Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Försäkringskassans "vanliga yrken"

5 posters

Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Berguv tor mar 16 2017, 12:12

Jag tycker vi skulle kunna ha en kategori bara om sjukskrivning och Försäkringskassan.

Just idag går jag och grunnar på vad Försäkringskassan egentligen avser med "vanligt förekommande arbeten" på arbetsmarknaden.  Det lär finnas en" yrkeslista" som specificerar 40 yrken. Den fick kritik 2013 och 2015 enligt webartiklar jag läst. Men ingenstans finns själva listan och jag vet inte om den gäller nu heller.

Är det någon som kan hitta den listan?
Jag har försökt hela förmiddagen och ger upp.

Även om det inte är aktuellt just nu så hänger ändå alltid hotet från FK över en att det jobb jag jobbar deltid i idag inte ska godkännas jämfört mot ett enklare jobb, som jag kanske heller inte skulle klara av som heltidsjobb. Varenda gång jag har kontakt med min handläggare måste den mumlande nämna detta.

Jag tror inte jag klarar att stå i Mc Donaldskassan, för stressigt. Inte vara städerska, jag kan knappt städa hemma. Inte vara lärare för små barn, jag skulle få spel. Att sitta i butikskassa för stressigt. Inte köra bil, jag kan ta mig till jobbet, men tom. Mina barn tycker att jag inte kör bra. Jag blir deppad av att jobba i äldrevården för att det inte finns stimulans för de gamla och jag skulle nog blanda ihop mediciner.  Jag skulle säkert klämma fingrarna av mig i ett industrijobb, jag är darrig, klumpig och osäker.
Det jag gör nu, med min tredubbla högskoleutbildning gör jag bra framför datorn och som föreläsare, dock bara på halvtid.
Finns det något jag kanske kunde orka på heltid? Möjligen måla tavlor, men det ger ju ingen inkomst.

Finns det något som kan göra en något paranoid är det väl Försäkringskassan!


Senast ändrad av Berguv den tor mar 16 2017, 12:33, ändrad totalt 1 gång
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Berguv tor mar 16 2017, 12:29

Jag börjar med att kommentera mitt eget inlägg. Jag läste nyss (lyssnade på) Jonas Karlssons novellsamling Spelreglerna. Mitt i den finns en berättelse om en lycklig man, där hans lycka skulle utmätas av en statlig myndighet. Jag tänker bara på Försäkringskassans byråkrati.
Lyssna på/läs den!
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av chai tor mar 16 2017, 22:43

Har inga svar. Skummade bara en rapport från Arbetsmarknadsdepartementet, Arbete och arbetsmarknad i sjukförsäkringen, IFAU Rapport 2016:6

Usch så deprimerande. Inte bara FK:s snåla och ytterst luddiga bedömningar, men att det i ett stort antal av de granskade domarna (när personer överklagat) bedömts att personen skulle kunna ta ett arbete som är "fysiskt lätt och stressfritt" - jo tjosan, det dräller väl av sådana jobb på den reguljära arbetsmarknaden, och man definierar aldrig vilket jobb det där skulle vara.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Ma-ar fre mar 17 2017, 09:39

Jag sitter ungefär i samma sitts tror jag. Jobbar deltid i mitt eget yrke, men som det ser ut klarar jag inte mer än 40 %. Har provat med 50% från januari, men har varit nedstämd och inte rolig att ha att göra med. Förra veckan blev min man så pass arg på situationen att något verkligen måste hända och som tur är gick min chef med på att jag skulle minska ytterligare med 5 timmar. Jag är 50% sjukskriven, och min läkare och jag har försökta att ansöka om sjukersättning för 50%, men jag fick inte beviljat på grund av att de ansåg att mitt yrke var för stressigt och att jag inte hade gått arbetsrehab i ett yrkesområde som var rejält annorlunda från mitt nuvarande yrke. Jag skulle lämna in synpunkter, men vilka synpunkter kan man lämna in mot ett sådant regelverk? Har bara angett att jag vistt har suttit på olika möten för att hitta ett sätt inom annat yrkesområde, men att alla förslag jag fick verkligen var verklighetsfrämmande och även mot lagen. Har då tagit ledigt för att plugga, men hade inte tillräckligt med koncentrationsförmåga att klara studier, har försökt med universitet och folkhögskola. Men det gäller tydligen inte. Jag fick bara erkänd att jag hade en allvarlig sjukdomsbild som störde mig i arbets och vardagen.

Jag vet inte heller hur jag gör när jag måste börja pröva olika jobb via arbetsförmedlingen, t ex på samhall. Förmodligen blir det att jag kommer att ta tjänstledigt över de 60% någon gång och att jag lever på makens pengar. Känns inte så feministiskt, man vill ju tjäna sin egen del. Kommer till att man då inte har rätt till dagis.........
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Berguv lör mar 18 2017, 17:22

Låt säga att någon är typ professor inom ett specialområde efter 15 års utbildning och kan jobba deltid trots sin bipolära sjukdom. Ska man då sätta den personen på Samhall i några månader för att det ska bevisas att denne inte kan jobba heltid i något yrke? Hur är det med samhällsnyttan?
Vissa yrken är lättare för vissa personer oavsett om de anses svårare av andra.
Funderar på att skriva en debattartikel. Är nog hypoman, irriterad och upprörd trots att inget krav på liknande ännu drabbat mig. Men jag känner liksom att hotet och risken finns där.

Jag läste en hel del artiklar på nätet om detta i veckan och det verkar ändå som man ändrat kravet från alla jobb till 40 vanligt förekommande yrken. Jag tror inte Samhallsjobb är aktuella längre att ställa det mot eftersom jobben man jämför med ska vara normala inte anpassade. Men säg till om ni vet mer!
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Fallen lör mar 18 2017, 19:00

För oss med bipolär sjukdom är det inte detta med att få känna sig behövd eller att samhället tar tillvara på förmågan.

Utan det hela är baserat på stigman helt enkelt. Läst så många reformer, utredningar och mycket mer på forskningsnivå upptill riksdagsnivå.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur nå ut med detta.

Utan jag har försökt men många är helt enkelt nöjda med att det är som det är.

Alla är inbakade i begreppet psykisk ohälsa, då allt från en lättare stressreaktion till schizofreni. Ibland är schizofreni ut lyft och ibland inte. Ingen som helst rödtråd.

Då utgås det ifrån att psykisk ohälsa, något som drabbar alla någon gång i livet och går över.

Här gäller det som sagt korta sjukskrivningar och snabba insatser så att sjukskrivningarna kan bli så korta som möjligt. För ju längre en person som är sjukskriven i psykisk ohälsa får det svårare att återgå i arbete, för att gruppen har så lätt att bli isolerade, passiviserade, svårt att upprätthålla relationer och oberäkneliga. Det finns fler stigman än dessa fyra men de är de som är mest förekommande och återkommande.

Ja, korta och snabba insatser för att man inte ska bli isolerad, passiviserad och då få svårare att återgå i arbete. Insatser ska då baseras på som anpassning, få hjälp med upprätthålla relationer, få hjälp att bli mindre oberäknelig med stöd att sjukanmäla, komma i tid, etc...

För det är inte sjukdomen, som bipolär i sig som ska få stöd utan de är personen som ska få stöd i att kartlägga de beteenden som bryter mot de normala. Det är det som tex AF gör.

Tillgängligheten i samhället ligger inte på att samhället ska bli mer tillgängligt utan det ligger mer på nivån, om vi får effektiv och bra vård så kommer vi att bli friska.

Det som är, måste en slåss om och om igen för att bli lyssnad på, få det som är ens vardag tagen på allvar, etc... Till slut orkar man inte längre utan man isolerar sig för att skydda sig själv. Passiviserar sig för att en inte orkar stå stolt kvar... Tror att ni fattar.

På så sätt är skyddad arbetsplats en helt okej åtgärd och insats för professorn, för att utbildning i sig är inte det viktiga utan mer bryta professorns passivitet, isolering, får bra stöd att bygga bra relationer osv... Utbildning är inget viktigt alls helt plötsligt för att det är viktigare att få tider att passa, få stöd och hjälp att passa dem.

Utan jag vet att många med mig många gånger känner sig som "behandla inte mig som efterbliven" (ursäkta ordvalet). För det som fokus ligger på är inte det som är det egentliga problemet utan här måste väldigt mycket till först. Första steget är bipolär sjukdom är inte någon psykisk ohälsa som kan drabba alla någon gång i livet och går över. För det är lika stigmatiserat och nedvärderande som att säga "Jag lite manisk idag"...

Kan fortsätta att skriva och berätta om detta men men, jag blir lika tvärförbannad varje gång men något som snart får mig att kanske explodera istället för implodera är - Det är inte vi som äger den sista tolkningsföreträdet utan det är en som ser sig själv som "frisk" och kanske som de kanske säger har lite egen erfarenhet för de var sjukskriven ett par veckor för något år sedan...

Mycket kvar att göra som sagt... Ställa oss på barrikaderna då säga att det inte vi som är "fel på" utan det är samhället som måste bli tillgängligt.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Ma-ar sön mar 19 2017, 20:35

Men helt praktiskt, vad skulle ni ha gjort när ni fick avslag såsom jag fick? Och i fortsättningen? Kanske skrivit mer mot hur de lägger upp deras bedömningar?
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Ma-ar sön mar 19 2017, 20:40

Jag har faktiskt också funderat kring samhällsnytta, eftersom jag enligt min förmodan betalar ganska bra skatt över min deltid till samhället, när man skulle jämföra med ett skydat arbete, skulle det bli ganska tokigt.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Fallen mån mar 20 2017, 11:40

Ma-ar skrev:Men helt praktiskt, vad skulle ni ha gjort när ni fick avslag såsom jag fick? Och i fortsättningen? Kanske skrivit mer mot hur de lägger upp deras bedömningar?

Jag skulle ha överklagat.

Till en början begärt ut min missiv hos FK. Det är missiven som en får med allt, precis allt. Inget annat är det som ska begäras ut även om FK försöker stå på sig att det är journalen.

Utifrån det skrivit en överklagan och även tjongat med ett intyg från läkaren som då mer intygar ytterligare hur ens vardag ser ut och fungerar. Tar idag visserligen 25 veckor, men hade gjort det ändå, för att framtida reformer och beslut kommer att baseras på statistik, annan data och så stigman och vi som grupp orkar inte alltid utan låter väldigt mycket rinna ut i sanden, pga att vi inte orkar utan värdesätter istället att överleva ich på så sätt blir det som byggs vidare på skevt.  

FK's bedömningar är inte logiska alls. Istället för att se det som är, att det är en situation som fungerar så ser de inte det så. Utan de har en mall/checklista som de bokar av utifrån. Ja, innan ska en helst byta arbete mot något annat som en kan arbeta heltid på. Även om de i slutändan oftast blir att personen kommer ännu längre från arbetsmarknaden och arbeta.

När andra har begärt ut missivet och de handlingar jag har fått ta del av, så är det väldigt mycket stigma och fördomar som är bas för besluten. När jag var under rehab, så strandande stort sätt allt på stigma och fördomar. Allvarligheten i min sjukdomsbild försvann och jag blev bedömd utifrån min utsida och då hamnade på en nivå att jag hade fått vara sjukskriven lite för länge för en mild till medeldjup depression.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Berguv tis mar 21 2017, 07:16

Hm, ja, det är ett allvarligt samhällsproblem. Jag läste igår om medicinsk utredning av arbetsförmåga och olika nivåbedömningar som utgår från olika kategorier av vad man kan klara fysiskt ochbpsykiskt. Väldigt lite handlade om det psykiska, en del om stress, minnesbrist och social fobi.
Men ingenting där det passar in hur oberäkneliga humörsvängningar gör att man kan jobba ena dagen, men inte nästa.
Ingenting om bristande energi och initiativförmåga.
Ingenting om att man kan behöva förebyggande dektidssjukskrivning för att inte krascha igen och igen.

Jag fick typiskt nog veta ugår att FK begärt ett läkarbesök med för mig ny läkare på min mottagning för ny bedömning. Min vanliga läkare finns i Rumänien och hittills har jag bara träffat denne via Skype (kan svenska och har jobbat på mottagningen innan, så de brukar bara kopiera tidigare läkarintyg).
Undrar var dom lyckars sjranla fram denne nye läkare nu, när dom var tvungna? Från sjukhuset antar jag.

Läskigt om det nu är såna frågor jag ska svara på.

Typ kan man bara klä på sig och handla mat är man frisk och kan jobba.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Berguv tis mar 21 2017, 09:14

Jag läste just att Socialstyrelsen ändrat sina rekommendationer i försäkringsmedicinskt beslutsstöd.

För bipolär sjukdom står att variationer förekommer och att det bör bedömas individuellt.

Huvudsakligen 3 klasser:
1. Lindrig, medelsvår bipolär sjukdom under och efter akuta skov - upp till 6 mån sjukskrivning.

2. Lindrig-svår bipolär sjukdom med kognitiv funktionsnedsättning och depressiva restsymptom hel- eller deltids sjukskrivning i upp till två år.

3. Svår bipolär sjukdom med permanent försämring efter skov eller progredierande förlopp och svår samsjuklighet kan ge permanent nedsatt arbetsförmåga.

Jag undrar vilken skillnad de är på dessa rekommendationer från januari jfr de som var innan?

Jag undrar vad bipolär typ 2 med ultra rapid cycling hamnar. Det är ju kanske inte så stora skov, men hela tiden i både korta och långa cykler?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Ma-ar tis mar 21 2017, 20:31

Tack så mycket för svar, Fallen! Jag visste verkligen inte att något sådant som missil fanns. Jag är inte så stridlustig. Vågar t ex inte begära ytterligare ett intyg från läkare. Tycker hon redan har använd så mycket av hennes dyrbara tid till mig och mina intyg. Och fk tycker ju att mitt arbete i sig är för stressigt. Håller helt med dig att man inte kan förstå varför de inte kan se att en bestämt situation helt enkelt fungerar, kanske på gränsen, men det är något som man vet. Hur det blir någon annanstans det vet man inte...... Kan, precis som du skriver, mycket vväl vara en hel del längre från arbetsmarknaden.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Fallen tis mar 21 2017, 22:27

Berguv skrev:Jag läste just att Socialstyrelsen ändrat sina rekommendationer i försäkringsmedicinskt beslutsstöd.

För bipolär sjukdom står att variationer förekommer och att det bör bedömas individuellt.

Huvudsakligen 3 klasser:
1. Lindrig, medelsvår bipolär sjukdom under och efter akuta skov - upp till 6 mån sjukskrivning.

2. Lindrig-svår bipolär sjukdom med kognitiv funktionsnedsättning och depressiva restsymptom hel- eller deltids sjukskrivning i upp till två år.

3. Svår bipolär sjukdom med permanent försämring efter skov eller progredierande förlopp och svår samsjuklighet kan ge permanent nedsatt arbetsförmåga.

Jag undrar vilken skillnad de är på dessa rekommendationer från januari jfr de som var innan?

Jag undrar vad bipolär typ 2 med ultra rapid cycling hamnar. Det är ju kanske inte så stora skov, men hela tiden i både korta och långa cykler?

Nu om jag minns rätt
Ingen arbetsförmåga upptill sex månader efter ett skov, då efter att det är bra, och arbetsförmågan kan kanske inte ens återkomma, utan mer livslång funktionsnedsättning.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Fallen ons mar 22 2017, 10:18

Fallen skrev:
Berguv skrev:Jag läste just att Socialstyrelsen ändrat sina rekommendationer i försäkringsmedicinskt beslutsstöd.

För bipolär sjukdom står att variationer förekommer och att det bör bedömas individuellt.

Huvudsakligen 3 klasser:
1. Lindrig, medelsvår bipolär sjukdom under och efter akuta skov - upp till 6 mån sjukskrivning.

2. Lindrig-svår bipolär sjukdom med kognitiv funktionsnedsättning och depressiva restsymptom hel- eller deltids sjukskrivning i upp till två år.

3. Svår bipolär sjukdom med permanent försämring efter skov eller progredierande förlopp och svår samsjuklighet kan ge permanent nedsatt arbetsförmåga.

Jag undrar vilken skillnad de är på dessa rekommendationer från januari jfr de som var innan?

Jag undrar vad bipolär typ 2 med ultra rapid cycling hamnar. Det är ju kanske inte så stora skov, men hela tiden i både korta och långa cykler?

Nu om jag minns rätt
Ingen arbetsförmåga upptill sex månader efter ett skov, då efter att det är bra, och arbetsförmågan kan kanske inte ens återkomma, utan mer livslång funktionsnedsättning.

Nu sovit gott,
Sex månaders heltids sjukskrivning och upptill ett par år efter ett skov. Det kan vara så att personen får så stora kognitiva funktionsnedsättningar så att personen inte kan återgå överhuvudtaget till arbetsmarknaden.

Det som stod var lite mer generös.

Något som mina läkare sa till AF och FK - var att de som är snabbsvängande har svårare hålla en fungerande vardag så att arbete är möjligt för de lever med ett enormt stresspåslag som inte går att behandla eller anpassa bort och på det svårare att få en medicinering som stabiliserar upp helt.

Fast jag såg över hela tiden att myndigheterna fick kommunicera, så fint som det heter med mina läkare än mig när det kom till detta. Nu har ju reglerna ändras så det har blivit tuffare än så.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Berguv fre mar 24 2017, 14:45

Fallen, var det du skrev menat för rapid cycling, eller vad menar du med " det som stod var mer generöst"? Det jag skrev?

Socialstyrelsen ändrade föreskrifterna i januari 2017, så det kan hända att det faktiskt blivit mer generöst.

När det gäller yrken, så hittade jag någon sorts lista på SCB över de vanligaste yrkena i Sverige. Dessa var i många fall utan akademisk utbildning. Det som kommer närmast mitt eget är väl då utredare eller sekreterare. Men det är ont om sådana jobb, vad jag har hört. Jag har dock ingen aning om Försäkringskassan använder denna eller en egen jag dock inte kan hitta.

Jag har fått kallelsen till läkarbesök, men det vat ingen mer info om vilket sorts besök det handlar om. Inga papper att fylla i i förväg. Min sjuksköterska skulle vara med. Så det var nog inte så allvarligt. Men hela situationen med FK skrämmer upp mig. Jag tänker alltid det värsta.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Fallen lör mar 25 2017, 09:30

Här var jag nog trött eller halvt som halvt borta av smärtstillande, så det kan bli i bland.

De äldre reglerna var något mer generösa än de som är nu  och dessa är mer riktade mot de som inte är snabbsvängande. Här om det är så fallet, måste det dunkas in en hel del läkarintyg och att detta står i läkarintyget väldigt tydligt.

Med andra läkarintyg handlar om att få upp och med kunskap och fakta att denna del inte fungerar på samma sätt, som om oftast är den som är förklarad.

Då viktigaste att det framkommer mycket tydligt till övertydligt att snabbsvängande mer svår medicinerad till att det kan vara helt omöjligt att stabilisera upp den mha mediciner.

Så på detta måste det stå övertydligt
- stresskänslig, då som många av oss är extremt stresskänsliga.
- hur vi fungerar att det varierar starkt, med uppåt och neråt. Utan här är det viktigt att få med hur mår vi när vi är neråt och vad kan ske om vi är uppåt. Då även självskadande, självmordsnära och även om det stannar vid tankar. Upp på bordet/läkarintyget.

Jätte viktigt att inte sålla bort gränspsykotiska symtom. De väger nästan lika tungt som psykotiska symtom. (Vad är hönan och vad är ägget?)

Mina läkarintyg - så blir jag mer mörkrädd över vad som  står i dem, men samtidigt är det ju jag som står där.

Så stå på er. Jag har fått göra allt och gått igenom hela krav systemet för att sjukersättning. När allt var klappat och klart, så hade jag endast ECT kvar som akutbehandling, men med stroke och andra sjukdomar - så inte ens den. Alltså jag står inte med mycket alls längre, förutom några alternativ som inte är medicinskt etiska eller korrekta.

Det som är att vi blir lidande av att det har tryckt samman allt från en lättare stressreaktion eller något nedstämd till bipolär. Så mycket av det som är vår vardag får lixom inte plats där och faktiskt ibland inte ens nämnd.

Så jag hoppas att ni slipper det som jag fick möta, då saker som funkar bra om det inte var så att man inte var bipolär.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Fallen lör mar 25 2017, 09:33

Eller detta, att läkarintygen ska luta mot att deltid kanske inte är hållbart i längden och med den extrema stresskänsligheten så ska inga krav ställas med att denna grad/nivå av arbetsförmåga kommer förloras.

När det kommer till arbetsförmåga. Då ett förslag kring hur det hela ska tilta emot och detta stämmer bra överens med det som står på socialstyrelsens hemsida.

Alltså det ska inte få plats för tolkning i läkarintygen.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Berguv lör mar 25 2017, 22:40

Jag håller med. Jag har nu läst det mesta som kanske går att hitta på nätet om arbetsförmågebedömningar. Till och med läkarens intervjuguide hittade jag, men det är mycket som inte frågas om, bara på nivån om man kan klä på sig själv eller inte, då kan man arbeta. Ingenting där det passar in att man blir så stressad av jobbet att man sen blir så irriterad att barnen far illa. Om de använder MINI frågeformuläret också så frågar den först bara om man varit deprimerad de senaste 2! veckorna eller om man varit höggradigt manisk någon gång. Då hamnar man inte i rätt om man ex är snabbpendlande varje månad, men inte senaste veckorna och hypoman istället för manisk. Sjukt!!!
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Fallen sön mar 26 2017, 10:43

Fokus har tappats bort - det ska ligga på hur livet är och ser ut efter man har arbetat. Hinner man med allt, som barn, läxläsning, tvätta kläder, laga middag, etc... Hinner under helgen ta igen sig? Något som inte alls finns där längre utan mer hur många timmar klarar du att arbeta.

Däremot är detta fokus på sitt sätt livsfarligt för oss med bipolär, för att detta skapar stress som faktiskt kan trigga rejäla skov och den arbetsförmåga som vi har kan förloras för alltid.

Jag kommer ihåg min arbetsrehab, när väl var söndagskväll då hade jag landat efter förra arbetsveckan och på måndag skulle jag då haft möjlighet men nej, för de aktören och af. Deras motivering att det är så lätt att tappa detta att gå upp  på morgonen och komma iväg. Jätte viktigt att gå upp och komma i väg - det är typ det som gör en frisk enligt dem.

Jag är extrem stress känslig. Kan säga att det inte blev bättre när aktören började ringa mig på morgon för att checka av att jag hade gått upp i tid så jag kom i tid. Här havererade morgonen pga stressen. När aktören ringde under helgerna, för fråga och stötta mig att slappna av, meditera och på andra sätt fixa så att jag skulle vara mer utbildad på måndagar. Samma var det de dagar jag var helt sjukskriven aktören ringde. Jag stängde av ljud och allt på mobilen. Ibland gömde jag den, lät den laddas ur helt och jag har inte efter detta ta stressen som kan bli av alla dessa signaler och annat från mobilen. Får så lätt stressbryt från den.

Det som var att jag aldrig kom försent till något. När kollektiv trafiken inte fungerade sa de på min praktisk plats - ingen idé att ta den stressen som blir för att jag skulle bara vara där i två timmar, för när jag kom fram var det dags att vända hemåt.

När de var stängda så fick jag mer en order att jag skulle åka till min praktik plats för att ringa säga att jag var där och så skulle jag få åka hem, så min praktikplats slutade med att berätta om dessa klämdagar.

Min arbetspraktik och arbetsförmågeutredning blev bara mer och mer kaos. Jag mådde mer och mer sämre. Det som jag sa var det ingen som lyssnade till. Så det blev intyg efter intyg. Den enda som tog intygen på allvar var FK, just för försäkringsmedicinska rådgivaren krävde  få ta del av dem.

Det var inte FK, AF eller aktören som beslöt detta med sjukersättningen utan försäkringsmedicinska rådgivaren som sa ifrån ordentligt. Satte alla på plats. Något som är mycket ovanligt. Här har hade jag turen att ha en utbildad psykiatriker.

Glömmer aldrig ett av möten där min psykiatriker sjukskrev mig på heltid skrev precis som det var för mig. FK sa tack och bra med att du har intygen med dig så att vi verkligen hur allt är. Min aktör tittade på det hela, sa att det var synd för att jag hade kommit så långt. AF, tog mig handen och sa "Lilla vännen min hur har du tänkt att lösa detta så att det du är uppe på heltid om tre månader". Jag blev mållös... Ett av intygen var ett vårdintyg pga att jag var då så illa därhän.

Min resa höll på att kosta mig mitt liv. Många har inte riktigt fattat det. Inte heller hur jag mår i perioder och hur mitt liv egentligen ser ut. Det är inte så enkelt med bipolär sjukdom.

Jag har en del kunskap om regelverket och annat, men det är pga att jag vill få bort allt detta, se bipolär som just bipolär och inte en del av psykisk ohälsa och att ingen ska få vara med om rehab som jag har, för att vi har större värde än detta.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Fallen sön mar 26 2017, 10:48

Fokus har jag. Nu är det trädgården som gäller.

Däremot hur jag ska jag kunna berätta det som är, utan att det används emot mig. Risken finns och det är det som är så svårt. Kanske det svåraste av allt. Hur göra.

Det som är att många väljer att lyssna på två män, som säger att det inte riktigt stämmer däruppe pga att personen är psyksjuk när jag berättar det som egentligen är...

Om allt hade varit som de säger - så hade jag inte kunna säga ifrån, för att jag hade typ varit inlåst för mitt bästa....
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Ma-ar ons mar 29 2017, 15:31

Beträffande de "vanliga yrken" tror jag inte att det är så hugget i sten utan att man letar efter något som passar till ens erfarenheter och möjligheterna. I den bästa av världar i alla fall. Jag vet att man på min manns företag inom naturvetenskap, fysik och it två gånger har anstäld en person som var långtidssjukskriven och som till största delen betalades av arbetsförmedlingen. I en av de två fallen, enligt beskrivning av af låter det om personen har haft en mani eller annan psykos, har det gått utomordentligt! Han är nu heltidsanstäld inom företaget och en av nyckelpersonerna! Den andra personen hade en helt annan typ av diagnos och han blev tyvärr sjukare efter ett anntal år jobb på knappt 25%. Detta för att visa att jobben kan vara anpassade och att det kan lyckas rätt så bra.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Berguv tor mar 30 2017, 20:07

Min handläggare på FK sa en gång att sjukersättning på deltid inte kan komma på fråga eftersom mitt jobb är så avancerat. Men min kontaktperson på psyk säger att de ju har läkare som har sjukersättning på deltid.
Mitt jobb som jag kan och har rutin på är inte svårt för mig, men ett "enklare jobb" som jag inte kan är säkert svårare för mig.
Jag känner mig FK-allergisk bara jag tänker på allt detta.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av lycka fre apr 07 2017, 11:23

Jag tror att man kan få sjukersättning oavsett arbete. Det gäller bara att läkaren kan göra bedömning och formulera sig så att det framgår att oavsett anpassning, yrke eller ändrade förhållanden i arbetet - så är funktionen bestående.
Och så utgår FK från att alla insatser är uttömda, dvs medicinskt och arbetsinriktat. Jag menar, har man gjort olika insatser i det egna arbetet för att anpassa, tagit bort arbetsuppgifter, underlättat på olika sätt och det ändå inte har ökat ens arbetsförmåga..då ska läkaren formulera detta så att fk kan få ett så brett underlag det går för att göra bedömningen.

lycka
Nyinitierad
Nyinitierad

Posts : 1
Join date : 17-04-07

Till överst på sidan Gå ner

Försäkringskassans "vanliga yrken" Empty Sv: Försäkringskassans "vanliga yrken"

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet