Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Är stigmat på väg att bli mindre?

3 posters

Gå ner

Är stigmat på väg att bli mindre? Empty Är stigmat på väg att bli mindre?

Inlägg av Onddruid tis mar 22 2016, 10:07

(CNN)Mental health has a long-standing public perception problem, but the stigma appears to be shifting, at least in the United States, a new survey reveals. Results from a national online survey on mental health, anxiety and suicide indicate that 90% of Americans value mental and physical health equally. 

"Progress is being made in how American adults view mental health, and the important role it plays in our everyday lives. People see connection between mental health and overall well-being, our ability to function at work and at home and how we view the world around us," said Dr. Christine Moutier, chief medical officer of the American Foundation for Suicide Prevention.

http://edition.cnn.com/2015/09/01/health/mental-health-stigmas-shift-poor-access/index.html

#stigma #samhälle #artikel #depression #myt
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Är stigmat på väg att bli mindre? Empty Sv: Är stigmat på väg att bli mindre?

Inlägg av Fallen ons mar 23 2016, 07:35

Stigmat har jag svårt att uttala mig om, men det jag har fått veta att indirekt och direkt diskriminering mer har ökat. Så stigmat finns väl kvar men det ändrar mer bara form.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Är stigmat på väg att bli mindre? Empty Sv: Är stigmat på väg att bli mindre?

Inlägg av Onddruid ons mar 23 2016, 08:50

Jag tror att den här artikeln faller lite på vad de har försökt mäta. Det är till exempel inte så konstigt att folk varken vill bli fysiskt eller psykiskt sjuka och det förväntade resultatet om man ställer en sån fråga blir ju att ju mer fördomar du har om psykiskt sjuka desto mindre vill du vara psykiskt sjuk. Men du vill heller inte ha ett brutet ben eller cancer. Så det är inte konstigt att de har "värderat" sjukdomarna på liknande sätt.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Är stigmat på väg att bli mindre? Empty Sv: Är stigmat på väg att bli mindre?

Inlägg av chai ons mar 23 2016, 11:25

Onddruid skrev:Jag tror att den här artikeln faller lite på vad de har försökt mäta. Det är till exempel inte så konstigt att folk varken vill bli fysiskt eller psykiskt sjuka och det förväntade resultatet om man ställer en sån fråga blir ju att ju mer fördomar du har om psykiskt sjuka desto mindre vill du vara psykiskt sjuk. Men du vill heller inte ha ett brutet ben eller cancer. Så det är inte konstigt att de har "värderat" sjukdomarna på liknande sätt.

Där håller jag med din tolkning.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Är stigmat på väg att bli mindre? Empty Sv: Är stigmat på väg att bli mindre?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet