Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Vad mer att önska

3 posters

Gå ner

Vad mer att önska Empty Vad mer att önska

Inlägg av barasandra fre mar 11 2016, 21:17

Snart återbesök till psyk igen.

Vette tusan hur jag ska kunna förmedla hur jag mår, rent medicinmässigt.
Käkar 250 mg Lamortrigin, 1 mg Ikvorivil, Stesolid och till natten Zoldipiem/ varvat med Nitrazepam. Känner mig liksom fortfarande för igång. Inte glad, hej o hå livet leker hypoman utan ångestladdad, forcerad och för på. Är extremt effektiv (märkt och fått höra) och jag sover lite. Jag är sällan trött, och snittar 3-4 timmars sömn per natt.

För ett tag sedan skrev man ut Seroquel, tills jag fick ett bryt eftersom den inte går att käka i relation till den hjärtarytmi jag har. Det fick jag själv komma på, eftersom läkaren tydligen inte var så noga att kolla övrig medicinsk historik.
Har ju testat mängder av preparat genom åren, men då har man ju också famlat i blindo och medicinerat bort symtom (ångest, depression etc), ett tag käkade jag Concerta och livet blev bara ännu mer knasigt. Sömntabletter har jag ätit i 17 år. Är beroende av det, och kan öht inte sova utan, försakar bort sömnen helt då, projekterar and so it goes.

Vad mer kan det finnas för alternativ? Känns svårt att diskutera med läkaren (som också är min samtalskontakt). Har lite svårt för kvinnliga terapeuter (som jag utav ngn anledning pratar bort och flyttar fokus från kärnan av det som behövs pratas om) och det är väl därför jag fortfarande får gå hos honom, för att det blir enklast så. Det innebär ju också att vår relation inte är så fullständigt medicinsk som jag kanske ibland önskar. Så jag vet inte hur jag ska framföra medicinmässigt. Uppenbarligen enligt ovan mår jag ju inte så där hyvens liksom.

barasandra
Bubblare
Bubblare

Posts : 24
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Vad mer att önska Empty Sv: Vad mer att önska

Inlägg av Butterflychaos lör mar 12 2016, 10:03

Det är jättesvårt för oss att ge råd när du inte tar upp vilka mediciner du har provat. Det finns väldigt många mediciner att välja mellan så att säga. Lamotrigin har ignen direkt bevisad effekt för hypomanier, så det är myckert möjligt att det inte ger tillräckligt skydd. Benso och sömnmediciner hjälper med sömnen men inte så mycket som dämpande på hypomanier som helhet.

Mediciner som är effektiva mot hypo/manier är valproat, litium, olanzapin, risperdal, karbamazepin och diverse psykosmediciner. Mina förstahandsval hade varit valproat eller risperdal, men det är bara för att jag inte haft så bra tur med andra atypiska psykosmediciner eller litium som många andra tycker funkar jättebra.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Vad mer att önska Empty Sv: Vad mer att önska

Inlägg av barasandra lör mar 12 2016, 10:17

Provat Mianserin, Mirtazapin, Efexor, Flouxetin, div benzo,Propavan, Nozinan, Xanor, Flunitrazepam, fler antidepressiva men minns inte namnet på alla, lyrica och de ovan jag har nu.
Konstaterar att man ju inte gjort några medicin ändringar sedan diagnos, utan mixtrat med medel för att få mig att sova.

barasandra
Bubblare
Bubblare

Posts : 24
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Vad mer att önska Empty Sv: Vad mer att önska

Inlägg av Butterflychaos lör mar 12 2016, 11:22

Låter som att du inte prövöat så jättemycket som faktiskt hjälper mot hypomanier, utan mer antidepressiva och lugnande/sömnmedel. Finns jättemånga alternativ, håller kvar vid dom alternativen jag listade tidigare som förstahandsmedel.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Vad mer att önska Empty Sv: Vad mer att önska

Inlägg av Onddruid lör mar 12 2016, 11:52

Ja läkare kan vara lite väl givmilda med antidepressiva - de är ofta mer problem än hjälp om man har bipolär sjukdom, håller helt med butterflychaos analys, det låter som att du behöver mer stabilisering "uppifrån" en antipsykotisk medicin eller ett bra antimaniskt läkemedel kan hjälpa där, om de mediciner du har hjälper dig att bli av med dina depressioner så kanske du kan göra ett milt tillägg av antimanisk medicin. Var noga med att din läkare vet hur uppskruvad du är och hur lite du sover, lägg fokus på din energi och aktivitetsnivå när du pratar med läkaren, det är lätt att fastna i att prata om ångesten eftersom den är bra på att sno åt sig uppmärksamheten men när du skriver att du sover så lite trots benzo och är så uppe i varv så behöver du något som hjälper dig komma ner på jorden lite.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Vad mer att önska Empty Sv: Vad mer att önska

Inlägg av barasandra sön mar 13 2016, 13:59

Tack för vägledning.
Har gjort en "glöm inte lista" inför besöket. Hoppas på att det ska gå bra

barasandra
Bubblare
Bubblare

Posts : 24
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Vad mer att önska Empty Sv: Vad mer att önska

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet