Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

+9
Linn
- Pax -
skinkan
zandra85
Onddruid
Berguv
Ma-ar
chai
Butterflychaos
13 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Onddruid fre jan 15 2016, 13:25

Frågan lyder som rubriken - hur stor del av ert liv har ni varit i en depression och ungefär hur allvarlig uppskattar ni att den har varit samt hur handikappande har det varit? Om något har hjälpt så att ni tror att ni nu spenderar mindre tid deprimerade i så fall vad?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Butterflychaos fre jan 15 2016, 13:33

Tror 90% av tiden sedan jag var 13. D.v.s nästan 10 år sjuk, 9 år sammanlagt deprimerad. Och då menar jag medelsvår-svår depression. Det har varit rätt handikappande, har spenderat ungefär 1½ år ... nej, närmare 2 år sjukskriven/sysslolös. Sedan var det ett år där jag studerade heltid men inte klarade av studierna alls. Just nu har jag mindre depressioner, men jag har istället mer blandtillstånd - något jag skulle se som mer handikappande och svårare än depressionerna. Lämnar tipsen till de andra!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av chai lör jan 16 2016, 15:18

Väldigt svårt att svara på när man är så gammal. Wink Mycket, mycket grovt räknat 50 % av tiden från 16 års ålder. Väldigt varierande svårighetsgrad, jag har ändå ofta kunnat "skärpa mig" och jobba och plugga mellan varven, samt ta hand om mina barn, men jag har haft kortare dippar som var betydligt kraftigare då jag varit mer eller mindre utslagen. Detta blev allt värre med tiden. De senaste 15 åren har bitvis varit förjävliga, även om jag fortfarande haft hypomanier också så har svängningarna varit snabbare och marken gungat under mig oftare, depressionerna har varit längre, de eutyma perioderna har varit kortare.

Sedan jag fick kombinationen valproat + litium för två år sedan har det lugnat sig en hel del även om jag inte direkt är "botad". Har inte behövt fler inläggningar, jag som var stammis på sjukhuset innan. Blir deprimerad ibland men inte på den riktigt extrema nivån. Lider fortfarande av restsymptom mellan skoven som gör att jag i princip aldrig känner mig "normal".

Efter det att jag blivit lite mer stabiliserad av medicinerna har jag kunnat dra nytta av terapisamtal runt vissa specifika punkter i mitt liv, vilket har hjälpt mycket. Men jag har inte gått varje vecka alltid utan lite utefter vad som känts användbart. Innan jag hittat bra mediciner gick jag länge i terapi, men det gav knappt något, jag var för flipprig i skallen.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Onddruid lör jan 16 2016, 16:12

Innan jag hittat bra mediciner gick jag länge i terapi, men det gav knappt något, jag var för flipprig i skallen.

Ja jag känner lite likadant med min psykolog, det är ju kul att prata med henne och så men jag kan inte säga att det har löst några problem för mig. Sen är det klart om jag är riktigt deprimerad och inte gör något alls så kan det nog vara nyttigt bara jag tar mig utanför lägenheten och pratar med någon en gång i veckan. Jag blir mycket mer tokig när jag inte pratar med folk.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av chai lör jan 16 2016, 16:30

Onddruid skrev:
Innan jag hittat bra mediciner gick jag länge i terapi, men det gav knappt något, jag var för flipprig i skallen.

Ja jag känner lite likadant med min psykolog, det är ju kul att prata med henne och så men jag kan inte säga att det har löst några problem för mig. Sen är det klart om jag är riktigt deprimerad och inte gör något alls så kan det nog vara nyttigt bara jag tar mig utanför lägenheten och pratar med någon en gång i veckan. Jag blir mycket mer tokig när jag inte pratar med folk.

Är bra att komma ut lite, absolut, även om det bara är till psykologen.

Jag har haft tur nu att få en terapeut som passar mig, som jobbar mycket aktivt och pushar mig, samtidigt som hon är mycket empatisk. Jag har fått flera bevis på att det haft konkret effekt på vissa jobbiga saker, trots att vi kanske bara pratat om dem 1-2 gånger är de inte längre ömma punkter. Min förra terapeut gick jag mest till för att ha någon att gå till, så jag var inte alls övertygad om att det skulle ge något denna gång. Men som sagt, utan medicinerna som håller ihop mig tror jag inte jag skulle fixa det.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Ma-ar lör jan 16 2016, 16:55

Jag vet verkligen inte. När jag bara räknar de svåra depressionerna då är det kanske ett år sammanlagt i mitt liv (är 44). För de svåraste depressionerna har jag ganska snabbt fått ECT, som också hjälpte bra, första gången kanske ett år andra gången flera år, men då började jag med stst efter serier. Medelsvåra eller lättare depressionerna har jag svårt att räkna, men inte mer än 20-30% tror jag.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Berguv mån jan 25 2016, 12:37

Det är jättesvårt att veta. I mellanstadiet 1979-1981 var det väldigt jobbigt, periodvis i högstadiet med, nog en period i gymnasiet också och sen som 22-23 åring, som 26-27 åring som 32-37 åring (då djupare än tidigare och sjukskriven för utmattningsdepression i varierande grad) sen som 43-44 åring (också sjukskriven för utmattning). Men det har nog varit av varierande grad. Före 32år var jag aldrig sjukskriven. Antidepressiv medicin fick jag nog första gången vid 32 år. Jag har aldrig haft så djup depression att jag varit helt passiviserad, aldrig inlagd, men med avsaknad av livslust. Topparna är hypomana, inte mer. Men jag tycker jag haft blandepisoder med.
Senaste 1,5 åren har jag inte haft någon depression längre än 2 veckor dock dippar i humör och energinivå varje vecka. Jagär nog lite hypertym av mig och är nog något i överkant i energinivå när det är utan nedstämdhet och utmattning. Få perioder när det känns normalt.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av zandra85 ons feb 03 2016, 21:47

det är väldigt svårt att uppskatta faktiskt. tror jag blev sjuk som 12-åring, men då fixade jag ändå skolan ganska bra fram tills sista året på gymnasiet. Då blev jag värre. Jag har haft väldigt långa depressioner med mycket självmordstankar. jag har kunnat bete mig normalt så att säga, men kan ju inte påstå att livet varit så särskilt meningsfullt.

de senaste 2 åren sen jag blev diagnosticerad har varit värst med all medicinering och biverkningar. bara en medicin av 5 som hjälpte rent psykiskt och det var underbart i några månader, men sen fick jag allergiska utslag, tappade hår mm så då fick jag sluta med den också. de flesta mediciner gjorde mig avtrubbad så det känns faktiskt som att jag förlorat 2 år av mitt liv. alltihopa känns som en mardröm som jag precis vaknat upp ur. tar den sista tabletten på söndag, sen är jag fri från mediciner. vet inte vad som väntar sen i form av skov. jag har varit mixad under varje uttrappning och det är nog det värsta som jag varit med om. har skrivit avskedsbrev var o varannan dag blandat med att jag shoppat en del. att vara hypomanisk och deprimerad samtidigt är otroligt utmattande iaf..

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Onddruid ons feb 03 2016, 22:03

Det låter jobbigt, vad är det för mediciner du har testat, var det lamotrigin som orsakade utslag och det där?

Har du gett upp på medicinerna eller ska du prova något mer?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av zandra85 tor feb 04 2016, 20:21

Jag har provat lamotrigin, seroquel/quetiapin, ergenyl och litium. Samt något som börjar på V, men det var väldigt kort tid jag fick prova det. Jag har faktiskt fått utslag, bölder mm av lamotrigin, ergenyl och litium.

Läkarna har sagt att jag provat allt man brukar ge sådana som mig då.. Så jag har inget annat val än att ge upp.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Onddruid lör feb 06 2016, 15:46

Kanske venlafaxin? Vad tråkigt att höra, men det finns ju ganska många mediciner som man kan prova, till exempel några fler antiepileptiska stämningsstabiliserare som karbamazepin eller de olika neuroleptikan typ risperidon, abilify, olanzapin?

Jag vet att butterflychaos har ett jättebra flödesschema med alla mediciner och vilka som är första, andra och tredjehandsval. Ska se om jag kan gräva upp den länken. Eller är du allergisk mot något som gör att det är svårt med alla dessa mediciner?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Butterflychaos lör feb 06 2016, 20:01

Här är länken som Onddruid pratade om: [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av zandra85 mån feb 08 2016, 13:44

abilify har jag testat också. olanzapin har jag tagit när jag varit hypomanisk, men hur man ska använda det som stämningsstabiliserande hela tiden förstår jag inte. blir däckad ett dygn av en halv tablett ju..
eftersom jag har bipolär sjukdom typ 2 så vill jag helst bli av med depressionerna. känner att flera av medicinerna har kapat hypomanin, men sen är jag typ i botten iaf. och det är ju då jag riskerar att göra något dåligt.

träffade en läkare som sa att många med asperger syndrom som jag också har, ofta är läkemedelskänsliga. nu har jag skadat minisken och har skitont i ryggen, men det är bara att bita ihop eftersom jag inte tål något smärtstillande alls. är jättejobbigt att vara så här känslig. börjar fundera på om det är något i tabletten, alltså sammansättningsmedel som jag inte tål helt enkelt.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Onddruid mån feb 08 2016, 13:56

Ja då förstår jag och jag känner likadant för neuroleptikat, shit vad påverkad man blir, det är pest eller kolera liksom. Det låter hemskt det där. Det kan det ju vara om du har problem med många olika mediciner - de gillar ju till exempel att packetera med laktosmonohydrat. Är du laktosintolerant? Hur blir det när du tar antidepressiva?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av zandra85 tis feb 09 2016, 10:47

Onddruid skrev:Ja då förstår jag och jag känner likadant för neuroleptikat, shit vad påverkad man blir, det är pest eller kolera liksom. Det låter hemskt det där. Det kan det ju vara om du har problem med många olika mediciner - de gillar ju till exempel att packetera med laktosmonohydrat. Är du laktosintolerant? Hur blir det när du tar antidepressiva?

Jag är iaf inte laktosintolerant. däremot gluten är jag lite fundersam kring. jag blir antingen hypomanisk eller åt andra hållet ännu mer deprimerad av antidepressiva...har provat tre olika sorter. det enda som funkar är saroten till natten och det tackar jag gudarna för eftersom det gör att jag åtminstone får sova någorlunda. men det är väldigt låg dos mellan 10-20mg.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Onddruid tis feb 09 2016, 11:04

Jaha, ja då får vi hålla tummarna på att några av de nya läkemedlen som håller på att tas fram rullar ut på marknaden snart. Det ser ut som att vi kanske kan vänta oss lite nya klasser av läkemedel med helt andra profiler ganska snart.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Butterflychaos tis feb 09 2016, 11:05

Känner att lurasidon verkar ha en rätt så bra antidepressiv effekt, får hoppas de nyare läkemedlen från USA kommer hit snart!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Onddruid tis feb 09 2016, 11:12

Jag håller fortfarande på ketamin-liknande preparat, det är nog mitt största hopp just nu Smile
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Butterflychaos tis feb 09 2016, 11:21

Svårt att veta huruvida något alls kommer funka, tycker jag. Det optimala hade ju varit om det kom en stämningsstabiliserande som kunde hålla en eutym, och inte antingen göra en deprimerad eller för uppåt. Om man fick önska, så skulle man ju vilja att den inte hade så många biverkningar heller.... Men det är väl en ren fantasi :p
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Onddruid tis feb 09 2016, 11:24

Ja några såna preparat finns det ju inte direkt på horisonten Razz Men jag tror verkligen att genom att använda andra targets så skulle vi kunna få mediciner med mycket mindre biverkningar. Jag tror att psykiatriforskarna äntligen har insett att anledningen till att folk slutar ta medicinerna är att biverkningarna ibland är lika illa som sjukdomen och inte att vi bara är "patologiska medicinsmitare" Wink
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av zandra85 tis feb 09 2016, 13:38

Haha ja det vore ju bra att de insåg att biverkningarna kan vara minst lika illa som sjukdomen. jag har nog aldrig mått sämre än då jag medicinerats faktiskt. men en psykiater sa till mig att anledningen till varför jag får biverkningar är för att jag inte är tillräckligt positivt inställd till mediciner Rolling Eyes

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Onddruid tis feb 09 2016, 13:53

Hon kan ha en poäng där faktiskt, placebo är den enda medicinen som är effektiv mot i princip alla sjukdomar Wink Det är nog också anledningen till att man får höra så mycket skit från läkare ibland - som att depression beror på en kemisk obalans som SSRI kan rätta till, när det gäller allmänheten så tror nog folk på det och blir lite friskare lite snabbare. Sen finns det skeptiker som du och jag som det har motsatt effekt på...
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av zandra85 tis feb 09 2016, 14:17

ja fast ens högsta önskan är ju att det ska hjälpa. vem vill inte må bra lixom?...men jag är känslig, precis som en del andra. då tycker jag inte att man ska lägga skulden på patienten. skulle knappast gå igenom flera års behandling med diverse smärtsamma biverkningar om man inte tror på att det skulle hjälpa. mest besviken blev jag nog på litiumet som jag hört så mycket bra om. har nästan bara hört bra om det och så stänger det av alla känslor helt och hållet. höll nästan på att bli påkörd av en bil, men inte ens det kunde jag reagera på. livsfarligt egentligen..

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Onddruid ons feb 10 2016, 22:04

Oj shit, ja vissa blir ju väldigt avtrubbade, det är ju fortfarande det mest effektiva läkemedlet men jag tycker alltid att det är fram och tillbaka. Ena dagen läser man om hur litium räddar liv och andra dagen läser man en ingående kritik med en massa olika saker som låter rätt otrevliga. Nej jag tycker verkligen inte man ska skylla på dig! Menade bara att jag förstår nog hur hon tänkte där även om det kanske inte var helt smidigt uttryckt Wink
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av skinkan sön apr 17 2016, 01:55

Jag har nog varit deprimerad runt 30% av mitt liv, dvs tio år. Då menar jag deprimerad så att man i princip inte är förmögen till nånting.
Nu har jag lamotrigin som verkar fungera för mig, tar mig inte hela vägen, men ger mig en god skjuts.
Jag vill tro på att det kommer att ordna sig.

Men samtidigt har jag läst om att depressionerna blir värre och värre.
skinkan
skinkan
Bubblare
Bubblare

Posts : 69
Join date : 16-02-07
Location : norrland

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet