig en självklar kandidat för den inga problem där. Så hon ger mig en massa info om saken.

Och tittar sen på mina tidigare blodrpov och upptäcker att jag har rätt så lite antikroppar i blodet. Och har man inte dom, hjälper inte vaccinet. Ha ha. Tydligen finns det människor, som kan ha väldigt mycket symtom men väldigt få eller inga antikroppar. Och då känner man inte till mekanismen bakom den sortens allergi och kan inte göra nåt åt det. Förutom vanlig symtomlindring. Tjaa, jag misstänker att jag tillhör den gruppen, skulle vara typisk min tur. Men dom tog aif nya blodprov. Dessutom vet jag inte om jag är så intresserad av det där vaccinet öht...

Undrar hur det kommer att gå med den här allergiperioiden, jag har redan sett buskar med såna där pollenhäng, vad heter dom?

Jag har iaf minskat väldigt mycket socker & mjöl, och det har hjälpt magen jättemycket, men jag har läst att det skulle ju kunna minska infallamtionen i kroppen och på det viset kanske också hjälpa mot astma- & allergibesvären. Vem vet… Shocked

Fast jag har hittat två body lotions som fungerar minst lika bra som Tavegyl gjorde, men utan npgra biverkningar, nämligen Eucerins AtoControl och en som heter Kimovi och innehåller salt. Nackdelen är att dom är dyra och tråkiga att använda. Men det är faktiskt en skillnad. cheers
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av Fallen fre feb 03 2017, 16:24

En annan tanke - du vet väl att kroppens egna immunförsvar kan ge sig på sig själv, även tex det som sker vi allergi. Då endast den.

Kolla SABAR kost, det är vissa saker som faktisk kan vara triggande. För mig är det mest bensoesyra, som finns i bland mjölkprodukter. Även som en del i konserveringsmedel. Håller jag borta från dessa klarar jag mig från väldigt mycket allergiska reaktioner.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream mån feb 06 2017, 07:34

Oh, tack så mycket Fallen!
Det här var intressant och helt nytt för mig. Very Happy
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av Fallen mån feb 06 2017, 10:05

Så lite så, min hud och jag, vi har't det dära speciella relationen, men som sagt jag har ju detta som en del av något annat - därför väldigt mycket.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream tis feb 28 2017, 16:34

Så konstig, dom 2 veckor jag var i Thailand, mådde huden hur bra som helst, allt var liksom normalt. Nu har jag varit ett par dagar hemma och det har redan börjat klia igen. Hade inte heller några astma- eller allergier ölen därborta. Få se hur det bli i år, pollle säsongen ser ut att vara på gång redan.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av Fallen tis feb 28 2017, 17:15

Jag hoppas att du får några svar.

Fått veta att från andra ställen där andra med EDS (ehlers danlos syndrom), att jag kanske inte har alla dessa diagnoser när det kommer till hud, utan kan ha en icke normalt fungerande mastceller. Haha, skrattar mer för här är det svårt att få någon info alls utan mer åt det jag berättade innan om att kroppens egna immunförsvar attacker kroppen så det är mer att man verkar vara allergisk emot livet typ.

Ja, min hud blir mycket bättre av sol och saltvatten, förutom vissa solskydd kan ge mig värmeutslag då två olika och en är mer allvarlig.

Lämnar detta till dig kring mastceller och kroppens egna immunförsvar.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream fre mar 03 2017, 13:03

Jag har också stött på det där med mastceller, men det är väl omöjligt att nåt mer info om det... *suck* ... Det skulle ju kunna vara intressant.

Men jag läste på lite mer om salt i hudvården, och det kan kanske hjälpa, med tanke på att det var bättre på semestern och att jag tyckte att den där krämen med salt har funkat. Så jag köpte dödahavssalt som jag ska använda som badsalt och så har jag gjort en saltvattenlösning av det också och baddat huden med det. Det har iaf inte blivit värre... Rolling Eyes
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av Fallen lör mar 04 2017, 15:32

Just solen har en antiinflammatorisk effekt, den med.

Vi får vara glada över att vi bor i Sverige och har så få soltimmar - så vi verkligen kan exponera oss mer.

Jag har fått veta att just mastcell grejerna ska jag kolla in.. Fast det finns ju inte riktigt någon information om och kring det hela.

Nu måste jag ta hand om alla eksem som tittat fram mellan fingrarna. Misstänker atopiska eksem. Jag har ju en hel del olika diagnoser att välja mellan. På det har jag en hel del mjukgörande att välja mellan, både receptbelagda som inte.

Som sagt detta med mastceller är ju intressanta men som jag sa innan. Svårt att få fram någon information kring det hela.

Finns du något länka gärna.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream ons mar 08 2017, 11:58

Fallen skrev:Just solen har en antiinflammatorisk effekt, den med.

Undrar om det gäller solarium också...? Shocked
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av Fallen ons mar 08 2017, 16:11

LindenDream skrev:
Fallen skrev:Just solen har en antiinflammatorisk effekt, den med.

Undrar om det gäller solarium också...? Shocked

Ja
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream tor mar 09 2017, 09:15

Hmm, goda skäl att förlänga solbrännan... Razz Cool
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream tor apr 20 2017, 16:53

Jag fick faktiskt en tid på hudmottagningen i början av juni, så såå lång väntetid blev det inte. Men min första spontana tanke var att avboka den, eftersom huden/klådan har varit bättre nu... Fast kanske jag borde gå ändå, för det här med klåda har ju varit en återkommande problem, och om den kommer tillbaka har jag ändå ingen chans att få tid just då när jag har symtom. Och vem vet, kanske kommer symtomen tillbaka till juni.

Jag har nu solat solarium ca 10 min/vecka, använt dödahavssalt i badet och sköljt mig med saltvatten (och låtit det torka av på huden) efter duschen och sköljt hårbottnet med det innan jag tvättar håret, så jag tror att det är det som har hjälpt mig.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream tor maj 11 2017, 17:56

Fick ett brev från allergimottagning nu, och det visade sig att jag inte har tillräckligt med antikroppar, så någon vaccinering är inte aktuellt. Och jag är ett avslutat ärende hos dom nu, eftersom det inte finns något dom kan göra för mig.

Dom senaste dagarna har varit jättejobbiga med pollen, får svårt att andas så snabbt jag visar mig utomhus, orkar inte gå några längre sträckor, får ont i bröstet, det känns tungt där och halsen känns konstigt också. Ganska dramatisk skillnad mot vad det brukar vara. Tog kontakt med VC och frågade om jag kunde få en kur med kortisontabletter, men dom är tydligen väldigt restriktiva med det nuförtiden, eftersom biverkningarna är så jobbiga och det är inte bra att äta kortison och eftersom det inte finns någon medicin i världen som kan göra mig besvärsfri om jag nu har så mycket symptom som jag har trots att jag är mer än fullmedicinerat (antihistamintabletter, ögondroppar, nässpray med både antihistamin och kortison, mer än dubbelstyrka/dos i mina astmamediciner + extra astmamediciner att ta vid behov). Ha ha ha... Mad

Och så fick jag höra dom vanliga tipsen, som jag självklart redan känner till, om att vara inomhus så mycket som möjligt, vädra bara när det regnar, tvätta håret varje dag, byta kläder varje dag och undvika pollen så gott det går.

Tur att jag inte har ett utomhusjobb...

Dom lovade ändå kolla med min läkare, men han är på plats först på nästa vecka.

Två år i rad har jag under ekpollenperioden fått ännu värre symptom med luftvägarna, och om det blir likadant i år vet jag inte vad jag ska göra om jag inte får dom där kortisontabletterna, när jag känner att jag skulle behöva dom redan nu.

Förresten hörde jag att en kompis ska få en kortisonspruta därför att hon blir så täppt av pollen och jag vet inte om hon ens har provat astmamedicinering mot sina luftvägsproblem... Själv skulle jag inte vilja ha en kortisonspruta, men dom där tabletterna skulle jag väl behöva... Undrar ved det är med läkare egentligen?
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av LindenDream lör jun 03 2017, 09:16

Dom hörde aldrig av sig från VC, men jag har klarat mig, det värsta med pollen är kanske över nu. Får se hur det blir med gräset, förra året reagerade jag på det för första gången. Men den här pollenperioden har ju gått rätt så bra ändå.

Jag var igår på hudmottagningen, och jag är glad över att jag behöll min tid, för klådan har kommit tillbaka. Jag misstänker att det är därför att inte längre har orkat gå till solarium (gick faktiskt en gång i veckan ett par månader efter resan).

Och det var en rejäl läkarbesök. Läkaren, som var en farbror med utländsk bakgrund pratade jättelänge med mig, frågade allt möjligt, undersökte lite huden och bestämde sig för att jag skulle börja med ljusbehandling med det samma eftersom det tydligen hade hjälpt mig. Och sen ordinerade han massor av blodprover, jag vet inte ens vad men det verkade som om han ville kolla ämnesomsättning och vitaminer och blodsocker och vem vet vad. Och han verkade tycka att det var lite konstigt att dom inte hade tagit en enda blodprover i VC.

Men jag tillbringade hela 2 timmar på Sahlgrenska och fick 11 sekunder UVB-strålning, så det var minsann spännande när jag hade förväntat mig att ingen ens skulle tro på mig.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av chai lör jun 03 2017, 12:27

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] - skönt att höra att du blev tagen på allvar! När du har haft besvär så länge är det väl ändå hög tid att du blir utredd lite mer grundligt. Jag kan inte det där med klåda, tycker mig bara ha hört att ibland kan det bero på lite allt möjligt så man kan inte bara utgå från allergi... Hoppas du får hjälp!
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Klåda och torra ögon Empty Sv: Klåda och torra ögon

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet