Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Sömnutredning

2 posters

Gå ner

Sömnutredning Empty Sömnutredning

Inlägg av Berguv fre mar 18 2016, 12:52

Igår natt gjorde jag sömnregistrering hemma där andning, hjärtslag, snarkning, rörelser mm kollades. Men det var ingen apn'e att behandla, inom det normala intervallet. Inga påtagliga muskelryckningar. Att jag vaknade 18gr på natten har alltså ingen mer förklaring än det bipolära och ångest. Om jag går och lägger mig 22 och går upp 07 sover jag 5-6h. Lite antiklimax att inte få någon mer hjälp samtidigt som det förstås är bra att det inte var något allvarligt som kunde behöva andningsmask.
Men ingen förklaring heller. KBT rekommenderades. Är det någon av er som blivit hjälpt av KBT inriktad på sömn? Jag behöver vila dagtid när jag inte jobbar för att varva ned och ta igen sömn. Jag sover inte bättre om jag låter bli dagvilan. Jag antar att vi bipolära är lite speciella med sömnen så att det som rekommenderas andra inte alltid gäller oss, ex att inte sova på dagen och att skippa sömntabletter.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Sömnutredning Empty Sv: Sömnutredning

Inlägg av Ma-ar fre mar 18 2016, 22:58

Skönt i alla fall att det är gjort. Tråkigt att de inte kan hjälpa dig, men det är egentligen inte jättekonstigt. Du har ju en bipolär problematik och ångest som säkert stör sömnen. Och det är positivt att de inte upptäckte fler problem, det räcker. Beträffande tupplur: jag sover oftast bättre, snabbare och djupare när jag har sovit en tupplur, kan vara på kvällen, men när jag inte sover nattetid blir jag pigg och har svårt att sova. Det är säkert något bipolärt tror jag, och det går inte att förklara till andra människor. Sömnmedicin behöver jag inte när allt är relativt ra, bara när jag inte har sovit.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet