Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Ingen sjukdomsinsikt

2 posters

Gå ner

Ingen sjukdomsinsikt Empty Ingen sjukdomsinsikt

Inlägg av Lyckot tor jul 27 2017, 11:35

Min vän har en släkting som troligen är inne i en manisk persiod, eventuellt psykotisk men har kapat kontakten med de närmaste. Så fort någon skrapar lite på personens yta för att närma sig, blir hen asförbannad och säger hen upp kontakten. Hen verkar inte mottaglig.

Personen har ingen kontakt med psykiatrin och har tidigare inte haft så här kraftiga manier så att personer i omgivningen förstått och blivit oroliga.
Min vän är desperat och oerhört orolig, vet inte vad man kan göra i det läget?
Någon som har något tips?

Lyckot
Nyinitierad
Nyinitierad

Posts : 9
Join date : 17-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Ingen sjukdomsinsikt Empty Sv: Ingen sjukdomsinsikt

Inlägg av chai tor jul 27 2017, 20:22

Frågan har varit uppe någon gång tidigare, kan inte säga att jag har ett rakt svar. Testa att ringa runt till Sjukvårdsupplysningen 1177, närmaste psykakut eller psyköppenvårdsmottagning. Få tips om vilka resurser som finns där personen bor. Även i min lite mindre kommun finns nu ett akutteam som kan åka ut och bedöma personer med problem. Kom dock ihåg att tvångsvård inte är helt lätt att få om en person inte är livsfarlig för sig själv eller andra, men det beror på omständigheterna.

Jobbig situation för alla inblandade.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Ingen sjukdomsinsikt Empty Sv: Ingen sjukdomsinsikt

Inlägg av Lyckot fre jul 28 2017, 09:04

Just nu finns det inte på kartan att han skulle ta emot ett sjukvårdsteam öht. Han är bra på att dupera och övertyga om att allt är i sin ordning..

Lyckot
Nyinitierad
Nyinitierad

Posts : 9
Join date : 17-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Ingen sjukdomsinsikt Empty Sv: Ingen sjukdomsinsikt

Inlägg av chai fre jul 28 2017, 09:17

Svårt då och jag har inga råd, har aldrig själv varit så illa däran att jag inte gått att lirka med. Hoppas du får tag på någon som har mer egen erfarenhet.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Ingen sjukdomsinsikt Empty Sv: Ingen sjukdomsinsikt

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet