Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Självmordsfrekvens 15%?

4 posters

Gå ner

Självmordsfrekvens 15%? Empty Självmordsfrekvens 15%?

Inlägg av skugga fre sep 02 2016, 10:21

Hej,
Jag trodde självmordsfrekvensen var ca 5%. Men 15% tycks vara mera allmänt accepterat, men det låter högt..
[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]

Har själv 1 bekräftat självmord ibland närmsta anhöriga, en BP-sjuk person men utan diagnos. Aj vilken skada för omgivningen sånt dessvärre gör.

skugga
Bubblare
Bubblare

Posts : 18
Join date : 16-09-01

Till överst på sidan Gå ner

Självmordsfrekvens 15%? Empty Sv: Självmordsfrekvens 15%?

Inlägg av chai mån sep 05 2016, 10:57

Jag har också hört 15-20 procent, men är inte tillräckligt insatt på området för att veta om man skiljer på välbehandlade och obehandlade/icke-tillräckligt/felaktigt behandlade personer i statistiken. Min tanke är att det inte borde vara samma siffror.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Självmordsfrekvens 15%? Empty Sv: Självmordsfrekvens 15%?

Inlägg av Fallen mån sep 05 2016, 14:50

Även detta, är du ultrarapid bipolär med blandepisoder och då borderline på detta ligger som sagt självmordsfrekvens upptill 75%.

Vad som är vad är så svårt att ta på vad som gäller och är.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Självmordsfrekvens 15%? Empty Sv: Självmordsfrekvens 15%?

Inlägg av Butterflychaos mån sep 05 2016, 16:18

Håller med Fallen - samsjuklighet försvårar det hela och självmordsfrekvensen kan öka dramatiskt (som Borderline, ätstörningar, missbruk). Självklart är inte en välmedicinerad bipolär person i samma riskkategori som en obehandlad person, och olika typer har olika risk. TIll exempel tror jag självmordsfrekvensen är högre för de med typ två än ett. Kan tänka mig att frekvensen är högre för de med rapid/ultraradian cycling också än de med längre friska perioder. Sedan har vi dödligheten i bipolär sjukdom - och den är högre än bara självmordsfrekvensen, för många har/får fysiska åkommor såsom hjärt/kärlsjukdom och övervikt samt alkoholrelaterade orsaker.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Självmordsfrekvens 15%? Empty Sv: Självmordsfrekvens 15%?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet