Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Påbörja medicinering innan utredning av bipolär sjukdom?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Påbörja medicinering innan utredning av bipolär sjukdom?

Inlägg av 1734 i lör jun 10 2017, 12:22

Hej!
Jag har haft besvär i över 18 år utan att komma någonstans.
Läkare, psykiater, psykologer mfl har alltid sagt att det rör sig om panikångest och OCD. Har gått in i väggen två gånger också.
Har provat mängder av terapiformer och många antidepressiva utan någon betydande eller bestående effekt.
I april/maj i år fick jag efter att ha varit djuuuupt nere med massa självmordstankar, plötsligt vad jag tror är en hypomani, och efter lite research började jag för första gången i mitt liv känna igen mig i någon diagnos. Jag har haft hypomanier tidigare insåg jag, men liksom trott att "jag äntligen fått må lite bra ett tag". Senaste veckorna har det varit katastrof igen och jag fick åka till akuten förra veckan. Läkaren där kändes bra och rekommenderade en utredning.
Jag tillhör en öppenvårdsmottagning men får bara träffa olika läkare där hela tiden som är väldigt negativa och skeptiska i bemötandet.
Igår hade jag en läkartid där och fick verkligen stå på mig för att få bli uppsatt i kö för en utredning. Läkaren är så jäkla negativ och skeptisk och trycker ner mig i skorna, "du är inte manodepressiv för då har man manier, blir inlagd och får psykoser", men tycker ändå jag ska prova Lamotrigin direkt (det finns ju betydligt fler variationer i sjukdomen än den som hon beskriver). Hur som helst, jag behöver ju något läkemedel för så här kan jag inte må. Men jag undrar om det kan bli ett problem om jag får en utredning senare och redan går på ett stämningsstabiliserande läkemedel? Om det liksom kan bli svårare att utreda om läkemedlet visar sig fungera och jag har färre symptom? Eller är det kanske i så fall en starkare fingervisare om att jag faktiskt har bipolär sjukdom (eller något besläktat)?
Tacksam för svar! Gärna av någon som blivit utredd eller sitter på lite kunskap Smile

1734
Nyinitierad
Nyinitierad

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Påbörja medicinering innan utredning av bipolär sjukdom?

Inlägg av chai i lör jun 10 2017, 17:20

Tyvärr kan jag inte komma med ett vettigt svar känner jag... visserligen känner jag igen det där med att snurra runt i vården länge innan jag fick bipolärdiagnosen, men då hade jag redan tagit en lång rad mediciner, inte bara antidepressiva. Det var mest en slump som gjorde att jag råkade hamna hos en läkare som bestämde sig för att "adoptera" mig så att jag kunde träffa honom många gånger, och av sina observationer slöt sig till att det sannolikt var bipolär sjukdom. Det var alltså inte egentligen frågan om att jag skickades på en separat utredning, utan han utgick från det han såg under en längre tidsperiod, det jag sa och journalen.

Fler läkare har senare hållit med om diagnosen, men jag stötte också (tillfälligtvis, tack och lov) på en som tvärsäkert hävdade att man kan inte vara bipolär om man inte varit tvångsintagen för mani (sedan var den läkaren allmänt skum på ett flertal sätt... Rolling Eyes )

Om du ska ta lamotriginet eller ej beror kanske lite på hur lång den beräknade väntetiden är till utredningen? Medicinen tar ändå ett antal veckor att trappa upp.

Sedan ska väl diagnosen helst inte ställas efter hur du mått de senaste dagarna, utan över tid, gärna livstiden om man fixar att rekonstruera det, eller åtminstone flera år. Bipolär sjukdom bryter oftast ut när man är hyfsat ung, som jag har förstått det är det inte så vanligt att få det som medelålders eller så, därför har man antagligen hunnit uppleva skov tidigare (fast man kanske inte varit medveten om vad det har varit). En stämningsdagbok är också i princip alltid en bra plan även om man bara börjar i nutid:
[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]

Tyvärr kan jag inte ge ett tvärsäkert råd angående din medicinfråga, jag hoppas någon annan på forumet har en idé!

chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av 1734 i lör jun 10 2017, 17:33

Tack för ditt svar chai!
Tycker absolut att det är ett vettigt svar. Intressant att få höra hur någon annan har hanterats i vår sjuka sjukvård.
Har ingen aning om väntetiden för utredning ännu (eller om det ens blir någon, fick rätt vaga indikationer), men ska försöka få klarhet i det under nästa vecka.
Nej precis, diagnos ska väl göras i ett längre tidsperspektiv. Tänkte mer om ifall ett redan insatt läkemedel kunde påverka utredningen på något sätt.
Jag har nyss börjat skriva ner precis alla dippar, toppar, blandtillstånd m.m. jag kan minnas. Tänker att jag ska överlämna det när jag träffar rätt läkare.
Bra med tips om stämningsdagbok, har tänkt börja med det också.

1734
Nyinitierad
Nyinitierad

Inlägg av chai i lör jun 10 2017, 17:49

Åh, jag glömde - välkommen till forumet! flower

Det låter som att du ändå har börjat förbereda dig på ett bra sätt. Tyvärr kan man ju bara ordna saker själv till en viss grad, sedan är man utlämnad till vården. Men man kan göra det man kan.

En faktor som i min mening krånglar till det är att även i dessa dagar då allt ska vara standardiserat verkar en hel del hänga på hur individuella läkare vill tolka saker. Den läkare som en gång i tiden satte min diagnos verkade ta intryck av att flera antidepressiva mediciner inte hjälpt mig, medan vissa psykosmediciner hade gjort det åtminstone till viss del (de används ju också vid bipolär sjukdom). Sedan fick jag testa lamotrigin, och därefter även litium, för att se om tillståndet skulle förbättras. Det var liksom inte bara att jag fick en diagnos på ett papper utan det var en process. På det sättet tänker jag att det inte borde vara ett problem om man ser att en stabiliserande medicin verkar hjälpa. Men 1) det beror på hur läkaren tänker 2) sorgligt nog fungerar ju inte alla mediciner på personer med samma diagnos, så det kan ju vara så att medicinen inte hjälper *fast* man har diagnosen.
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Berguv i lör jun 10 2017, 18:33

Hej! När jag utreddes sa de på öppenpsyk att medicin prövande är en del av diagnosställandet. Men för att säkrare veta om det blir någon skillnad med lamotrigin är det ju bra om du nu genast sätter igång och för stämningsdagbok. Du kan hitta en mall att skriva ut på [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] eller pröva en mobilapp som ex mooddiary.
Då skriver du in varje dag hur du mår och kan se en trend över tid.
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Ma-ar i lör jun 10 2017, 21:13

Välkommen!

Jag tycker egentligen att det är upp till läkaren att förklara hur hen tänkte med att sätta in Lamotrigin just nu. Det är ju, precis som andra redan säger, väldigt individuellt hur den enskilda läkaren tycker och tänker beträffande båda diagnos, utredning och medicinering.

Önskar dig lycka till med utredningen och hoppas, om du börjar, att du har nytta av medicineringen. Själv har jag blivit utredd i sluten vården, efter vad jag vet framförallt några korta samtal. Fick diagnosen schizoaffektiv, som senare ändrades av samma läkaren till bipolär.
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av 1734 i lör jun 10 2017, 22:08

Tack chai!
Ja precis, känns bra att ändå göra de saker man själv kan göra liksom.
Ok, så du fick ingen renodlad utredning utan det var mer "trial and error". Tack för att du delar med dig! Känner igen mig lite i det och särskilt att läkarna tolkar saker olika.
Fick av samma läkare Abilify utskrivet i vintras, men hon kunde inte erbjuda någon uppföljning under insättningen och jag gick samtidigt in i väggen så det kändes inte särskilt tryggt att testa då. Hon försvann sedan och blev sjukskriven själv.
Nästa läkare tyckte efter en kort intervju att jag skulle testa Paroxetin mot panikångest och OCD, men det känns inte som kärnan i mitt problem, så jag provade aldrig. Sedan fick jag inte träffa henne mer då även hon blivit sjuk.
Blev istället ytterligare en ny läkare som var väldigt svår att kommunicera med och som var helt ointresserad av att jag upplevt hypomanier och ville endast skriva ut Lamotrigin, även det utan någon uppföljning och ingen diskussion eller plan. Så jag sket i honom också.
Men nu har jag alltså fått tillbaka den första läkaren (tyvärr), och även hon nästan tvingade på mig Lamotrigin. Hmm, tja, ska klura lite på hur jag gör. Tack igen för dina svar!

Hej Berguv!
Aha ok! Ja det låter ju verkligen som en bra idé att börja med stämningsdagbok snarast då.
Tack för att du delar med dig och för tipset!!!

Och hej Ma-ar!
Tack!
Det håller jag absolut med om. Hon är bara så väldigt negativ och skeptisk och nästan omöjlig att diskutera med. Jag har mått jättedåligt efter de gånger jag träffat henne.
Men ska försöka ta reda på om jag blivit uppsatt i kö och vem det är som i så fall ska utreda. Hoppas ju på någon annan än henne, men vi får se. Kanske kan byta läkare...
Tack så mycket för lyckönskningen och att du delar med dig!
Förstår att det är ganska komplicerat och inte så självklart i många lägen att ställa diagnos. Bra att ha med sig. Hur känns det för dig med de olika diagnoserna du fått?

1734
Nyinitierad
Nyinitierad

Inlägg av chai i lör jun 10 2017, 23:27

Du har verkligen min medkänsla, vet hur det kan vara att snurra runt bland en massa vårdpersonal utan kontinuitet. De två perioder då jag har haft en fast läkarkontakt (som dessutom varit vettig) har varit så mycket lättare för mig, saker har kunnat dras på 5 minuter per telefon innan det blivit en stor grej. Men så ska det plötsligt omorganiseras...

Eftersom du nämnde det tänkte jag på det här med samsjuklighet. Mitt personliga intryck är att det ibland kan bli lite svartvitt det här med diagnoser, att man ska in i en enda låda när det tycks mig som att ganska många kan ha flera problem i varierande grad. Jag känner själv att bipolärdiagnosen stämmer, betydligt bättre än en del andra etiketter jag tidigare fått, men samtidigt vet jag att jag också varit påverkad av några tidigare traumatiska erfarenheter. Det ena utesluter liksom inte det andra. Men bilden kan bli otydlig för vården så fort man inte är ett typexempel (ett av mina gamla trauman är dessutom något vården ofta har dålig koll på). Vad jag tänker är att man som patient behöver hitta någon sorts balans mellan att lyssna på dem som ska vara sakkunniga och säga ifrån när man känner att det som sägs faktiskt inte låter riktigt! Önskar jag hade gjort det mycket tidigare. Nu verkar du redan ha insett att du inte kan nöja dig med att ha det som du har det, jag hoppas att du hittar någon läkare som lyssnar.
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av 1734 i sön jun 11 2017, 17:23

Tack för det chai.
Ja, allt blir så mycket lättare av en fast läkarkontakt.
Så jäkla trist att det är så svårt att få till.

Intressant! Nä precis, det ena utesluter inte det andra. Är också ofta svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget tycker jag. Har jag det här besväret pga trauma/reaktion eller är det biologiskt? Och även frustrerande om man har besvär som normalt inte tillskrivs diagnos A, B eller C etc.
Och precis som du säger, blir säkert otydligt för vården i de lägena också.
Ja, den där balansen är bra att hitta. Men beror så himla mycket på vilket bemötande man får. Jag tycker det blir så svårt att öppna upp mig och redogöra för mina problem om läkaren är negativ, en översittare eller inte kan lyssna. Men då är det ju bra att vara så påläst man kan och försöka stå på sig med det man tror sig behöva. Iofs inte alltid så lätt när man är svag och läkaren sitter i maktposition.

1734
Nyinitierad
Nyinitierad

Inlägg av chai i sön jun 11 2017, 17:48

Som jag har förstått det så börjar man mer och mer gå ifrån den enkla synen att problem antingen är biologiska eller beror på miljöfaktorer - visst, så kan det vara, men alla som har en ärftlighet för en sjukdom blir inte sjuka, och det kan också vara så att yttre händelser utlöser en sårbarhet man har vilande. Säkert finns det väldigt mycket kvar att upptäcka.

Kan bara hålla med dig om att det är svårt att öppna sig om en läkare är negativ eller snorkig. En del läkare kan tycka det är intressant om man har egna åsikter och förslag, andra blir bara skitsura. Det är ju precis det där med att maktbalansen är så otroligt skev. Ofta har man inte så många andra valmöjligheter heller, om man inte har massor av pengar och kan söka privat. Det är inte som att välja och vraka mellan olika skor... Min nuvarande sjuksköterska (som jag tycker är en guldklimp) har sagt rent ut flera gånger att det är fantastiskt att jag fortfarande lever efter vissa erfarenheter av vården - rätt läskigt när en vårdanställd säger så. Samtidigt *har* jag också träffat på bra och hjälpsamma personer så man får kämpa på.
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av 1734 i sön jun 11 2017, 18:38

Ja det där är intressant. Har också hört/läst om att man mer börjar se det som sårbarhet för sjukdom där yttre faktorer kan få det att framträda.
Jag menade mer om det handlar om t ex ett trauma som man kan arbeta med och i vissa fall komma över, eller om det rör sig om t ex en bipolär svängning som det är svårt att "arbeta med". Det är precis detta jag har kämpat med väldigt länge. Jag har försökt och försökt och försökt att bearbeta trauman och uthärda vad jag fått tillsagt mig vara panikångest, men kommer inte någon vart. Och att det kanske istället handlar om något annat, t ex bipolär sjukdom där antidepressiva och vissa terapiformer har mindre eller ingen effekt.
Hur som helst, intressant är det.

Ja jisses. Absolut läskigt när en vårdanställd säger så. Man får vara glad när man stöter på guldklimparna, de finns absolut!

1734
Nyinitierad
Nyinitierad

Inlägg av chai i sön jun 11 2017, 19:32

Har man gjort ordentliga försök att hantera saker med terapi, vilket det låter som att du har, så finns det verkligen all anledning att bredda perspektivet. Jag kan ju bara tala för mig själv, men det var verkligen märkbart hur mycket mer effektiv terapin blev efter det att jag fick mediciner som åtminstone hjälpligt stabiliserar, som en grund att stå på. Visserligen är jag inte "frisk", men mycket har blivit betydligt bättre. Inte minst så har jag lättare att se vad som troligen hänger ihop med gammalt elände och vad som är mer rent bipolärt, då är det lättare att förstå hur jag ska hantera olika situationer. Så vad än en utredning visar tror jag att det är väldigt vettigt av dig att försöka få en.
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av 1734 i sön jun 11 2017, 20:00

Det där låter bra och är något jag definitivt saknar, att ha en grund att stå på och sedan bena ut vad som är vad.
Har varit så enormt frustrerande att känna och tro att jag ibland liksom kommit någon vart, för att plötsligt och abrupt bara rasa ihop fullständigt och få börja om på noll, gång efter gång.
Ja, jag tror också att vad en utredning än visar så är det värt det. Tack för dina ord!

1734
Nyinitierad
Nyinitierad

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet