Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni

+3
LindenDream
Fallen
Onddruid
7 posters

Gå ner

artikel - Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni Empty Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni

Inlägg av Onddruid ons mar 30 2016, 09:21

Cognition may improve significantly in schizophrenia patients when they are given anti-inflammatory treatment along with standard schizophrenia therapy, according to researchers at the Medical College of Georgia at Augusta University.

The new findings add to the growing body of evidence that at least some symptoms of schizophrenia are closely tied to the immune system and inflammatory reactions.

After only two intravenous doses of tocilizumab, an immune-suppressing drug typically prescribed for people with rheumatoid and juvenile arthritis, all five study participants with schizophrenia experienced improved cognitive ability.



http://psychcentral.com/news/2016/03/01/reducing-inflammation-may-improve-cognition-in-schizophrenia/99836.html

#läkemedel #schizofreni #artikel
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

artikel - Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni Empty Sv: Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni

Inlägg av Onddruid ons mar 30 2016, 09:22

Intressant tycker jag eftersom bipolär sjukdom och schizofreni båda har kognitiva nedsättningar och är associerade med inflammation.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

artikel - Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni Empty Sv: Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni

Inlägg av Fallen ons mar 30 2016, 09:48

Tror oxå på detta och då medtanke på att jag får lättare och mer inflammationer i kroppen när jag är nere än annars. Idag kompletterar jag dipparna med NAISD, alltså det gäller att man tål dessa så säga.

Detta är ett tillägg som min fd psykiatiker och smärtläkare kom överens om att det är värt att prova.

Kan säga att jag inte riktigt vet.

Däremot vårdeppen som kan ibland komma och ibland inte, för jag stor hjälp av antihistaminer... ??
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

artikel - Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni Empty Sv: Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni

Inlägg av LindenDream ons apr 06 2016, 19:01

Fallen skrev:

Däremot vårdeppen som kan ibland komma och ibland inte, för jag stor hjälp av antihistaminer... ??

Jag läste för ett tag sedan Scott Stossels bok Generation Ångest och där skrev han nåt om det hur antihistaminer hjälpte honom med hans psykiska problem när han var yngre och tydligen har iaf vissa antihistaminer en SSRI-effekt, om jag nu minns rätt. Jag minns inte vilken substans det var han speciellt skrev om, men jag kollade upp den iaf och den var avregistrerad i Sverige.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

artikel - Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni Empty Sv: Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni

Inlägg av gadas ons apr 06 2016, 21:00

Antihistaminet Atarax används mot spänningstillstånd som ångest. Man brukar inte märka någon effekt förrän efter 3-4 dagar och då har de flesta gett upp och skriver sedan att det inte funkar.

gadas
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-03-07

Till överst på sidan Gå ner

artikel - Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni Empty Sv: Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni

Inlägg av chai tor apr 07 2016, 13:54

gadas skrev:Antihistaminet Atarax används mot spänningstillstånd som ångest. Man brukar inte märka någon effekt förrän efter 3-4 dagar och då har de flesta gett upp och skriver sedan att det inte funkar.

Intressant. De gånger jag har fått Atarax inom öppen- och slutenvård har det alltid bara presenterats som ett alternativ till benso, inget om 3-4 dagar till verkan. Kanske inte så konstigt då om man som patient blir besviken när man inte får någon lindring på en halvtimme.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

artikel - Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni Empty Sv: Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni

Inlägg av gadas tor apr 07 2016, 14:26

chai skrev:
gadas skrev:Antihistaminet Atarax används mot spänningstillstånd som ångest. Man brukar inte märka någon effekt förrän efter 3-4 dagar och då har de flesta gett upp och skriver sedan att det inte funkar.

Intressant. De gånger jag har fått Atarax inom öppen- och slutenvård har det alltid bara presenterats som ett alternativ till benso, inget om 3-4 dagar till verkan. Kanske inte så konstigt då om man som patient blir besviken när man inte får någon lindring på en halvtimme.

Nej, precis, det står inget om det. Däremot står det att biverkningar som dåsighet kan ta några dagar att gå över. Men det kan ju fungera fortare för en del, jag vet inte.

gadas
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-03-07

Till överst på sidan Gå ner

artikel - Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni Empty Sv: Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni

Inlägg av Onddruid tor apr 07 2016, 17:44

Är du riktigt säker på detta gadas?

Det är inte något annat läkemedel du tänker på?

Vad jag har läst så brukar atarax användas som väldigt snabbverkande lugnande medel, här till exempel ett citat från fass: "Vid ångest och oro märks effekt efter ca 15 minuter och kvarstår i ca 12 timmar." http://www.fass.se/LIF/product?nplId=19570405000014
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

artikel - Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni Empty Sv: Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni

Inlägg av Ma-ar fre apr 08 2016, 09:36

Interessant information. Hoppas de fortsätter utprova i den här linjen. Men det är inte så lätt att dra nytta från de här resultaterna i vardagen än, om han inte har en reumatisk sjukdom.

Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

artikel - Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni Empty Sv: Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni

Inlägg av Berguv fre apr 08 2016, 09:57

Jag tycker att atarax hjälper relativt snabbt. Men skillnaden mot innan är ofta inte så tydlig. Jag upplever det inte som att något tydligt märkbart kommer. Men efter ett tag kan jag slås av att ångesten nog inte är lika stark längre. Det är ju inte alltid så lätt att märka avsaknaden av något. Det är inte alltid jag märker någon effekt.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

artikel - Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni Empty Sv: Antiinflammatorisk behandling förbättrar kognition hos personer med Schizofreni

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet