Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



[Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk

4 posters

Gå ner

[Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk Empty [Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk

Inlägg av Onddruid tis jan 12 2016, 10:53

Här tänkte jag starta en diskussion om Ketamin, en gammal medicin som tidigare har använts som narkosmedel men som nu undersöks för att det kan ha en snabb effekt på depression, särskilt med suicidal ideation (självmordstankar och planer).

Den första artikeln jag läste hittade jag här: [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]
Artikeln är om en studie där man har undersökt låg dos ketamin mot väldigt låg dos ketamin för att behandla depression. De drar slutsatsen att den högre dosen var mer effektiv. Anledningen till att de gör en sådan här studie är troligtvis för att ketamin har en kortvarig effekt och man vill ta fram strategier för att medicinera så att patienter får en mer långvarig effekt.

Den andra artikeln som jag tyckte var intressant hittar du här: [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]
Det här är en artikel som pratar specifikt om depression och suicidtankar hos bipolära, dessutom föreslår de att man använder ett hjälpämne för att förbättra ketamins effekt och varaktighet. Här pratar de även om att NMDA-receptorer är något som kan tänkas påverka depression.

Lägg gärna upp länkar eller tankar om ketamin, jag är väldigt intresserad! Tänk dock på att försöka använda bra källor, jag brukar skippa artiklar som kommer från sidor som heter typ "health.com" och som inte refererar till originalartikeln.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

[Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk Empty Sv: [Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk

Inlägg av Butterflychaos tis jan 12 2016, 11:23

Hittade några artiklarn som du kanske finner intressanta

Men kan inte posta länkar pga att forumet inte tillåter mig det^^
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

[Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk Empty Sv: [Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk

Inlägg av Onddruid tis jan 12 2016, 11:31

Butterflychaos skrev:Hittade några artiklarn som du kanske finner intressanta

Men kan inte posta länkar pga att forumet inte tillåter mig det^^

Oj det här får jag försöka åtgärda brb!

EDIT: Jag vet varför det inte gick - nya medlemmar var tvungna att ha varit aktiva i en vecka innan de får posta länkar till externa sidor, jag har åtgärdat det och nu bör det fungera att posta länkar även för nya vanliga medlemmar, pma mig om det är några problem Smile


Senast ändrad av Onddruid den tis jan 12 2016, 12:05, ändrad totalt 1 gång
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

[Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk Empty Sv: [Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk

Inlägg av Butterflychaos tis jan 12 2016, 12:03

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]

Väldigt liten grupp + ej placebo-kontrollerad + osystematisk... men kan vara intressant i alla fall:http://ijnp.oxfordjournals.org/content/16/9/2111

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

[Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk Empty Sv: [Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk

Inlägg av Onddruid tis jan 12 2016, 13:22

Mycket intressant, särskilt den där nature-artikeln, vad tror du om chansen att vi får se ketamin sättas in i Sverige i den närmaste framtiden? Jag blir väldigt anhedonisk i mina depressiva skov och det skulle vara så jävla skönt med en medicin som kan häva det även om det bara är under en viss tid.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

[Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk Empty Sv: [Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk

Inlägg av Butterflychaos tis jan 12 2016, 14:16

Just nu är väl evidensen för ketamin väldigt begränsad. Och många artiklar verkar vilja tysta ner det här med dissociation och annat som biverkan av ketamin-behandling. Men om dom gör fler studier och ketamin blir godkänt i USA så kanske det blir testat här i EU också, men det är ju inte helt säkert. Är en hel del läkemedel som inte tycks komma hit trots godkännande av FDA. Nyare neuroleptika som lurasidon är godkända av EU men "tillhandahålls ej" i Sverige. Vi får se!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

[Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk Empty Sv: [Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk

Inlägg av Onddruid tis jan 12 2016, 14:22

Ja det är ju ett problem att industrin inte kan tjäna pengar på ketamin eftersom det är en gammal medicin, så det mesta av forskningen är små statsfinansierade studier.

Kan tänka mig att det kommer en hel del mer data om biverkningar om det blir några större studier. Blir väl de vanliga - trötthet, huvudvärk och så kan jag tänka mig.

Hade några vänner i gymnasiet som tog ketamin olagligt, de beskrev upplevelsen som "the caveman perspective" alltså att de upplevde att de sjönk ner i en grotta eller hål och tittade ut på världen därifrån. Det gjorde att jag blev förvånad när läkemedlet beskrivs som "antiahedoniskt" eftersom man skulle kunna tänka sig att det blir mer tvärt om, de flesta lugnande ämnena gör en ju mer likgiltig tycker jag. Måste vara en väldigt speciell upplevelse.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

[Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk Empty Sv: [Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk

Inlägg av skugga tor sep 01 2016, 07:26

Ketamin känns mera som en ECT behandlingar snarare än underhållsbehandling.
Jag har provat K. och det är onekligen en rymdresa där man helt förlorar greppet om tillvaron, men blir normal inom ca 1h (om jag minns rätt).
Men jag kunde inte urskilja några medicinska effekter efter detta tillfälle

skugga
Bubblare
Bubblare

Posts : 18
Join date : 16-09-01

Till överst på sidan Gå ner

[Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk Empty Sv: [Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk

Inlägg av chai fre nov 04 2016, 20:45

Stötte nyss på en person som deltar i en studie om ketamin här i Sverige. Hen var dock tvungen att avbryta rätt snart på grund av alltför besvärande hallucinationer. Men det var ändå intressant att höra att man forskar på det här i landet.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

[Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk Empty Sv: [Ny medicin] Ketamin vid depression och suicidrisk

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet