Nytt sedan sist
Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen
LT: Läkemedelsrekommendationer för bipolär sjukdom följs i hög utsträckning
3 posters
Sida 1 av 1
LT: Läkemedelsrekommendationer för bipolär sjukdom följs i hög utsträckning
http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Originalstudie/2017/01/Lakemedelsriktlinjer-for-bipolar-sjukdom-foljs-i-hog-utstrackning/
http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Forfattarintervjun/2017/01/4-fragor-till-Mikael-Landen/
#studie #bipolär_sjukdom #läkemedel #BipoläR
http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Forfattarintervjun/2017/01/4-fragor-till-Mikael-Landen/
Vi har undersökt om läkemedelsrekommendationer för behandling av individer med bipolär sjukdom följs i den kliniska vardagen.
Analys av data från nationella kvalitetsregistret BipoläR visar att rådande rekommendationer följs i hög utsträckning.
Det finns väsentliga skillnader i läkemedelsbehandling mellan typ I och typ II av bipolär sjukdom.
Andelen individer som använde bensodiazepiner eller bensodiazepinliknande medel var hög.
#studie #bipolär_sjukdom #läkemedel #BipoläR
chai- Ambulerande Admin
Butterflychaos- Ambulerande Admin
Sv: LT: Läkemedelsrekommendationer för bipolär sjukdom följs i hög utsträckning
Känner att man är lite udda som har bipolär 2 och bara står på risperidon som stämningsstabiliserande. Och att det udda nog hjälpt mer än något annat mot depressionerna. Fast jag undrar om jag inte blir lite uppvarvad av den. Men alla sömnmediciner gör ju att jag sover och jag står på Ritalin sedan länge utan att den gör mig mer uppvarvad. Har nog lite speciell hjärnkemi eller så är biverkningen att jag blir uppvarvad av risperidonet på så sätt att min depression blir utplånad. Jag vet inte. Borde läsa på mer igen.
Ja herregud, ibland är det nästan mer konstigt om det blir rätt...
chai- Ambulerande Admin
Antidepressiva funka inte men ”benzo” fungerar verkligen.
En depressiv vän sa att det inte gav bra effekt, är det nån studie på att de fungerar bra för just bipolära?
En depressiv vän sa att det inte gav bra effekt, är det nån studie på att de fungerar bra för just bipolära?
stfnilsson- Nyinitierad
stfnilsson skrev:Antidepressiva funka inte men ”benzo” fungerar verkligen.
Har inte sett någon sådan studie, googlade lite också men hittade inget.
Det som står här och var är att bipolära har runt 50 procents risk att någon gång missbruka något, alkohol eller narkotika eller piller, mer än för "vanliga" unipolärt deprimerade.
Jag tycker nog inte att effekten av benzo är så spektakulär, jag blir en aning trött mest, fast det går åtminstone att stå på benen och fungera till skillnad från vissa andra preparat som Theralen.
chai- Ambulerande Admin
Saken är ju att Benzo kan användas vid fler tillfällen för bipolära - vid ångesttillstånd och vid agitation i både depression,blandtillstånd och mer sällan vid manier. Benzo i sig är inte effektivt för depressionerna, men fungerar ångestdämpande och avslappnande. Dock finns som nämnt problemet med tillvänjning och beroende.
Liknande ämnen
» Bipolär sjukdom en del av ett "schizofrenispektrum"?
» Normalitet och bipolär sjukdom
» Var i hjärnan "bor" bipolär sjukdom
» Arbete och bipolär sjukdom.
» Bipolär sjukdom och centralstimulantia
» Normalitet och bipolär sjukdom
» Var i hjärnan "bor" bipolär sjukdom
» Arbete och bipolär sjukdom.
» Bipolär sjukdom och centralstimulantia
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet