Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



NeuroScienceNews: manliga och kvinnliga "hjärnor" en falsk dikotomi

2 posters

Gå ner

myt - NeuroScienceNews: manliga och kvinnliga "hjärnor" en falsk dikotomi Empty NeuroScienceNews: manliga och kvinnliga "hjärnor" en falsk dikotomi

Inlägg av Onddruid tis feb 09 2016, 22:46

Det här är något jag har varit engagerad i ett tag. Det började med en jättebra review som jag läste som visade att skillnaderna inom grupper nästan alltid är större än mellan grupper i studier som jämför män och kvinnor vilket är en bra grund för att anta att i många studier beror utfallet mindre på vilket kön man har än på vem man är. Ändå pratas det friskt om män/kvinnor och man försöker flitigt blåsa upp även de minsta skillnaderna mellan grupper.

Här kommer en mycket bra kritik av den manliga/kvinnliga dikotomin i neurobiologin: http://neurosciencenews.com/male-female-brain-differences-3617/

#artikel #neurologi #neurobiologi #hjärnan #kön #myt #missuppfattning


Senast ändrad av Onddruid den mån feb 22 2016, 18:23, ändrad totalt 2 gånger
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

myt - NeuroScienceNews: manliga och kvinnliga "hjärnor" en falsk dikotomi Empty Sv: NeuroScienceNews: manliga och kvinnliga "hjärnor" en falsk dikotomi

Inlägg av Butterflychaos ons feb 10 2016, 08:23

"Perhaps the mounting evidence that brains can’t be neatly divided into sex-based groups will prompt a game-changing alteration in how we approach this issue.. What is really meant by a “sex difference”? Taken straightforwardly, one would assume a “difference” implies the two groups measured are distinct. That the characteristics true of one are almost always not true of the other, that it’s possible to predict characteristics based on sex or vice versa, or that knowing to which group an individual belonged would allow you to reliably predict their performance, responses, abilities and potential. But we now know that this simply doesn’t reflect reality.

On a wide range of psychological measures, it’s clear that the two sexes are actually more similar than different, despite oft-repeated stereotypes or anecdotal assertions."

Mycket bra skriven artikel!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

myt - NeuroScienceNews: manliga och kvinnliga "hjärnor" en falsk dikotomi Empty Sv: NeuroScienceNews: manliga och kvinnliga "hjärnor" en falsk dikotomi

Inlägg av Onddruid sön feb 14 2016, 08:19

Butterflychaos: eftersom du gillade den länken tänkte jag att jag skulle dela den här positiva överraskningen jag hittade i morse: http://neurosciencenews.com/gender-equality-mating-preferences-3654/

Det är en artikel som utmanar synsättet att könsroller har en biologisk komponent - egentligen tycker jag att det är uppenbart eftersom när jag tänker på evolution så tänker jag alltid på att alla beteenden formar vår biologi, män och kvinnor är extremt lika beteende och utseendemässigt, det har till och med argumenterats för att människan som art har väldigt lite fenotypisk variation i förhållande till andra arter. Så detta gäller "raser" också. De skillnader som finns i oss biologiskt verkar främst vara begränsade till skillnader i vår biologiska funktion - dvs vårt biologiska kön och relaterade organ och skillnader som troligtvis har uppstått som en konsekvens av utveckling och reglering av den.

Det är lätt att visa det här med ett tankeexperiment - ifall de karaktärer som idag ses som manliga och kvinnliga hade varit en del av våra mate-preferences och alltså selekterats för ganska hårt under lång tid så hade de karaktärerna fått en stabilitet som innebar att vi inte hade haft mycket plasticitet - när generna får välja mellan plasticitet och att bara kasta bort den till fördel för en framgångsrik strategi så väljer de alltid den senare, plasiticitet är något som händer när selektionstryck varierar dynamiskt över tid. Så om de som menar att manligt/kvinnligt är en biologisk evolutionär skillnad har rätt så måste de karaktärerna vara stabila och heterogena mellan de två grupperna - vilket sällan är fallet.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

myt - NeuroScienceNews: manliga och kvinnliga "hjärnor" en falsk dikotomi Empty Sv: NeuroScienceNews: manliga och kvinnliga "hjärnor" en falsk dikotomi

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet