Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



är mixad...vet inte vad jag ska göra...

5 posters

Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av zandra85 mån aug 29 2016, 17:11

stressigt sommarlov, en veckas semester i Kroatien och sedan start på den stressigaste kurs vi någonsin haft. har redan tenta på fredag..och jag får såklart en blandepisod.

står utan mediciner helt sedan januari så jag har gått o väntat på det här, men ååh vilken dålig tajming. är hypomanisk och deprimerad samtidigt så ena stunden är jag på gång med alla möjliga slags projekt och andra stunden planerar jag att dö. jag orkar inte med ett skov till. ni har inga tips på hur jag ska bli "normal" igen!! jag måste bli bra tills på onsdag då jag ska lägga bedövning på en kompis (pluggar till tandsköterska). gör jag inte det så blir jag kuggad på hela kursen. är högpresterande o har fått höga betyg hittills. fan jävla elände att ha denna sjukdom.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av Butterflychaos mån aug 29 2016, 17:43

Jadu, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag önskar jag kunde säga att det finns tips som faktiskt funkar, men det är nog inte så många som kan ta sig ur en blandepisod på egen hand... Och det kommer nog ta längre än på onsdag också. Sök läkarhjälp. Ta hand om dig!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av zandra85 mån aug 29 2016, 19:21

Min läkare är borta tills oktober. Fick rådet av min kontaktperson i slutet av maj att jag skulle hålla mig frisk eftersom det inte finns någon läkare. Psykiatrins hus i Uppsala är fantastisk som ger sådana råd. Har tagit en rätt så stor dos inderal. Kanske hjälper lite om jag har tur. Fick ringa en kompis för att göra en enkel omelett. Hjärnan funkar liksom inte optimalt...

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av Butterflychaos mån aug 29 2016, 19:41

Åh, psykiatrin i Uppsala, vad jag inte tycker om er... *suck* Hoppas Inderalen hjälper, annars gå till psykakuten.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av zandra85 mån aug 29 2016, 19:45

Måste åka 40 minuter i såna fall o det är ingen vits i. satt halva natten förra gången o väntade på läkaren, hann precis med sista tåget hem den gången.

är nästan enbart hypomanisk så det känns såklart lite bättre nu Very Happy Very Happy

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av Ma-ar mån aug 29 2016, 21:30

Vilken otur, och hur dåligt mående du har Zandra. Eller är det redan lite bättre nu hypomanin har blivit mest tydlig? Varför tog du Inderal? Undrar, har du inga psykmediciner alls längre, som kan dämpa lite? Tror inte att det är en bra idee att ta hjärtmediciner i för stor dos, var försiktigt med dig själv och försök att ta hand om dig.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av Fallen tis aug 30 2016, 08:44

Ringer du din mottagning igen. Säg rakt ut till dem att väldigt många mottagningar gör på så sätt är det en mycket tillfällig situation så kan de hjälpa på så sätt att de kan dela ett par tabletter som en får hämta i en liten pappåse. Detta behövs inte vara en läkare som bedömer att det är så, utan en läkare kan ta beslutet vilken medicin det ska vara.

För många gånger räcker det med att ta tex en antipsykos medicin innan säng gående en eller par nätter för att bryta en mix. Ja, har en tur är det ganska lätta att bryta.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av zandra85 tis aug 30 2016, 10:06

Jag har olanzapin, men den ligger i en överdosburk så jag vet inte hur den ser ut. Kanske kan gissa vilken det är, men kanske dumt att chansa.

Tänkte att inderalen kunde få mig att varva ner. Den dämpade ångesten iaf. Jag har inga andra psykmediciner. Har fått allergiska reaktioner av det mesta.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av zandra85 tis aug 30 2016, 10:09

Men av olanzapinen blir jag däckad lite för mycket så dem vill jag iofs helst inte ta.

Sitter på skolan nu o känner mig rätt så irriterad på både lärare o klasskompisar. Vill härifrån nu. Har iaf pratat med utbildningsledaren så jag får lägga bedövning under en annan kurs.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av zandra85 tis aug 30 2016, 13:26

Ringde till psykiatrin o fick prata med min kontaktperson. Hon sa att jag skulle vara ner o äta ordentligt. Och så ska vi ses på måndag
Blir ju många nätter utan sömn, men det är lugnt för jag har massor av saker att göra iofs.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av Butterflychaos tis aug 30 2016, 17:54

Låter bra att du kunde lösa det där med bedövningen i alla fall. Försök sova och äta ordentligt, det hjälper.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av zandra85 ons aug 31 2016, 09:01

Vaknade jättetidigt o huvudet var inte med alls. Ville bara dämpa ångesten lite. Blev dumt. Måste sys. Herregud. Har liksom läst att det är så svårt att skära sig djupt ju. Ville bara dämpa ångesten lite, men nu vart jag tvungen att åka tåg till min vc.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av Butterflychaos ons aug 31 2016, 16:24

Är det inte dags att åka till psykakuten kanske? Så du i alla fall kan få lite ångestlindrande och dom kan ha lite koll på dig? Ta hand om dig!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av Butterflychaos tor sep 08 2016, 20:02

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] hur är det med dig?? Har du fått hjälp och så?
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av zandra85 sön sep 11 2016, 19:03

jo jag hamnade på psykakuten. fick haldol utskrivet. jag sov väldigt bra av medicinen, men efter två dagar fick jag så hemska biverkningar i form av myrkrypningar. var ett helvete faktiskt, kliade nästan sönder benen o kunde inte sitta still. så jag fick ta olanzapin, men 5mg hjälpte inget alls.

så jag hamnade på psykakuten igen där jag fick träffa en helt underbar läkare. fastän jag var hypomanisk och pratade i 140 km/h så förstod hon mig verkligen. jag tog högre dos med olanzapin så jag skulle bli däckad. vart väl inte helt däckad precis, men sov någorlunda.

men nu håller jag på att trappa ur den. hamnar lite mer depressivt nu. har jobbiga känslor som bara väller inom mig. är fortfarande lite uppvarvad så man får iaf mycket gjort om man säger så. har stickat en babyfilt, virkat en mössa och möblerat om, plockat svamp och lingon. skulle önska studierna gick lika bra. tog mig 4 timmar att göra en enkel uppgift.

jag var på skolan i onsdags, men vid lunch vart jag fullständigt knäckt när jag hörde alla microsar gå i gång, folk pratade, det var kvavt. så jag var hemma i torsdags o fredags. får hoppas på ny chans imorgon. så jag mår sådär.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av Berguv fre nov 23 2018, 15:33

Hej Zandra! Har du pratat med Studenthälsan och studievägledare på din högskola?Om inte gör det! De kan hjälpa dig med tillfälligt studieavbrott, förlängda deadlines osv. utan att CSN börjar strula, vilket de gör annars.

Kram!
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av Ma-ar fre nov 23 2018, 15:46

2016.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av Berguv lör nov 24 2018, 20:52

Oj var inlägget från 2016? Jag ser inga årtal på inläggen?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

är mixad...vet inte vad jag ska göra... Empty Sv: är mixad...vet inte vad jag ska göra...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet