Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Tyngdtäcken

3 posters

Gå ner

Tyngdtäcken Empty Tyngdtäcken

Inlägg av Butterflychaos lör feb 16 2019, 11:59

Jag visste inte riktigt vart detta hör hemma, men tänker att självhjälp eller behandling är rätt ställe.

För några dagar sedan fick jag för mig att testa tyngdtäcke. Det är dyrt, men tänkte att om det verkligen hjälper mot allt eller en del av det som sägs att tyngdtäcke hjälper mot, så kan det vara värt att testa (plus att man fick prova i 30 dagar på just det här företaget, så jag tänkte va fan....). Fick mitt täcke igår. Var tvungen att testa det direkt.

Jag är ganska stor, så valde ett 8kgs täcke. Och jag tycker det var ett bra köp! Har man det över axlarna när man sitter upp känner man verkligen tyngden, som jag tycker är lugnande och jag kan tänka mig är väldigt skönt när man har rejäl ångest. När man har den över hela kroppen så känns det inte lika tungt, men fortfarande tryggt. Har sovit väldigt skönt. Har sovit gott inatt (men jag tar fortfarande mina sömnmedel och jag är småsjuk så har sovit bättre de senaste dagarna ändå. Men jag kan rekommendera tyngdtäcke om man har råd och gillar att känna sig kramad och tyngd. Känner man sig klaustrofobisk är det nog inte lika skönt.

Företagen som gör tyngdtäcken säger att det ska hjälpa mot ångest, insomni, vara bra vid ADD/ADHD och autismspektrumtillstånd mm. Jag som har både ADD, sömnsvårigheter och ångest tänkte att det kunde vara värt en chans i alla fall. Som sagt, det är inte billigt och man borde nog testa olika vikter innan man bestämmer sig, men kan vara hjälpsamt.
Jag tror inte att det löser alla problem eller att bara tyngdtäcke skulle kunna ersätta annan behandling, men kan vara ett sätt att göra saker lite lättare för sig själv.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tyngdtäcken Empty Sv: Tyngdtäcken

Inlägg av chai lör feb 16 2019, 12:53

Jag lockas inte riktigt av tanken själv. Däremot känner jag två personer här i Region Skåne, en med ADHD-diagnos och en med bipolär, som fått tyngdtäcke utskrivet som hjälpmedel av en arbetsterapeut. Minns jag rätt får de betala en avgift men betydligt mindre än kostnaden för att köpa ett täcke. Kan vara värt att kolla upp.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tyngdtäcken Empty Sv: Tyngdtäcken

Inlägg av Butterflychaos sön feb 17 2019, 17:09

Som sagt, passar nog inte alla men värt att testa. Bra tips med att få det som hjälpmedel dock!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tyngdtäcken Empty Sv: Tyngdtäcken

Inlägg av LindenDream sön feb 17 2019, 20:36

Jag minns också att jag har tidigare hört på depressionsforum att folk har fått tyngdtäcke utskrivet. Tror inte det är så ovanligt. Vet dock inte var dom bodde och om man behövde betala nåt. Men har man kontakt med psykvården skadar det väl inte fråga om man har möjlighet till det, om man är intresserad.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Tyngdtäcken Empty Sv: Tyngdtäcken

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet