Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Tankarna i huvudet.

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Tankarna i huvudet.

Inlägg av Hurricane i ons mar 23 2016, 22:22

Jag vill reda ut vad som sker med mig och se om någon av er kan komma med lite inputs : )

Jag sitter nu med flera tankar i huvudet. En tankegång som jag anser är min egna, så som att jag kom på att jag vill starta denna tråden och skriva ner det jag nu skriver. Samtidigt har jag "rusande" tankar som känns fysiskt. Det "kittlar" till i hjärnan.

Oftast känns det som de rusande ofrivilliga tankarna är i främre delen av hjärnan. Jag kan börja skratta av rusande tankarna utan att jag vet vad jag skrattar åt egentligen, kan få budskap från de rusande tankarna att jag skall ta livet av mig, kan få budskap från de rusande tankarna att jag skall ställa mig mot väggen i rummet en stund. Jag har tankar som kommer in i mitt huvud som jag inte upplever som mina egna. Det är en märklig känsla.

Oftast kan jag hålla en normal konversation, men när dessa tankarna tar över blir jag lik en gravt autistisk person helt insluten i min egna värld. Förstår inte ett enda ord av vad som sägs av dessa tankar, men ändå landar det i små budskap till mig.

Jag svarar ofta tankarna i min ensamhet, så som "Nej, det skall jag inte göra" eller "Jaså, det säger du". Men jag vet inte vad det är jag svarar på. Om någon frågar vad som sägs i huvudet, kan jag inte säga vad :S

Det här har hållit på fram och tillbaka i några år nu, någon som vet vad det kan vara som sker i hjärnan? Det känns fanimej fysiskt i huvudet och då oftast som sagt i främre delen av hjärnan. Tack på förhand!

Hurricane
Bubblare
Bubblare

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Tankarna i huvudet.

Inlägg av Hurricane i tor mar 24 2016, 01:04

Jag trodde jag var på väg in i en märklig episod. Men nu har det stannat upp, helt lugnt i huvudet. Nästan tomt.

Tog inte kvällsmedicinen och hade hoppats på massa eufori. Det kändes som det var på väg i och med ett kortvarigt men starkt lyckorus. Ibland tror jag att hela mitt liv hade varit en lång hypomani utan medicin, men så är det nog inte.

Skall helst inte överanalysera, men när "neuroleptika-dimman" luckras upp så känns det som vad som helst kan hända. Till och med ångesten blir befriande på ett sätt, den känns så annorlunda.

Hurricane
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Onddruid i tor mar 24 2016, 07:35

Det här låter som psykotiska symtom. Vad som händer rent fysiskt är svårt att säga, de bästa gissningarna är att dopamin D2-systemet är överaktivt (även till viss del serotonin) och anledningen till att man tror det är för att alla antipsykotiska mediciner har det gemensamt att de blockerar D2 i det limbiska systemet och hjärnbarken främst.

Det limbiska systemet:
[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna bild.]
Hjärnbarken:
[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna bild.]

Mitt råd är att inte skippa mediciner innan du har kommit överens om hur du ska göra det med din läkare, återfallsrisken är väldigt hög om du bara slutar ta medicinen.

Källa: [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]

Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

http://bipolar.swedishforum.se

Inlägg av Hurricane i fre mar 25 2016, 22:43

Okej, tack för ditt svar. Jag tänker att det faktiskt är medicinen som orsakat detta från första början. Att slösurfa är en bra medicin när detta sätter igång.

Hurricane
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Onddruid i lör mar 26 2016, 04:32

Ingen fara, var försiktig bara!

Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

http://bipolar.swedishforum.se