Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Argument mot Nozinan som sömnmedicin

5 posters

Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Cerise ons apr 06 2016, 17:25

Jag tar 50 (max 75) mg levomepromazin (Nozinan) för sömnen, tillsammans med fyra andra mediciner också för sömnen. Nu har jag insett att neuroleptika inte är så bra att ta om man inte har psykos så jag vill ju slippa ta den men problemet är att då blir hjärnan uppvarvad så jag inte kan sova.
Behöver alltså någon icke-neuroleptika i stället. Jag föreslog nitrazepam eller triazolam till förra läkaren men hon ville inte att jag skulle bli mer beroende. Fick i stället höja Stesoliden lite men måste ändå ta Nozinan, melatonin, Theralen och zolpidem.
Har tidigare haft (för sömnen):
Propavan (fick rastlösa ben)
Atarax (blev bara vansinnigt torr i munnen)
Seroquel direktverkande
Seroquel depot (tog den bara i 6 dagar pga otäck känsla i kroppen+sov inte bättre)
mirtazapin (blev deprimerad av den, tog den ca 3 månader)
olanzapin (sov för mycket + orolig för vikten, är mkt överviktigt)
Circadin (funkade inte då jag mest har problem med insomning)

Nu har jag även läst i bipacksedeln att Nozinan ska ges med stor försiktighet till personer med hypotyreos, vilket jag har.
Har provat minska den och kom ner till 1 och 3/4 25 mg tablett, sen fick jag höja till 2 tabletter igen.
Känner även att jag utvecklat tolerans mot Nozinan och Theralen eftersom jag måste ta mer av dem ibland, eller som på sistone då jag tagit mer melatonin.

Har ni något tips om alternativ till Nozinan (eller får jag helt enkelt acceptera att jag behöver den för sömnen ... Sad )

Vad kan man använda för argument för att få byta ut den?
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Posts : 20
Join date : 16-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av LindenDream ons apr 06 2016, 18:41

Låter konstigt att du fick höja Stesoliden om läkaren inte vill att du ska bli mer beroende. Det är ju benzo och dom är ökända för att vara beroendeframkallande.

Du nämner ju själv flera giltiga anledningar för att sluta med Nozinan: hypotyreos, utvecklad tolerans, att det är ett neuroleptikum och du vill inte ha den sortens mediciner. Eftersom du inte verkar ha den sortens problem att du skulle vara absolut tvungen att använda en viss medicin (typ, att du blir psykotisk och farlig utan den) så borde det inte finnas några hinder för att få sluta med den och få prova nåt annat. Men det är ju inte alltid så enkelt, beror jättemycket på läkaren också.

Jag vet att dom i Finland har relativt nyligen lanserat en antihistamin, Doxylamin, för sömnproblem, men det är för korttidsbehandling. Tror inte heller att den finns i Sverige (än).  Konstigt nog har dom inte Propavan i Finland heller...

Sedan kan amitriptylin också fungera mot sömnproblem om man tål den annars. Den är ju tricyklisk antidepp och dom har en del biverkningar. Jag fick det själv av andra anledningar, men hade jättemycket sömnproblem just då, och ett tag funkade det helt suveränt. Tyvärr försvann den effekten och jag gick upp i vikt och som följd fick jag även dåliga levervärden. Men att den inte passade för mig behöver inte betyda att den inte skulle passa för andra. Den har iaf indikation för just sömnproblem (bland annat) och man behöver inte gå upp i vikt av den, det är individuellt.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Cerise ons apr 06 2016, 19:18

Tack för svar LindenDream!


Nu har jag skrivit till tillverkaren och frågat om det där med hypotyreos + lite annat. få se vad de svarar...
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Posts : 20
Join date : 16-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Butterflychaos sön apr 10 2016, 11:07

När zopiklon började fungera sämre för mig föreslog läkaren att varva zopiklon med zolpidem, vilket faktiskt har funkat bra (gör att man inte blir lika tillvand vid medicinerna). Förresten är Circadin ett melatoninpreparat, så du vet.

Neuroleptika kan vara riktigt användbara för sömnstörningar. Jag tycker Risperdal tillsammans med mina sömnmediciner gör att jag varvar ner lättare och somnar snabbare.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Cerise sön apr 10 2016, 14:08

Butterflychaos skrev:När zopiklon började fungera sämre för mig föreslog läkaren att varva zopiklon med zolpidem, vilket faktiskt har funkat bra (gör att man inte blir lika tillvand vid medicinerna). Förresten är Circadin ett melatoninpreparat, så du vet.

Neuroleptika kan vara riktigt användbara för sömnstörningar. Jag tycker Risperdal tillsammans med mina sömnmediciner gör att jag varvar ner lättare och somnar snabbare.
Jag varvar redan med zopiklon, senast jag använde den så gjorde den mig bara pigg och upprymd. Svårt att sova då ...  Neutral
Jag vet att Circadin innehåller melatonin, den är en depottablett och funkar inte så bra för mig då jag har störst problem med insomning. (Dessutom ingår den inte i högkostnadsskyddet).

Anledningen till att jag vill undvika neuroleptika är att de enligt folk på ett annat forum kan skada hjärnan på lång sikt och det finns tydligen ingen evidens för dem vid sömnstörningar samt att de kan orsaka viktuppgång och jag är redan gravt överviktig. Sad

Kanske måste jag acceptera att jag måste ta Nozinan, tar jag den inte så blir jag uppvarvad på kvällen och natten, jag tror jag har PTSD ... såg den diagnosen i min gamla journal men ingen har sagt att jag fått diagnosen. Neutral
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Posts : 20
Join date : 16-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Butterflychaos sön apr 10 2016, 14:41

Nja, det där stämmer väl inte riktigt. Neuroleptika, precis som litium, har en skyddande effekt på hjärnan, inte skadande. Att man kan lägga på sig vikt är ju dock sant. Diskutera igenom det du sagt här med din läkare!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Cerise sön apr 10 2016, 17:36

Butterflychaos skrev:Nja, det där stämmer väl inte riktigt. Neuroleptika, precis som litium, har en skyddande effekt på hjärnan, inte skadande. Att man kan lägga på sig vikt är ju dock sant. Diskutera igenom det du sagt här med din läkare!

http://psykologi.ifokus.se/discussions/4d714c79b9cb46221d060109-antipsykotiska-lakemedel-orsakar-hjarnskador#9

Jag har ingen läkare, har blivit flyttad till en annan mottagning och de har inte tillräckligt med resurser där. De tar bara emot mer eller mindre akuta ärenden än så länge.

Jag startade tråden för att få hjälp med argument och alternativ till neuroleptika. Prata med läkare kommer jag göra när jag har fått lite mer på fötterna. Wink
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Posts : 20
Join date : 16-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Fallen sön apr 10 2016, 22:02

Har du provat Lergigan?

Den använder jag för varva ner när jag på g upp i en hypomani/mani och min sömn är helt körd. Totalt så sover jag på - håll i hatten - det är en hästdos och skulle kunna knocka vem som helst...

- 50mg Atarax, 50mg Lergigan, 10 mg Imonvane och 5-10mg Stesolid.

Detta i två tre nätter får mig att kunna bryta uppåt...

Detta med muntorrhet - ja, tar man lite tid så går denna biverkning över inom max två veckor.

En annat tips är att många av dessa antihistaminer ska man egentligen inte ta precis när man går och sover, utan ett par timmar innan man går och sover. Så mer uppvarvad jag är ju, längre blir landningssträckan. Här får man då räkna på mellan 1-3 timmar innan man lägger huvudet på kudden...
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Cerise mån apr 11 2016, 19:00

Lergigan har jag inte provat men den är väl som en allergitablett? Inte så "stark", precis som Atarax (för mig iallafall). Har faktiskt tänkt på den, kanske vore värt att prova ...
En gång när jag var desperat att få sova så hade jag bara Atarax hemma så jag tog en hel dygnsdos, 150 mg, på en gång, det resulterade i att jag låg vaken hela natten med en s*tans muntorrhet.
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Posts : 20
Join date : 16-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Cerise mån apr 11 2016, 19:09

Vad kostar Lergigan 30 st? Det står "ej förmån" på fass.se
Nån som vet?
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Posts : 20
Join date : 16-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Fallen tis apr 12 2016, 09:30

Ingen aning om vad 30st kan kosta... Däremot så hämtar jag ut 100st en gång om året, så har jag ett helt år framöver.

Lergigan är något "tyngre" än Atarax.

Båda trashas lätt för man tar dem och så går man och sover för natten. Här ska man helst ta dem ett par timmar innan man går och sover, för att få bäst effekt av dem. Detta med att vänta, ligga och vänta på att man ska somna har motsatt effekt och gör att man inte somnar.

Ett annat kan vara att kombinera, Lergigan och Atarax. Detta kan ge en effekt som antipsykotisk medicin.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av LindenDream tis apr 12 2016, 12:27

Cerise skrev:Vad kostar Lergigan 30 st? Det står "ej förmån" på fass.se
Nån som vet?

138 kr för 30 stycken 25 mg tabletter, står det på apotek Hjärtats hemsida.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Cerise tis apr 12 2016, 17:03

Hmm...kanske skulle föreslå Lergigan i stället för Nozinan då ... fast jag tror inte den skulle funka så bra på mig, en känsla jag har bara.

Chill n Grill!
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Posts : 20
Join date : 16-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Onddruid tis apr 12 2016, 17:46

Butterflychaos skrev:Nja, det där stämmer väl inte riktigt. Neuroleptika, precis som litium, har en skyddande effekt på hjärnan, inte skadande. Att man kan lägga på sig vikt är ju dock sant. Diskutera igenom det du sagt här med din läkare!

Fast permanenta tardiva dyskinesier är ju hjärnskador och de drabbar ju ändå väldigt många så jag ser ändå varför man skulle kunna säga att antipsykotisk medicin åtminstone har potential att skada hjärnan.

Det är såklart en avvägningsfråga, neuroleptikan kanske skyddar mot skador man skulle kunna få av ett normalt sjukdomsförlopp så att man får en nettovinst men det går inte direkt att säga att neuroleptika bara är bra för kroppen.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Cerise lör dec 28 2019, 12:05

Hej igen! Hade nästan glömt det här forumet. Eller rättare sagt webbadressen.
Tar fortfarande nozinan men nu utreds jag för ptsd så kanske hittar nåt bättre alternativ sen om/när jag får diagnos.
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Posts : 20
Join date : 16-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Argument mot Nozinan som sömnmedicin Empty Sv: Argument mot Nozinan som sömnmedicin

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet