Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Jag var ju tvungen att söka ett jobb....

4 posters

Gå ner

Jag var ju tvungen att söka ett jobb.... Empty Jag var ju tvungen att söka ett jobb....

Inlägg av Berguv tis mar 27 2018, 22:15

Jag skrattar lite åt mig själv och min uppfinningsrikedom just nu.

Eftersom jag är sjukskriven utan sjukpenning och därmed inskriven hos Arbetsförmedlingen på deltid för att skydda min SGI, måste jag ju söka jobb också.

Nu har jag ju redan ett jobb jag trivs jättebra med, jag orkar bara inte med det på heltid. Så om jag ska söka en nytt jobb som jag verkligen menar allvar med får det vara ett jobb som är likvärdigt det jag har men ligger närmre hemmet. Sådana är det ont om. Jag hittade ett att söka förra månaden. Så nu, vad ska jag hitta på den här månaden? Jag tycker det känns jätteknasigt att söka ett jobb jag verkligen inte vill ha eller som uppenbarligen inte vill ha mig. Jag vill inte heller söka ett jobb jag nästan vill ha så att det sprider sig i branschen att jag vill byta jobb.

Men så hittade jag det perfekta jobbet och slängde iväg en ansökan på studs. Det är till och med just ett sådant "normalt förekommande" jobb som Försäkringskassan vill att jag ska söka, ingen speciell utbildning. Det ligger ganska nära hemmet.

Så jag sökte: Personlig handläggare hos Försäkringskassan!

Synd att jag inte är hos dem och ser reaktionerna när de läser ansökan. Å ena sidan är den jätteseriös med fullt CV, foto och personligt brev. Å andra sidan kan man ana viss ironi mellan raderna. Jag skrev att jag är så glad att jag äntligen hittade ett normalt förekommande jobb eftersom jag blivit rekommenderad det av handläggaren från just detta kontor. Jag skrev också att jag är välmeriterad av och insatt i FKs arbete eftersom jag håller med en överklagan. Som en extra merit angav jag min bipolära sjukdom som bidrar till en bra analysförmåga och att jag har lätt att se mönster och samband (sa i alla fall Carrie i filmen Homeland). Jag skrev att jag drömmer om en chef som ser sjukdomen som en tillgång.

Vad tror ni? Får jag jobbet?
Om inte, är det något för Diskrimineringsombudsmannen? När det gäller akademiska meriter är det inte många som har mer, som lär söka det jobbet.
Skämt åsido...jag skrattar mest åt det.
Tänk om jag får det? De kanske tycker det var roligt.
Lite seriöst ändå. Det är kanske min fd egna handläggares tjänst det handlar om? Tänk att få visa hur man bör göra. Fast jag vill nog inte jobba där. Bara om jag får ända på systemet, i ledningen.

Jag är väl hypoman. Tänk om FK inser det och att jag faktiskt är lite för sjuk för att anställas av FK. Kan de inte ge mig sjukpenningen då?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Jag var ju tvungen att söka ett jobb.... Empty Sv: Jag var ju tvungen att söka ett jobb....

Inlägg av chai ons mar 28 2018, 08:02

Vet inte vad jag ska säga men min sjuka humor skrattar så jag kiknar Laughing Lova att berätta om du får någon reaktion.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Jag var ju tvungen att söka ett jobb.... Empty Sv: Jag var ju tvungen att söka ett jobb....

Inlägg av Fallen ons mar 28 2018, 08:37

Väl sånt som en måste få göra när allt mer hopar över sig. Kallas väl för galghumor Wink

En överlevnads instinkt har fått förklarat för mig, galghumor och något som är förekommande vid tex bipolär sjukdom.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Jag var ju tvungen att söka ett jobb.... Empty Sv: Jag var ju tvungen att söka ett jobb....

Inlägg av Ma-ar ons mar 28 2018, 20:42

Kan verkligen uppskatta din humor, men också din mod. För att vara ärlig har jag också övervägt att söka (lär vara många handläggare som försvinner där), men jag skulle vara alldeles för rädd att de skulle vilja anställa mig. (Jag har egentligen alltid fått jobbet jag sökte). Men är det verkligen ett sådant jobb som är normalt förekommande?
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Jag var ju tvungen att söka ett jobb.... Empty Sv: Jag var ju tvungen att söka ett jobb....

Inlägg av Berguv tor mar 29 2018, 15:28

Jag undrar vad de menar med normalt förekommande jobb och hoppas att ett konkret exempel som detta kan ge svar. Fast jag förväntar mig inget svar eller anställning. Skulle de mot förmodan kalla mig till intervju då skulle jag börja tro att dom var mänskliga och kanske överväga saken.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Jag var ju tvungen att söka ett jobb.... Empty Sv: Jag var ju tvungen att söka ett jobb....

Inlägg av Berguv tor mar 29 2018, 15:31

Min läkare frågade mig om olika slags jobb, när hon skulle skriva intyg till FK. Plocka champinjoner var det enda jag inte direkt kunde hitta en bra orsak till att inte klara bättre än mitt eget jobb. Men jag skulle nog bli deprimerad.... Är det ett vanligt förekommande jobb?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Jag var ju tvungen att söka ett jobb.... Empty Sv: Jag var ju tvungen att söka ett jobb....

Inlägg av Fallen fre mar 30 2018, 09:32

Vanligt förekommande arbeten - är sorgligt nog fiktiva arbeten med att det inte finns. Handlar om att det är innehållet, arbetsuppgiften som är listad och utifrån arbetsuppgifterna som FK analyserar över och kring.

Det är detta som FK har nyligen blivit enormt kritiserade för.

I ett avslag så kan det stå att ett vanligt förekommande arbete, så listas vissa arbetsuppgifter så anser avslaget att det finns arbete att söka.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Jag var ju tvungen att söka ett jobb.... Empty Sv: Jag var ju tvungen att söka ett jobb....

Inlägg av Berguv tis apr 17 2018, 23:46

Min läkare skrev faktisk i läkarutlåtandet att jag behöver ett omväxlande och stimulerande jobb för att inte bli deprimerad. Det är sant. Smart bra läkare.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Jag var ju tvungen att söka ett jobb.... Empty Sv: Jag var ju tvungen att söka ett jobb....

Inlägg av chai ons apr 18 2018, 06:13

Berguv skrev:Min läkare skrev faktisk i läkarutlåtandet att jag behöver ett omväxlande och stimulerande jobb för att inte bli deprimerad. Det är sant. Smart bra läkare.

Bra att tänka på!
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Jag var ju tvungen att söka ett jobb.... Empty Sv: Jag var ju tvungen att söka ett jobb....

Inlägg av Ma-ar fre apr 20 2018, 11:32

Har du hört något om ansökning hos försäkringskassan, Berguv?
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Jag var ju tvungen att söka ett jobb.... Empty Sv: Jag var ju tvungen att söka ett jobb....

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet