Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Kramp vid ansträngning - litium?

2 posters

Gå ner

Kramp vid ansträngning - litium? Empty Kramp vid ansträngning - litium?

Inlägg av Berguv tis apr 17 2018, 23:56

Hej! Jag har på senaste tiden märkt av kramp både när jag tränat och inte tränat. Ofta är det vaderna, lår och fötter, men ibland magen med, jag känner av det där jag blev kejsarsnittad vid raka bukmuskeln. Visst har jag nog börjat träna mer än tidigare, men jag tror inte bara att det är det eftersom jag kan få kramp i magen baea jag vänder mig i sängen. Förra veckan fick jag krampkänning i vad, lår och mage samtidigt, efter första tennislektionen, jag var helt slut. Jag tror att jag kan ha mineralbrist och har börjat äta magnesiumtabletter. Men jag undrar också om litiumet spökar, för att det är så salt och jag kanske dricker för lite.

Vet ni kunniga något om kramp i relation till litium, lamotrigin eller quetiapin?

Kram på er förresten!
Efter tennisträningen kände jag ett behov att kasta mig övercsportdryck och äta salt till. Låter ju lite konstigt med mer salt.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Kramp vid ansträngning - litium? Empty Sv: Kramp vid ansträngning - litium?

Inlägg av chai ons apr 18 2018, 06:37

Tar litium. Jag har märkt av kramp i vader och fötter i perioder.

Nu har jag inte tränat på nästan ett år eftersom jag fick skum hjärtklappning, den visade sig inte vara något farligt men när jag tagit blodtrycket på vårdcentralen var det högt (anspänningen av vårdbesök) så jag fick en medicin både mot blodtrycket och hjärtklappningen. Tyvärr blev jag så matt och andfådd av den att jag inte kunde träna! Gjorde på Black Friday ett av mina bästa köp, en blodtrycksmätare, och när jag har kunnat kolla hemma i lugn och ro har blodtrycket varit i princip normalt! Så nu har jag gradvis fått sluta med blodtrycksmedicinen.

Tillbaka till kramperna: jag har bara märkt dem i perioder och inte kunnat se sammanhanget. Har precis haft en sådan period, särskilt när jag gått upp ur sängen på morgonen. Vet att magnesium brukar rekommenderas allmänt men har inte vågat experimentera med det eftersom det tycks mig så pass kemiskt närliggande natrium och kalcium som kan påverka litiumupptaget, skulle vilja kolla med en läkare först. Och eftersom kramperna bara kommer i kortare perioder hinner jag glömma bort det mellan gångerna...

När det gäller träning och salt så kände jag väldigt tydligt ett ökat saltbehov när jag tränade året innan jag slutade träna, trots att det verkligen inte var hårdträning utan mest styrketräning i måttligt tempo. Blev alldeles skakig om jag inte hade vätskeersättning eller salta pinnar med mig. Intressant att någon annan upplevt något liknande. Jag vet inte hur det hänger ihop.

Kram tillbaka!
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet