Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Hur mycket påverkar medicinen?

4 posters

Gå ner

Hur mycket påverkar medicinen? Empty Hur mycket påverkar medicinen?

Inlägg av Hurricane mån apr 11 2016, 23:55

Hej.

Hur mycket tror ni min medicinering (Risperdal) påverkar mitt liv? Tar 3 mg.

Jag har ingen motivation, lågt med energi, ingen naturlig energi. Att minnas känslan från andra dagar är omöjligt. Ganska lågmäld. Inget intresse att träffa vänner (eller vill egentligen träffa vänner, men är så seg att jag inte klarar av det). Läser mycket, men det jag läser försvinner ur minnet snabbt. Likadant med konversationer.

Livet känns alltså tungt och motigt. Jag upplever det som att jag har en "risperdal-depression". Bara ibland jag blir hög på livet och då håller det i sig max en vecka för att sedan återgå till en lågmäld zombie.

Jag skyller alla mina problem på medicinen jag tar nu och skall därför prata med doktorn på onsdag om att trappa ner.

Om jag inte förändras när jag slutar med den så skulle jag bli mycket besviken. Vill känna motivation och livsglädje på riktigt.

Hur mycket tror ni här att medicinen påverkar mig?
Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar medicinen? Empty Sv: Hur mycket påverkar medicinen?

Inlägg av chai tis apr 12 2016, 08:30

Den eviga frågan. Jag tycker att det ofta är rätt svårt att avgöra i förväg hur man påverkas av att börja med eller sluta med en medicin, även om man får tips från andra, eftersom vi kan reagera så individuellt.

Det verkar vara lite svårt att "medicinera ner" manier utan att det går över i ett smådepressivt tillstånd. Kan krävas lite trixande med hjälp av läkaren. En sak där är hur pass sjuk du blir när du är uppåt utan mediciner, gör du saker som blir skadliga för dig själv eller omgivningen är de nog mindre pigga på att du inte ska ha mediciner.

Du ska absolut säga till läkaren att du inte orkar med att ha det som du har det nu, men var beredd att diskutera alternativ så öppet som möjligt.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar medicinen? Empty Sv: Hur mycket påverkar medicinen?

Inlägg av Fallen tis apr 12 2016, 09:25

Något som inte talas direkt högt om,

Antipsykos mediciner kan ge depression som biverkning.

Jag får inte äta antipsykos mediciner alls längre, för varje gång oavsett vilken så får jag en depression.

Visst har det som sagt försökt medicinera mot depressionen men oftast har detta haft motsatt effekt, inget heller som är ovanligt vad jag har fått det förklarat.

Så prata med din läkare om detta. För det sägs att 1/1000, alltså sällsynt biverkning, få en depression som biverkning. Något som inte alltid tas upp bland biverkningarna. De äldre ska detta vara vanligare. Den kommer inte heller inte direkt, utan kan ta ett tag innan den slår till. På så sätt behöver det inte vara så att man motat en mani.

Jag är inte ett dugg förvånad. En som blir manisk av antidepressiva och depressiv av antipsykotika. Begging
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar medicinen? Empty Sv: Hur mycket påverkar medicinen?

Inlägg av Hurricane tis apr 12 2016, 16:17

Jag tog Abilify under ca två veckor och på dessa två veckor skaffade jag gymkort, tränade, promenerade, mediterade och mådde bra. Vet inte om det var mitt naturliga jag eller om Abilify piggade upp, men uppenbart är det att medicin påverkar mycket.

Tyvärr led jag av kraftiga palpitationer. Hade svårt att somna på grund av att jag kände hjärtat slå så tydligt. Kunde härleda dessa upplevelser till abilify så därför slutade jag med den. Blev bättre med det då.

Någon som har förslag på någon mildare antipsykotisk medicin att ta?
Hurricane
Hurricane
Bubblare
Bubblare

Posts : 39
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar medicinen? Empty Sv: Hur mycket påverkar medicinen?

Inlägg av Butterflychaos tor sep 22 2016, 15:48

Ett väldigt sent svar, men tänker att även om den inte hjälper dig [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] så kanske kan ågon annan gynnas av det.

Jag tror många tänker på Risperdal och Zyprexa som lite tyngre neuroleptika. Jag kan tänka mig att nyare mediciner inte är lika sederande, och det finns ju en del (och kommer nya titt som tätt). Ett preparat som jag tyckt verkat lovande är Zeldox (ziprasidon), och om jag minns rätt så ska det vara lite mer effektivt mot depressioner.

När jag tittar i min bok "Consumer's guide to psychiatric drugs" så får jag följande lista

Låg-potenta neuroleptika:
klorpromazin
klozapin
quietapin (Seroquel)

Hög-potenta:
Perfenazin
Loxapin
Flufenazin
Haloperidol
Risperidon
Paliperidon
Olanzapin
Ziprasidon
Aipiprazol

Men det är ju lite mer komplicerat än så egentligen...

Det finns kombinationer av neuroleptika och antidepressiva medel som är bevisade effeektiva vid psykotisk depression, nämligen:

Sertralin + Olanzapin
Fluoxetin + Olanzapin
Venlafaxin + Quietapin
Amitryptilin + Perfenazin

FDA har godkänt följande läkemedel som behandling av bipolär depression:
Quietapin i monoterapi
Olanzapin + fluoxetin


(källa: [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.])

Vad jag vill få fram är att det finns vissa neuroleptika som faktiskt ska hjälpa mot depressioner. Vissa preparat är mer sederande än andra. Jag rekommenderar att läsa The Evidance-Based Guide to Antipsychotic Medications om ni vill lära er mer om just neuroleptika.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar medicinen? Empty Sv: Hur mycket påverkar medicinen?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet