Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Självmord från ett evolutionärt perspektiv

2 posters

Gå ner

psykologi - Självmord från ett evolutionärt perspektiv Empty Självmord från ett evolutionärt perspektiv

Inlägg av Onddruid tis jan 19 2016, 12:52

Först måste jag understryka att uppenbarligen handlar detta om en diskussion om självmord, det finns inga specifika beskrivningar av akten hos människor utan de mer detaljerade beskrivningarna är hos insekter främst. Om temat självmord i sig är en trigger så är detta nog inget för dig.

Anledningen till att jag postar detta här är att det finns flera användare här som jag vet har vetenskaplig skolning och inte lär misstolka texten.

För övriga som inte är vana vid vetenskapliga texter så kan den här artikeln kanske vara svår att få grepp om. Grundtesen är att anledningar till att folk tar självmord är en sorts förvridning av en naturlig instinkt hos människor att skydda andra. Inom biologi när vi pratar om naturliga orsaker så är inte ordet "naturligt" ett värdebegrepp. I vardagstermer så används ordet naturligt på ett väldigt annorlunda sätt, ofta för att beskriva något önskvärt och bra.

Till exempel så kanske man pratar om hur vackert och naturligt det är med monogami för att många fåglar har det. Det här resonemanget är inte vetenskapligt, fåglar och även andra djur har alla möjliga sorters beteenden som är "naturliga" men som vi inte tycker är önskvärda - fågelungar kan knuffa sina syskon ur boet för att ha ihjäl dem och säkra mer mat och omvårdnad till sig själva, gäss har haft en väldigt aggressiv sexuell konflikt som har inneburit att honan alltid försöker undvika sex medan hanen tvingar sig på honan.

Dessa beteenden är lika naturliga som alla andra beteenden och att de är naturliga betyder inte att de är bra eller önskvärda. På samma sätt så tycker jag att det är viktigt att nämna detta i sammanhanget - om vi beskriver självmord som en naturlig del av det mänskliga beteendespektrumet så kan det missuppfattas som att man glorifierar självmord. Det är inte vad den här artikeln handlar om! Istället försöker den resonera om varför folk tar självmord och vilka de evolutionära orsakerna till beteendet är. Som jag ser det så ger en ökad förståelse av självmord att vi kan bli bättre på att hjälpa våra anhöriga eller oss själva när vi står inför det.

Ett nyckelkoncept i artikeln är att självmord är en sorts beteende som grundar sig i en misstolkning av verkligheten där den som begår självmord tror att självmordet blir en nettovinst för familj och vänner. Den argumenterar att självmord inte är och inte bör betraktas som en självisk handling utan en handling som grundar sig i ett negativt bias om sitt eget värde för andra.

http://www.apa.org/pubs/journals/features/rev-0000020.pdf

#självmord #evolution #artikel #review #suicid #bias #psykologi


Senast ändrad av Onddruid den ons feb 10 2016, 11:16, ändrad totalt 2 gånger
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

psykologi - Självmord från ett evolutionärt perspektiv Empty Sv: Självmord från ett evolutionärt perspektiv

Inlägg av chai tis jan 19 2016, 14:44

Artikeln ser jätteintressant ut. Jag är för flipprig i huvudet för att läsa hela, men ska försöka senare. Huvudbegreppet låter högst bekant både från egen erfarenhet och från saker jag hört från andra i kris.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet