Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

+11
skinkan
Linn
Fallen
agster
Berguv
barasandra
Isolde
Onddruid
chai
Butterflychaos
Yoga
15 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Onddruid ons jan 27 2016, 09:37

ja personen som boken handlar om dog för att han åt en riktigt obehaglig växt som innehåller ett gift som gör att man inte kan ta upp näring har jag för mig. med tanke på hur mycket han visste om den lokala floran tror jag det är sannolikt att han begick självmord men i filmen presenterar de det som ett misstag av respekt till familjen.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Isolde sön feb 07 2016, 23:44

Jag försatte mig hårt i en skuldfälla under några maniska skov väldigt knäppt verkligen:(.Därför att man inte såg gränsen trots att man överskridet gränsen för länge sedan. Men just då kändes det som att allt ordnar sig när man shoppade

Isolde
Bubblare
Bubblare

Posts : 16
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Isolde sön feb 07 2016, 23:53

Texten försvann som jag skrev. Men fortsätter här.
En gång när jag var manisk så träffade jag på en bekant på gatan. Bjöd hem henne tyckte att hon hade fula

Isolde
Bubblare
Bubblare

Posts : 16
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Onddruid mån feb 08 2016, 03:20

Fula vad?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av chai mån feb 08 2016, 09:34

Isolde skrev:Jag försatte mig hårt i en skuldfälla under några maniska skov väldigt knäppt verkligen:(.Därför att man inte såg gränsen trots att man överskridet gränsen för länge sedan. Men just då kändes det som att allt ordnar sig när man shoppade

Tyvärr är det så himla lätt hänt... ens förmåga att se konsekvenserna blir liksom avstängd. Crying or Very sad
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av barasandra tis feb 09 2016, 00:16

Jag har i hypomanier (även om jag inte då visste det)- utan både var och uppfattades som mkt gjort många snedsteg.
Tagit ut allt mitt sparkapital och som ensam 18 åring åkt till Israel o mjölkar kor, backpackat ensam såväl Israel, Egypten och Jordanien. Hem, plugga för att efter ett år åka till USA, gifta mig för att få green card (han var 30 år äldre och hade fått en stroke), agerat ut fysiskt och sexuellt och som på flera plan kunde inneburit ödesdigra konsekvenser. Nu är det lugnare, inte så himlastormande. Nu håller jag mig till att handla, beställa resor, prylar, delta i aktiviteter med hela huvudet före, dricker för mkt vin i sövande syfte och extremöverproducerar på jobb

barasandra
Bubblare
Bubblare

Posts : 24
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Isolde tis feb 09 2016, 05:23

Jag fick inte med hela texten försöker igen. Bloggar från mobilen så det kanske är därför.
Jo fula kläder(enligt mig;)).så jag bjöd upp kvinnan till min lägenhet tog fram två stora plastsäckar och tömde i princip hela min garderob. Tyckte att hon skulle ha fina kläder;).Jag fick köpa nya kläder. Men det kändes fullständigt normalt att göra såWink.Jag tror att de flesta skulle överväga först vilka kläder man skulle ge bort.
Många andra knäppa saker ocksåWink.
Och ändå idag de senaste dagarna så går jag omkring o tänker att läkaren kanske har gjort något slags misstag bipolär jag;)det kanske bara är min personlighet.klockan är fem på morgonen har inte sovit på hela natten inte trött.....ja men det kan ju vara en tillfällighet också.Behöver inte vara början på någon mani.Fick en läkartid hemskickad bara sådär idag. Lite konstigt kanske sjuksköterskan tyckte att jag var lite konstig sist.Fast andra sidan är jag nog konstig jämt;).Nä säger god natt nu bäst att sluta skriva o försöka att sova
Lite.

Isolde
Bubblare
Bubblare

Posts : 16
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Inte extremt, men ändå

Inlägg av Berguv tor feb 25 2016, 08:30

Det har hänt flera gånger att jag varit så upprörd över att inte få en vårdtid när jag mått riktigt dåligt så jag skällt ut stackars oskyldiga receptionister utan att bry mig att det sitter en massa människor och lyssnar.
Jag skällde hysteriskt och högljutt ut en stackars caféanställd på en flygplats bara för att jag fick för mycket grekisk valuta (småpengar) tillbaka när anledningen till köpet var att jag ville bli av med småpengarna. Det var förstås mitt fel att jag räknat fel.

Jag skickade ett email för att söka jobb hos bipolärforskaren Simon Kyago. Jag är glad att det inte kom fram för mailadressen var fel. Jag undrar hur många såna brev han får?

Mina hypomanier består mest av att jag jobbar för mycket, gör för mycket, för många hobbies, prestationsbeteende och shoppar för mycket.

Hade tänkt att handla för ca 2000kr på Ullared, det blev 7000kr, liknande på IKEA.

Kan bli så upptagen av att jag måste ha något, men tröttnar rätt fort. Lade ex högt bud på en såg som man kan spela musik på fast jag just då inte hade några pengar. Tur att jag inte vann auktionen. Fast jag vill fortfarande ha en sån. Vilket partyinstrument! Fast jag går ju så sällan på fester, skulle nog ännu mindre ställa mig i centrum, om jag inte är hypoman.

Trodde jag skulle bli av med jobbet för att jag jobbade för mycket när jag behövde ta det lugnt. Chefen var jättearg.

Jag har rätt mycket spärrar, är en försiktig, blyg och ängslig person i grunden.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av chai tor feb 25 2016, 08:58

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] - det där med Simon Kyaga var ändå lite roligt, jag slår vad om att han får en del sådana mejl och brev.

Men även om det kan vara nog så jobbigt på sina egna sätt att jobba för mycket, stressa upp sig och bli fixerad vid projekt, så är det väl ändå bra att ha en del spärrar kvar så man inte ger sig ut på så djupt vatten att det är svårt att alls leva "normalt". Jag skulle gärna vilja veta vad som styr vilka spärrar man har i ett hypo/maniskt tillstånd, för det verkar kunna variera en hel del.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Onddruid tor feb 25 2016, 09:31

Ett stadigt återkommande tema för mig: bestämmer mig för att jag måste tweaka mitt operativsystem på något sätt och det slutar med att jag har sönder systemet och måste installera om hela operativsystemet. Varje. Gång. Att jag aldrig lär mig liksom...
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av chai tor feb 25 2016, 09:35

Onddruid skrev:Ett stadigt återkommande tema för mig: bestämmer mig för att jag måste tweaka mitt operativsystem på något sätt och det slutar med att jag har sönder systemet och måste installera om hela operativsystemet. Varje. Gång. Att jag aldrig lär mig liksom...

Tack och lov att jag betraktar mig själv som oteknisk och inte ger mig in på sånt Shocked
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Onddruid tor feb 25 2016, 09:41

Haha vet inte om jag egentligen klassar mig själv som "teknisk" jag är nog mer "självdestruktivt nyfiken" tror jag Embarassed
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av chai tor feb 25 2016, 09:45

@Ondduid - Laughing Laughing
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Berguv ons mar 02 2016, 13:36

Jag verkar i det lilla - inga hypomana saker som ger några skador hittills, men jag kan ju bli rätt fånig ibland.
Som när vi var på skidsemester tillsammans med en annan familj och jag lagade falukorvsgratäng och helt plötligt fick jag lite obscena tankar och arrangerade falukorv, potatis, ketchup och senap till en lite pinsam form (av manligt slag) - ni kanske kan ana. Sen när jag skulle servera kunde jag knappt sluta skratta högt, fick kramp i magen.

Sån är jag, ibland. Kan ju roa mig själv och barnen ibland i alla fall.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av chai ons mar 02 2016, 18:16

Berguv skrev:
Sån är jag, ibland. Kan ju roa mig själv och barnen ibland i alla fall.

Så länge ungarna är tillräckligt små kan det närmast vara en tillgång. Smile
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av agster fre mar 11 2016, 11:29

Jag var inne i en kattperiod under sensommaren. Först fick jag med mig hela familjen att köra 40 mil norrut för att köpa en katt för 10000 kr. Sen ett par veckor senare flög jag själv på eget bevåg 60 mil och köpte en katt till för 10000 kr. Tänker när jag ser tillbaka på det att varför kan man inte göra det? Men sen samtidigt låter det liiiite knäppt.
agster
agster
Bubblare
Bubblare

Posts : 42
Join date : 16-01-15
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Fallen tor mar 24 2016, 14:10

Det absolut tokiga jag har gjort under en hypomani. Är att jag satte mig ner, tog ett inkassoföretag i taget. Fortsätta att ringa till ett och samma, tills de avskrev skulden. Höll på så där i 10dagar och skrev ner mina skulder närmare 300 000kr.

Ja, det är ett under att ingen polisanmälde mig. Ältar
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Isolde tor mar 24 2016, 15:42

Vad bra Fallen att det fixade sig. Inte lätt att få avskriva en så pass hög skuld.
Kramar isolde

Isolde
Bubblare
Bubblare

Posts : 16
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Berguv tor mar 24 2016, 15:55

Fallen, det visar ju att hypomanier kan vara riktigt bra ibland. Märkligt att det gick.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Fallen tor mar 24 2016, 18:20

Ja, märkligt att ingen heller polisanmälde. Undrar egentligen om det var "bara" hypomani, medtanke på att ringde, fick ett nej, så la jag bara på, så ringde jag igen fick prata med någon annan, så där höll jag på om och om igen tills jag fick igenom det hela... Inkasso för inkasso...
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Fallen tor mar 24 2016, 18:28

Jo, jag har en grej till jag har gjort när jag var hypoman.Då mer typ vaknade en morgon och sa detta ska jag göra.... Ingen som helst grundplan eller något.

Drog till Baushaus på cykel köpte mig faluröd kulörfärg, så alla skönas moster färgburkar som var "fel" blandade. Cyklade hem 1,5 mil med 10l färg, etc...

Så blandade jag ihop fyra eller sex olika röda nyanser. Köpte ingen roller, utan en massiv, tjock och tät pensel. Så målade jag om mitt sovrum. Drog och drog, dessa färger om och om, härs och tvärs, igen tills alla väggar var ordentligt målade. Tur var så var hmnade inte så mycket färg fel än på golvet...

Samtidigt lyssnade jag om och om igen på en green day och evencences låt. Dessa två gick om och om igen. Jag höll på lite över tre dygn. Sov inget eller åt inget...

Tror nog att detta är en av de bättre renoveringarna jag har gjort samtidigt som det inte kostade mig mycket pengar alls. Just detta men, måla ett rum i rött... ???
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Yoga ons mar 30 2016, 15:02

Fallen skrev:Jo, jag har en grej till jag har gjort när jag var hypoman.Då mer typ vaknade en morgon och sa detta ska jag göra.... Ingen som helst grundplan eller något.

Drog till Baushaus på cykel köpte mig faluröd kulörfärg, så alla skönas moster färgburkar som var "fel" blandade. Cyklade hem 1,5 mil med 10l färg, etc...

Så blandade jag ihop fyra eller sex olika röda nyanser. Köpte ingen roller, utan en massiv, tjock och tät pensel. Så målade jag om mitt sovrum. Drog och drog, dessa färger om och om, härs och tvärs, igen tills alla väggar var ordentligt målade. Tur var så var hmnade inte så mycket färg fel än på golvet...

Samtidigt lyssnade jag om och om igen på en green day och evencences låt. Dessa två gick om och om igen. Jag höll på lite över tre dygn. Sov inget eller åt inget...

Tror nog att detta är en av de bättre renoveringarna jag har gjort samtidigt som det inte kostade mig mycket pengar alls. Just detta men, måla ett rum i rött... ???

Ja, jösses!!!!
Så typiskt det där med att vakna och bara känna att det här MÅSTE bli gjort, och det på en gång! Och det kommer bli så BRA.
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Linn tis maj 10 2016, 19:37

Skrev ett inlägg, men ångrade mig
Linn
Linn
Bubblare
Bubblare

Posts : 37
Join date : 16-05-08
Location : Lund, Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av skinkan fre jun 10 2016, 13:23

Galnaste jag gjort var nog när jag sprang igenom göteborgs konstmuseum för att jag hade så bråttom att se just den där målningen av olle skagerfors och sen sprang in på biblioteket bredvid för att hitta och läsa en intervju i en tidning, jagad av vakter från museet.
Men det var en riktigt manisk period.

Annars har jag varit otrogen, druckit för mycket, köpt konstiga grejer, startat företag, spelat på nätet, hamnat i slagsmål.
Det tokiga är att jag alltid tjänar pengar när jag är hypo, diverse företag, nätpoker o.s.v. Jag har gjort mycket pengar. Sen lägger jag det på helt galna saker så när jag landar har jag ändå inte något kvar av det förutom mina galna klenoder.
Jag äger exempelvis många kristaller och mineraler, säkert värt 80-90k.
Jag har 12 mumifierade fladdermöss, jag har david hasselhoffs autograf. Jag har en hundra trilliondollarssedel från zimbabwe. en peyotekaktus, två minkpälsar, en halvbyggd myrfarm, en färdigbyggd svampodling, allt köpt i hypotillstånd.

Varför Vad tänkte jag?
skinkan
skinkan
Bubblare
Bubblare

Posts : 69
Join date : 16-02-07
Location : norrland

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av chai lör jun 11 2016, 17:44

Egentligen är det väl måttligt kul, men j-ar vad jag skrattade åt fladdermössen. Så mitt i eländet, tack för en välbehövlig dos svart humor.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Knäppa saker ni har gjort i en hypomani? - Sida 2 Empty Sv: Knäppa saker ni har gjort i en hypomani?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet