Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Litium prov koncentration

3 posters

Gå ner

Litium prov koncentration Empty Litium prov koncentration

Inlägg av Berguv lör mar 05 2016, 17:11

Jag såg att flera frågat samma sak i gamla forumet som jag nu gör här.
Jag har precis börjat med litium och tycker det är intressant att olika personer behöver så olika många tabletter för samma koncentration. Jag undrar vilket som visar på bra eller dålig njurfunktion (om det har med det att göra?) eller ämnesomsättningen eller vad det är.
Jag tog mitt första prov efter att ha tagit 1 + 0 tablett i 10 dagar och fick då 0,27. När jag läste om andra verkar många fått den koncentrationen efter dubbla tablett mängden mot det jag tagit.
Vad innebär det? Har jag större risk att hamna för högt i värdet?
Är 45 år. Jag har hört att man behöver lägre dos om man är äldre, men så gammal är jag väl inte?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Litium prov koncentration Empty Sv: Litium prov koncentration

Inlägg av Berguv mån mar 07 2016, 11:19

En till fråga: hur påverkas värdet av att man äter salt mat, åt lite för mycket chips i helgen.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Litium prov koncentration Empty Sv: Litium prov koncentration

Inlägg av chai mån mar 07 2016, 15:46

Jag har inget egentligt svar åt dig. Det jag har gissat utifrån FASS är att bra (=snabb) njurfunktion utsöndrar litiumet snabbare vilket borde ge en lägre koncentration i blodet.

Men om detta följer några givna mönster eller mer skiljer mellan individer vet jag inte.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Litium prov koncentration Empty Sv: Litium prov koncentration

Inlägg av Butterflychaos mån mar 07 2016, 16:04

Litiumnivån påverkas mycket av vatten och saltintag (och förluster!), så att du har hög koncentration behöver inte bero på låg njurfunktion. Äter du lite salt kommer njurarna "behålla" mer litium i systemet då litium är ett salt. Mycket salt minskar därmed också litiumkoncentrationen (om jag inte fått det om bakfoten, men det är så jag förstått det). Man brukar säga att man inte ska ändra sitt saltintag för mycket när man ställer in dosen, men så länge du inte ändrar dina kostvanor dramatiskt tror jag inte det ska vara någon större fara.

När man kollar litiumnivåerna brukar man också kolla njurfunktionen med jämna mellanrum, så om något ser konstigt ut så kommer din läkare säga till. Men prata med din läkare om du är orolig över det!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Litium prov koncentration Empty Sv: Litium prov koncentration

Inlägg av chai mån mar 07 2016, 16:08

Butterflychaos skrev:
När man kollar litiumnivåerna brukar man också kolla njurfunktionen med jämna mellanrum, så om något ser konstigt ut så kommer din läkare säga till. Men prata med din läkare om du är orolig över det!

Tänkte understryka detta. Det finns knappast någon medicin där du är så väl kontrollerad som med litium. Mina läkare har dubbelkollat, ändrat doser o.s.v. vid minsta lilla antydan till att njurvärdena varit påverkade, långt innan de nått nivåer som verkligen kunnat antas vara skadliga.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Litium prov koncentration Empty Sv: Litium prov koncentration

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet