Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar

3 posters

Gå ner

bipolär - Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar Empty Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar

Inlägg av Onddruid tis feb 09 2016, 10:47

Här är en ide som jag har sett lite här och där men som kanske föreskuggar en förändring i diagnostik och behandling när det gäller patienter som idag har schizofreni, schizoaffektiv sjukdom och bipolär sjukdom med psykotiska drag mfl. Artikeln hänvisar till en studie som genom att titta på flera biologiska faktorer sorterade patienter i tre grupper som var spridda över alla de "psykotiska" sjukdomarna. Tidigare genetiska studier har föreslagit att alla dessa sjukdomar skulle kunna ses som ett "schizofrenispektrum".

Källa: Biomarkörer är är bättre än symtom när det gäller att dela in psykotiska patienter i subgrupper

#artikel #psykos #spektrum #schizofreni #bipolär #depression #neurologi #diagnostik


Senast ändrad av Onddruid den ons feb 10 2016, 11:46, ändrad totalt 2 gånger
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

bipolär - Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar Empty Sv: Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar

Inlägg av chai tis feb 09 2016, 10:55

Spännande! Jag har länge tyckt (och fler med mig antar jag) att diagnosticering enbart utifrån synliga symptom är väldigt luddigt. Det lär väl ta en hel del tid, men jag hoppas på fler metoder där man kan ringa in problem på ett mer solitt sätt.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

bipolär - Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar Empty Sv: Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar

Inlägg av Onddruid tis feb 09 2016, 10:59

Ja och utöver att det inte finns några standardtest för psykiska sjukdomar så skippar ju många läkare att utreda andra orsaker när de väl ställt en diagnos som till exempel depression. Ett enkelt blodprov kan ju hitta andra orsaker till depressionen som är mindre vanliga men som ändå drabbar folk och som faktiskt rekommenderas.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

bipolär - Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar Empty Sv: Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar

Inlägg av Butterflychaos tis feb 09 2016, 11:03

Each biotype overlapped with the traditional diagnostic categories. For example, among Biotype 1 cases, 59 percent had a schizophrenia diagnosis, while among Biotype 3 cases 44 percent had a bipolar disorder with psychosis diagnosis. Among Biotype 3 cases, 32 percent had schizophrenia, and among Biotype 1 cases, 20 percent had bipolar disorder with psychosis.

Differences in brain structure also distinguish the three biotypes, further validating the categorizations. On brain MRI scans, Biotype 1 cases — and to a lesser degree Biotype 2 cases — showed reduced gray matter, the brain’s working tissue, across several areas of the cortex, or outer mantle, known to process higher-order information. By contrast, in Biotype 3 cases, the largest of the groups, such reduced gray matter was mostly localized in emotion-processing areas in deeper brain regions. No brain structural differences distinguished the traditional categories of schizophrenia and schizoaffective disorder from each other.

Det här tyckte jag var superintressant!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

bipolär - Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar Empty Sv: Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar

Inlägg av Onddruid tis feb 09 2016, 11:08

Jag tänkte faktiskt på den här när jag läste den artikeln som du la upp butterflychaos.

The different patterns of biomarkers across the biotypes may help to explain discrepancies in replicating biomarker studies across different clinical research centers, say the researchers. For example, since they tend to be the most compromised, Biotype 1 cases are more likely to be recruited in inpatient settings, while Biotype 2 and -3 cases are more likely to be found in outpatient settings. So even if patients have the same nominal diagnosis, they might tend to have different underlying illness processes. Similarly, researchers with mostly Biotype 3 cases might conclude that not much can be learned from studying first-degree relatives (their relatives were largely normal on the biomarkers) — and/or that a large portion of the genetic risk for psychosis comes from spontaneous mutations.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

bipolär - Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar Empty Sv: Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar

Inlägg av Onddruid mån feb 29 2016, 07:52

Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

bipolär - Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar Empty Sv: Neurobiologisk analys av olika psykossjukdomar

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet