Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom

3 posters

Gå ner

neurologi - Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom Empty Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom

Inlägg av Onddruid sön jan 17 2016, 18:00

I artikeln så diskuterar man ett nytt sätt att undersöka hjärnan hos folk med bipolär sjukdom. De programmerar om celler till hjärnceller och upptäckte att de med bipolär sjukdom hade hjärnceller som var överaktiva och sedan kraschade på grund av överaktiviteten. Litium verkade "normalisera" hjärnceller från personer med bipolär sjukdom på hälften av de patienter som var med i studien och det var även på dessa som litium hade hjälpt. Det var dock bara 6 försökspersoner i den citerade studien.

http://www.medicaldaily.com/bipolar-disorder-treatment-brain-cells-may-reveal-why-lithium-doesnt-work-everyone-359316

#artikel #litium #hjärnceller #medicin #neurologi


Senast ändrad av Onddruid den mån feb 22 2016, 18:27, ändrad totalt 3 gånger
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

neurologi - Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom Empty Sv: Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom

Inlägg av Ma-ar sön jan 17 2016, 20:32

Har också läst detta någonstans. Mycket intressant!
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

neurologi - Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom Empty Sv: Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom

Inlägg av Onddruid sön jan 17 2016, 21:30

Ja verkligen, särskilt eftersom det kanske ger möjligheter att förstå de biologiska orsakerna till sjukdomen bättre.

Jag kommer ihåg att jag tittade på en föreläsning för ett tag sedan där de pratade om tendensen att reducera bipolär sjukdom till svängningar i stämningsläget. Manisk eufori och depressiv dysfori är väldigt centrala i beskrivningen av sjukdomen men de som har den upplever nog sällan att sjukdomen är binär känslomässigt.

Blandtillstånd är ju vanliga och även mani som yttrar sig i irritabilitet. Föreläsaren påpekade att han hade en vän som hade bipolär sjukdom och blev manisk och stal en bil och körde för fort rakt genom centrum på en större stad, till slut fick polisen stoppa honom och lämna över honom till vården.

Det var ett euforiskt maniskt skov men tragedin kom ju inte av att personen var "för glad" utan snarare att aktivitets och energinivån var så hög och kontakten med verkligheten så låg.

Den här artikeln fick mig att fundera på om inte det är så att uppdelningen i mani, hypomai, blandtillstånd och så vidare hade varit lättare att förstå som förändringar i CNS aktivering.

Från det perspektivet så blir inte till exempel dysforisk mani något konstigt eller paradoxalt - vårt nervsystem skickar signaler som tillhör hela det känslomässiga spektrumet och beroende på vilka delar av hjärnan som är överaktiva i kombination så klart med att vissa system har "kollapsat"  skulle man kunna tänka sig en mani med precis varenda känsla som dominerande och även de olika kognitiva problemen som man kan få i ett rejält skov.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

neurologi - Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom Empty Sv: Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom

Inlägg av chai mån jan 18 2016, 07:09

Onddruid skrev:
Den här artikeln fick mig att fundera på om inte det är så att uppdelningen i mani, hypomai, blandtillstånd och så vidare hade varit lättare att förstå som förändringar i CNS aktivering.

Från det perspektivet så blir inte till exempel dysforisk mani något konstigt eller paradoxalt - vårt nervsystem skickar signaler som tillhör hela det känslomässiga spektrumet och beroende på vilka delar av hjärnan som är överaktiva i kombination så klart med att vissa system har "kollapsat"  skulle man kunna tänka sig en mani med precis varenda känsla som dominerande och även de olika kognitiva problemen som man kan få i ett rejält skov.

En liten förskjutning, eller komplettering, har ju skett åt det hållet i och med DSM-5. Jag snubblade över en artikel som visserligen främst är kriminologisk, men som på ett rätt överskådligt sätt går igenom förändringar mellan DSM-IV och DSM-5 http://www.jaapl.org/content/42/2/182.full.pdf  
Scrolla ner lite för "Mood disorders"
I de nya diagnoskriterierna finns som grundkriterium för en manisk episod inte bara eufori eller irritation utan även ökad energi eller aktivitet.
There are two changes in the criteria
for bipolar I disorder in DSM-5. First, a person with
mania must show elated or irritable mood or both
and increased energy or activity, which modestly
tightens the criteria for a manic episode. Second,
“excessive involvement in activities” no longer requires
these activities to be pleasurable, just to have “a
high potential for painful consequences”

Vet inte varför jag inte hittar själva DSM-5-texten just nu, men den här sammanfattningen är nog hyfsad:
http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bipolar-disorder/basics/symptoms/con-20027544

Och för att komma till poängen så tror jag att du kan vara på rätt spår. Problemet är sällan i sig att man är glad, då skulle man få spärra in varenda människa som är nykär eller har vunnit en idrottstävling.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

neurologi - Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom Empty Sv: Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom

Inlägg av chai mån jan 18 2016, 07:11

Onddruid skrev:I artikeln så diskuterar man ett nytt sätt att undersöka hjärnan hos folk med bipolär sjukdom. De programmerar om celler till hjärnceller och upptäckte att de med bipolär sjukdom hade hjärnceller som var överaktiva och sedan kraschade på grund av överaktiviteten. Litium verkade "normalisera" hjärnceller från personer med bipolär sjukdom på hälften av de patienter som var med i studien och det var även på dessa som litium hade hjälpt. Det var dock bara 6 försökspersoner i den citerade studien.

http://www.medicaldaily.com/bipolar-disorder-treatment-brain-cells-may-reveal-why-lithium-doesnt-work-everyone-359316

Och jag glömde att säga, spännande studie.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

neurologi - Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom Empty Sv: Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom

Inlägg av Onddruid tis jan 19 2016, 17:45

chai skrev:I de nya diagnoskriterierna finns som grundkriterium för en manisk episod inte bara eufori eller irritation utan även ökad energi eller aktivitet.

Det var faktiskt en föreläsning om de nya ändringarna i DSM-5 som jag tittade på med det exemplet Wink Det är en bra förändring tycker jag, dock är jag lite skeptisk till att de har gjort en grundläggande ideologisk förändring där inget längre behöver vara empiriskt testat för att stå med i DSM-5, jag tror det var en regel från och med andra upplagan att allt som stod där skulle vara resultat av forskning. Annars är jag väldigt positiv till många förändringar och jag kommer ihåg att jag sökte om ICD skulle ta efter och det verkade som att ICD 11 kommer att vara mer åt det hållet också.

chai skrev:Och för att komma till poängen så tror jag att du kan vara på rätt spår. Problemet är sällan i sig att man är glad, då skulle man få spärra in varenda människa som är nykär eller har vunnit en idrottstävling.

Jamen precis!

chai skrev:Och jag glömde att säga, spännande studie.

Tack Very Happy
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

neurologi - Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom Empty Sv: Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet