Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Hur gör ni för att upprätthålla rutiner?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Hur gör ni för att upprätthålla rutiner?

Inlägg av Onddruid i mån jan 18 2016, 17:12

Så jag vet inte om detta är ett utbrett problem men jag kan tänka mig att det är det men jag tycker det är jättesvårt att upprätthålla rutiner, vanligtvis går det rätt ok när jag känner mig stabil men när jag svänger bara lite åt något håll så är det som att allt bara rasar, städning, diskning, tvättning, träning mm. Allt bara *poff* och så är det borta. När jag är mer uppåt så är jag ofta för fokuserad på andra saker men det är värre neråt för då känns det som att de sakerna slutar vara automatiska, bara att försöka ha en rutin att gå en runda ute en gång om dagen kräver energi och ansträngning för att komma ihåg och genomföra. Har ni några bra tips på vad man kan göra för att förebygga detta?
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

http://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Hur gör ni för att upprätthålla rutiner?

Inlägg av Butterflychaos i mån jan 18 2016, 17:25

För att få allt att funka någorlunda så har jag i alla fall två fasta grejer: tiden där jag går till sängs och tiden jag går upp. Vissa tycker man ska ha regelbundna mattider också, vilket iofs kan vara bra. Och så schemaläggning av aktiviteter (fast det är så himla tråkigt...) typ att man säger att en dag är städdag, någon dag går man och tränar o.s.v. Kanske inte behöver vara stenhård, men i alla fall försöker hålla igång och hålla sig till det man satt upp.
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Onddruid i mån jan 18 2016, 17:30

Och så schemaläggning av aktiviteter (fast det är så himla tråkigt...)

Haha visst är det! Razz
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av chai i tis jan 19 2016, 01:45

Inte min starka sida direkt. Embarassed Dygnsrytmen är väl någotsånär stabil, brukar oftast komma i säng före midnatt och går upp kl 8 när medicinlarmet ringer, vanligt att jag är vaken 1-2 timmar mitt i natten också. Håller hyfsat bra på medicintiderna vilket ger någon sorts ram.

Så här års är jag inte jättebra på att alltid komma ut, såvida jag inte har något specifikt ärende. Vi är ju två i hushållet och min man är inte någon pedant heller, vi hjälps åt att städa när andan faller på. Det är väl lite oftare jag som lagar maten och min man som diskar. Tvätta tycker jag är oproblematiskt eftersom vi har tvättmaskin i lägenheten, gör det när någon av tvättkorgarna (mörk/ljus) börjar se full ut. Börjar jag rasa för mycket psykiskt får min man ärligt talat vara lite coach och föreslå att vi tar itu med saker.

De enda listor jag på minsta vis kan konfrontera är shopping-listor när jag handlar mat och packlistor om jag ska resa bort och övernatta (vilket mer har att göra med att jag blir nojig över att glömma saker, tänk om jag inte får med mig tandborsten till Stockholm, hur ska jag få ta på en ny? Laughing ) Kan beundra dem som kan strukturera upp sitt liv utan att känna sig som livstidsfångar.
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Ma-ar i tis jan 19 2016, 09:16

Bästa tipsen jag kan ge är att gifta en strukturerad partner Smile . Innan jag lärde känna min man kom jag aldrig i sängen för än ca kl 02.00, allt var kaotiskt. Men han är så stabil och har en sådan inre struktur att det sprider till mig. Nu brukar jag lägga mig vid 23.00, vi äter på fasta tider mm. Städningen är lite svårare. Det är märkligt, på grund av att min man har en sådan inre struktur kan han koncentrera sig och fungera i en kaotisk omgivning. Jag däremot blir bara kaotisk inom mig av för mycket ostädat omkring mig. Jag har dock inte förmåga att vara pedantisk, kommer inte igång och vet inte hur man gör för att få det ordnad. Städningen själva, såsom toa och kök klarar vi någorlunda regelbunden.
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Onddruid i tis jan 19 2016, 10:00

Inte min starka sida direkt.

Då är vi två!

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:Bästa tipsen jag kan ge är att gifta en strukturerad partner

Haha, jo jag har också varit i förhållanden med strukturerade människor och det gjorde faktiskt att jag hade bättre struktur, jag vill ju inte att någon annan ska behöva göra allt jobbet i hemmet liksom. Dessutom som du påpekar - det blir så mycket lättare när någon annan tar initiativ.

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:Jag däremot blir bara kaotisk inom mig av för mycket ostädat omkring mig. Jag har dock inte förmåga att vara pedantisk, kommer inte igång och vet inte hur man gör för att få det ordnad.

Ja det känns ju inte kul när man inte har rutinerna igång.

Tyvärr går det ju  inte så bra att trolla fram en partner. Är inte ens säker på att det skulle vara en bra ide nu ändå med tanke på hur mycket fram och tillbaka det är för mig , jag träffar nästan ingen, inte ens personer som är nära vänner nu. Jag är lite av en eremit Razz
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Arih i tis jan 19 2016, 15:05

Hej! Smile

Min ordning på dagen ser ut ungefär så här: vaknar vid sex, kaffe och cigarett, medicin, därefter promenad och sedan dusch. Sedan sen frukost och lite pyssel medan jag lyssnar på audioböcker. Min hobby är diamant painting, mycket relaxing, ser ut så på det här sättet:

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]

Men idag tvingade jag mig till att simma 40 minuter + bastu och bubbelpool. Just nu lyssnar jag på audiobok och bakar. Men måste erkänna att får mycket gjort när jag är lite hypomanisk. Annars alternativt tvätt, städning, matlagning.
Arih
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Onddruid i tis jan 19 2016, 17:33

Hej Arih! Wow vad kreativt, är det typ som små pärlor man sätter ihop eller hur gör man? Har du gjort verken på bilderna? Jättefina!
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Arih i tis jan 19 2016, 17:47

Hej Onddruid!
Tack så mycket Smile De har jag gjort själv. Det är av typen mosaik som man klistrar med lim på pappret. Har köpt på internet. Just nu jobbar jag med en ny tavla av Van Gogh "Solrosor".
Arih
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Onddruid i tis jan 19 2016, 17:50

Min pappa har nog en kopia av den tavlan, gillar Van Gogh Smile fina färger och jag är en sucker för naturmotiv.

Det låter lite som en grej jag försökte lära mig med att limma tråd runt en flaska för att göra fina mönster, jag är dock helt värdelös på sånt, inget tålamod med det tyvärr men jag tycker det är kul att se saker som andra skapar Smile
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av chai i tis jan 19 2016, 17:57

Hej Arih - vilka fina bilder! Very Happy
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Arih i tis jan 19 2016, 18:06

Hej chai Very Happy

Tack så mycket!
Arih
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Arih i tis jan 19 2016, 18:11

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:... men jag tycker det är kul att se saker som andra skapar Smile

Very Happy
Arih
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Arih i tis jan 19 2016, 21:13

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:Just nu jobbar jag med en ny tavla av Van Gogh "Solrosor".
 Rolling Eyes

Arih
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Fallen i ons jan 20 2016, 10:00

Det jag gör, ser till att få sova den tid som jag sover som djupast. Ser över att jag får och bokar dagarna efter det.

Har ingen riktigt gå upp tid, för det är enormt stressande för mig. Väckarklockan är den värsta stress triggern för mig.

Jag har dagar i veckan som jag inte bokar in något på. Utan mer det är min tid. Bara min tid, så att säga. Kan vara så att jag inte gör något alls dessa dagar.

Rutiner, äta, städa, tvätta, etc.. Dessa havererar titt som tätt. Men har en grund som är lätt att hitta tillbaka till. Utan mer kommit dit - jaha, bra att jag har sett över innan så allt inte rasar helt hållet.

Dömer mig inte för det som inte blir utan glädjs åt det som blir, fast det har tagit lång tid att nå hit.
Fallen
Veteran
Veteran

Inlägg av Onddruid i ons feb 03 2016, 16:31

Tänkte uppdatera hur det går för mig: Jag är fortfarande i en period när det är svårt att hålla reda på rutiner, sist jag pratade med min psykolog tog jag upp det med henne och hon sa att man kan söka stöd från kommunen på något sätt. Jag trodde mest sånt var för andra handikapp men hon trodde att det skulle gå bra att söka för mig också. Det stödet hon nämnde var att jag kanske kunde bli uppringd då och då och bli påmind om saker som att vakna och hålla koll på rutinsysslor. Ska komma tillbaka när jag har mer information om hur man söker sånt stöd, vad det innebär och om det funkar.
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Yoga i ons mar 02 2016, 15:21

Just nu när jag är sjukskriven så är det nog att gå upp på morgonen med övriga familjen som jag verkligen kämpar med. Samt att laga mat åt dem på kvällen. Där emellan blir det lite hur som helst, har svårt att hålla rutiner som mat på fasta tider, duscha, ta en promenad eller ens gå ut. Tyvärr.

Ta mina mediciner det första jag gör. Äta frukost.

Annars är det att låta mobilen ligga så mycket som möjligt. Tvätta kläder håller jag väl också hårt på, en gång i veckan.

När jag inte var sjukskriven så var den viktigaste rutinen att komma ur sängen och ta en dusch/tvätta mig, sminka mig, äta frukost och ta mig till jobbet. Jag var bestämd på att verkligen bara göra det, för jag visste att det skulle kännas bra i längden. Sen var det si och så med alla andra rutiner. Lunch på olika tider, inga avslappnande aktiviteter som hade behövt vara en rutin, inga pauser på jobbet, inga matrutiner på kvällen, ofta rester eller mackor.
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av barasandra i lör mar 12 2016, 10:36

Jag är en person som är väldigt beroende av rutin och struktur och har alltid varit. Struktur i allt jag gör och när jag inte klarar av att hålla mina rutiner blir det mesta hattigt och ostrukturerat. Jag tar mina mediciner det första jag gör när jag går upp.Åker till jobb och jobbar (där har jag skrivit på prislista det jag måste göra för dagen, och betar där av uppifrån och ner). Den hinner jag alltid med. Därefter gör jag vad jag hinner och skriver ny lista inför morgondagen. Ibland måste jag stänga telefon på jobb, för det blir för mycket input samtidigt som jag inte kan sortera. Jag äter alltid lunch 12.00, oavsett om jag är hemma eller inte, (äter aldrig frukost). När jag kommer hem har jag även hemma listor för att veta vad jag ska göra (tvätta, ta ner kläder till barnen, packa om skolväskor, hänga tvätten). Somliga saker tycks självklara, typ att hänga tvätten efter jag har tvättat den, men det går inte om jag inte har en lista. Jag är ju medveten om att listan styr mig, men om jag inte har den, så blir det för förvirrat i mitt huvud. Idag tex hade jag inte gjort en lista inför inför idag, så nu har jag tvättat samma kläder två gånger. På min lista för idag står tex. 1. vattna blommor, städa huset, räfsa löv i trädgården, klippa ner buske, stryka en duk, duka bordet, göra sallad, göra lasagne, promenad i 30 minuter, vila 30 minuter (avslappning). Jag har svårt för att ta pauser mellan aktiviteterna, utan gör det efteråt, vilket ju då sällan blir av eftersom jag tenderar att fylla mina listor så att det hinner bli kväll innan jag är färdig med dem. Jag är då ganska igång, har svårt för att slappna av och det för med sig att jag inte kan sitta stilla i soffan av rastlöshet. Jag kommer hela tiden på nya saker som behöver göras, ex (dammsuga varje dag). Även detaljer står på min lista. Jag är ganska förvirrad just nu och har svårt för att upprätthålla fokus. Känns löjligt att skriva det här, för när jag läser så ser jag hur "liststyrd" jag är.

barasandra
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Berguv i lör mar 12 2016, 12:27

Samma här, listor och listor.
På jobbet har jag en göra idag-lista, en att göra när jag hinner-lista och en kom ihåg-lista. Det är viktigt att hålla isär dem så de inte blir övermäktiga. Ändå är jag en tidsoptimist så jag hinner sällan allt jag tänkt, då jag tänkt vilket stressar jättemycket och får mig att jobba mer för att bli av med allt. Jag blir så stressad när det dyker upp nya saker son stör min planering, vilket det alltid gör. Det är nog min största källa till jobbstressen.

Inte listor hemma så ofta. Trädgård och dylikt får ofta vara tills jag känner för det vilket inte är så ofta.
Tvätten tas när tvättarna svämmar över och underkläderna tar slut.
Vi försöker städa tillsammans hemma helst torsdag kväll i 30-60min.
Sen hjälper det ju att jag lämnar barnen på fritids/skola samma tid varje dag, eller att ha en hund som ju måste ut.

Även om mitt jobbschema är ojämnt inom veckan så är det regelbundet från vecka till vecka.
Dosett för medicinerna.

Ibland ställer jag alarm på min mobil för medicin, pauser och när jag ska avsluta vissa jobbaktiviteter.

Senast ändrad av Berguv den lör mar 12 2016, 15:34, ändrad totalt 1 gång
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Fallen i lör mar 12 2016, 12:38

Kör inte med listor, tycker att de är stressande...

Nu arbetar jag inte så, utan mer kör efter hur veckan ser ut.
- städa har lagt upp på fredagar.
- en dag i veckan så tvättar jag, här har glädjen att ha egen tvättmaskin så att jag kan tvätta en tvätt här och en där, det behövs. Tvättar inte fler maskiner samtidigt, utan mer tvätta och så hänga. Stannar där.
- handla för hela veckan gör jag oftast på måndagar.

Nu ska jag försöka bygga upp en ny vecka. Prioritera om en hel del och försöka ett steget i taget nå denna typ vecka igen. I detta måste jag få in att träna att gå och finmotoriska grejer dagligen, utan att de blir stressande.

Detta med att gå upp med alarm - glöm det för det är en skov trigger. För att få ihop sömnen så måste jag låta den få styra min vardag mer än vad som egentligen är önskvärt i samhället.

Just för tillfället blir väldigt mycket - tar varje dag som den kommer och måste lägga över väldigt mycket på andra här hemma. Även saker som jag själv försöker göra. För jag behöver ibland denna tredje hand, som jag inte har själv.  Rolling Eyes
Fallen
Veteran
Veteran

Inlägg av Maria i tor apr 14 2016, 09:37

Har mina aktiviteter och prioriteringar.....de är skelett i tillvaron. Är jag för trött får jag dra ner på aktiviteter för att vila. Har strukturen i huvudet.
Maria
Bubblare
Bubblare

https://amandasgardiner.wordpress.com

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet