Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Sammanfattning av vad som verkar vara ett nytt område inom medicin: psychobiotics

2 posters

Gå ner

läkemedel - Sammanfattning av vad som verkar vara ett nytt område inom medicin: psychobiotics Empty Sammanfattning av vad som verkar vara ett nytt område inom medicin: psychobiotics

Inlägg av Onddruid sön jan 24 2016, 11:34

Tyvärr finns bara ett abstract om man inte kan logga in genom sitt universitet eller arbetsplats men det här var en intressant review av något jag hittills har avfärdat lite grann för att det låter som en ny sorts hälsotrend, men det verkar finnas mer och mer som underbygger teorier om att ekologin i vårt tarmsystem påverkar vårt mående på väldigt många sätt. Jag vet att bara häromdagen såg jag en artikel om att behandling med frystorkat bajs från smala människor skulle kunna hjälpa överviktiga genom att förändra sammansättningen i deras tarmflora, det kommer bli spännande att se om det verkligen blir så lyckat som forskarna hoppas.

#studie #psychobiotics #tarmflora #mikrobiologi #medicin #läkemedel


Senast ändrad av Onddruid den mån feb 22 2016, 18:36, ändrad totalt 3 gånger (Orsak för redigering : tillägg av taggar)
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

läkemedel - Sammanfattning av vad som verkar vara ett nytt område inom medicin: psychobiotics Empty Sv: Sammanfattning av vad som verkar vara ett nytt område inom medicin: psychobiotics

Inlägg av Onddruid lör feb 20 2016, 10:33

In his talk, Dinan is expected to highlight the groundbreaking research being undertaken at the APC Microbiome Institute that he is involved with which suggests that, within five years, mental health problems could be a treated, not through traditional medication, but through bacteria in the gut.

He and his research team have identified a bacteria being called a psychobiotic that could be potentially used as a treatment that could lessen or halt the effects of bodily-induced mental disorders.

“There are approximately 1kg of bacteria in the adult gut, the same weight as the human brain. In the absence of gut bacteria, the brain does not develop normally,” Dinan has said on the issue.


https://www.siliconrepublic.com/innovation/2016/02/19/synbio-future-2016-cork-indiebio
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

läkemedel - Sammanfattning av vad som verkar vara ett nytt område inom medicin: psychobiotics Empty Sv: Sammanfattning av vad som verkar vara ett nytt område inom medicin: psychobiotics

Inlägg av Ma-ar lör feb 20 2016, 13:24

Jag har inte följt litteraturen i området, men för något år sedan läste jag en artikel i "illustrerta vetenskap", om detta. Redan då tyckte jag att det lätt mycket plausibel att tarmflora kan ge sin stämpel på hur vi är i vår personlighet och vilka symptom vi får. Det kan också förklara för en del ärftligheten som inte har ett enkelt mönster. Efter jag läste lite mer om området i tidningar och sådant har jag för att börja med mitt sockerintag minskat och åter börjat att äta a-fil. Tydligen skulle acidiphilusbacterierna hjälpa för att minska ångest och nedstämdhet. Jag tror inte att det är hela sanningen, men jag är fast vid att det här är värd att veta mer om.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

läkemedel - Sammanfattning av vad som verkar vara ett nytt område inom medicin: psychobiotics Empty Sv: Sammanfattning av vad som verkar vara ett nytt område inom medicin: psychobiotics

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet