Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen

5 posters

Gå ner

Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen Empty Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen

Inlägg av Linn fre aug 10 2018, 10:27

Hej, ville bara berätta en kort historia om en släkting/bekant (nämner inga namn). Hon fick en krisreaktion och mådde dåligt och i samband med det kunde hon inte sova över huvud taget. Det blev 0-2 timmar sömn natt efter natt efter vecka efter månad. Det var så illa att hon nästan började hallucinera av sömnbrist! Hon fick mediciner på vårdcentralen, antidepp bland annat (hjälpte mot krisreaktionen men hade 0 effekt på sömnlösheten). Snart blev hon remitterad till psykiatrin och fick pröva fler mediciner. Immovane, melatonin, nitrazepam, sobril, stilnoct osv. Inget hjälpte. Hon gick runt som en zombie på dagarna av sömnbristen och av någon medicin fick hon hallucinationer.
Hon bad mig om hjälp, visste att jag kunde psyk och mediciner, och jag tipsade om flytande Theralen. Har aldrig träffat en enda människa som INTE blivit trött på flytande Theralen. Och vips - hon kunde sova!! Hon blev helt salig på den här medicinen, Theralen som är en antihistamin, icke-beroendeframkallande, går att dosera från liten dos till mycket större dos. En del säger att den är omöjlig att överdosera på eftersom den är så koncentrerad och stark (det bedövar munnen, som hos tandläkaren), men jag vet en som lyckades överdosera ändå. Men det är betydligt svårare än vanliga sömnmediciner.
Jag tar själv Theralen i perioder, gör det just nu, och om man tar det i tid på kvällen blir det inte så stor baksmälle-effekt. Det beror väl på dos också, men ibland är dåsighetseffekten nästa dag bättre än att ha varit sömnlös hela natten.

Så, ville bara tipsa om flytande Theralen om ni inte testat det mot sömnstörningar. Alla är olika, men den här tjejen fick sitt liv tillbaka. Det är även en snäll medicin och man behöver inte höja dosen för att få samma effekt.
Bara en liten historia med lycklig slut :-)
Linn
Linn
Bubblare
Bubblare

Posts : 37
Join date : 16-05-08
Location : Lund, Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen Empty Sv: Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen

Inlägg av Linn fre aug 10 2018, 10:54

Oj, kom på att det här inlägget kanske ska ligga under "sömnproblem" istället för under medicin/behandling? Någon moderator kanske vet bäst?
Linn
Linn
Bubblare
Bubblare

Posts : 37
Join date : 16-05-08
Location : Lund, Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen Empty Sv: Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen

Inlägg av Fallen lör aug 11 2018, 08:25

Linn skrev:Oj, kom på att det här inlägget kanske ska ligga under "sömnproblem" istället för under medicin/behandling? Någon moderator kanske vet bäst?

Det finns inga rätt eller fel. Anser man eller känner att... Så är det okej, för att vi har så många rätt eller fel i våra liv utanför forumet.

Välkommen förresten <3
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen Empty Sv: Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen

Inlägg av chai lör aug 11 2018, 12:56

Linn skrev:Oj, kom på att det här inlägget kanske ska ligga under "sömnproblem" istället för under medicin/behandling? Någon moderator kanske vet bäst?

Det är inte extremt viktigt men jag flyttade tråden så att den som letar efter sömn-råd lättare hittar den. Smile

(Passade på att flytta min egen tråd om melatonin också. Laughing )
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen Empty Sv: Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen

Inlägg av chai lör aug 11 2018, 12:58

Det är så himla intressant hur olika man kan svara på mediciner. Jag gillar verkligen inte alls den effekt Theralen har på mig, men jag vet att det är en hel del som tycker att den är bra. Den är som du skriver inte vanebildande och man kan gott testa.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen Empty Sv: Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen

Inlägg av Butterflychaos lör aug 11 2018, 16:33

Theralen kan funka bra. Hjälpte en enda gång för mig, och sedan har jag knappt ens blivit trött av det. Men är man lite mer känslig för antihistaminer så funkar det.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen Empty Sv: Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen

Inlägg av Cerise lör dec 28 2019, 13:15

Jag har theralen sedan länge men måste ta flera mediciner till för sömnen. Hade flytande förut men smaken blev till slut överväldigande så nu har jag tabletter i stället och tycker de funkar bättre. Lindrigare biverkningar t.ex.
Det är vanligt att man blir tillvand på theralen och måste öka dosen. Jag tror jag tagit 120-160 mg som mest. Tar nu 40 mg.
En del blir helt utslagna av 10 mg.
I perioder blev jag snarare uppvarvad av den och somnade inte trots hög dos.
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Posts : 20
Join date : 16-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen Empty Sv: Sömnlöshet med lyckligt slut av Theralen

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet